PDF Opties

Paragraaf Lokale heffingen

1. Overzicht

In deze paragraaf gaan we in op de lokale heffingen die de gemeente Oegstgeest kent en het beleid ten aanzien van deze lokale heffingen. Vervolgens beschrijven we per lokale heffing op hoofdlijnen de opbouw en berekening van het tarief en de kostendekkendheid. Ook wordt inzicht gegeven in het kwijtscheldingsbeleid en de lokale lastendruk die vergeleken wordt met regiogemeenten.

De onroerendezaakbelastingen, rioolheffing en afvalstoffenheffing worden gerekend tot de zogenaamde woonlasten. De opbrengsten van de onroerendezaakbelastingen, toeristenbelasting, hondenbelasting en precariobelasting zijn vrij te besteden. De rioolheffing, afvalstoffenheffing en leges mogen niet meer dan kostendekkend zijn.

In Oegstgeest kennen we de volgende lokale heffingen:

Belasting

Omschrijving

Onroerendezaakbelastingen

Belasting op het eigendom van onroerende zaken.

Rioolheffing

Heffing op de mogelijkheid om afvalwater en/of hemelwater af te voeren via de gemeentelijke riolering.

Afvalstoffenheffing

Heffing op de mogelijkheid om afval ter inzameling aan te bieden aan de afvalinzamelingsdienst.

Toeristenbelasting

Belasting op het overnachten in bijvoorbeeld een hotel of bed and breakfast.

Hondenbelasting

Belasting op het hebben van een hond.

Precariobelasting

Belasting voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven gemeentegrond.

Leges (diversen)

Leges worden ook wel 'retributies' genoemd. Een retributie is een betaling aan de overheid waar een individueel aanwijsbare tegenprestatie van die overheid tegenover staat.

Bedrijven Investeringszone (BIZ)

Heffing waarmee ondernemers in een afgebakend gebied samen meebetalen aan een aantrekkelijke en veilige omgeving.

2. Beleid ten aanzien van lokale heffingen

De komende jaren zetten we het beleid van de afgelopen jaren voort. Dit beleid is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

  • We streven naar kostendekkende tarieven voor de afvalstoffenheffing, de rioolheffing en de leges (hoofdstuk 1, 2 & 3);

  • De lokale heffingen worden in principe verhoogd met niet meer dan de prijsindex;

  • Noodzakelijke investeringen voor de rioleringen en de inzameling van de afvalstoffen dekken we eventueel vanuit de gecreëerde voorzieningen;

3. Hoofdlijnen opbouw en berekening lokale heffing

3.1 Onroerende zaakbelasting (OZB)

Voor zowel woningen als niet-woningen ontvangen alleen eigenaren een aanslag. Vanwege de schommelingen in de WOZ-waarden voeren we bij de OZB geen tarievenbeleid maar een opbrengstenbeleid. Dat betekent dat we op de totale opbrengst een inflatiecorrectie toepassen. Voor 2026 is deze 3,0%. De totale opbrengst aan OZB voor het jaar 2026 wordt geraamd op 12,9 mln.

Jaren
(Bedragen x 1.000)

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

OZB Percentage Woningen

0,1267%

0,1263%

0,1189%

OZB Percentage niet-woningen

0,7066%

0,7271%

0,7148%

OZB Opbrengst geraamd

11.542

12.202

12.912

3.2 Rioolheffing

In het Integraal Waterketenpprogramma (IWKp) is een prognose opgenomen voor de kosten en de opbrengsten van de riolering en waterzorgtaken. De rioolheffing dekt de lasten van deze gemeentelijke riolering en de waterzorgtaken. De opbrengsten van de rioolheffing zijn kostendekkend. We houden de tarieven zo stabiel mogelijk.

De opbrengsten stijgen conform het vastgestelde IWKp.

Kostendekkendheid Rioolheffing
(Bedragen X 1.000)

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Kosten taakveld Riool

2.531

2.642

2.685

Opbrengsten exclusief opbrengst heffing

-3

-3

-3

Netto kosten taakveld Riool

2.527

2.639

2.682

Toe te rekenen kosten:

Overhead inclusief (omslag)rente

270

204

253

BTW

312

368

326

Totaal toe te rekenen kosten

582

572

579

Totaal kosten

3.110

3.211

3.260

Heffingsopbrengst

Rioolheffing

2.731

3.127

3.247

Heffingsopbrengst

2.731

3.127

3.247

Kostendekkendheid:

87,8%

97,4%

99,6%

Onttrekking uit bestemmingsreserve Riolering

379

0

0

Vrijval Voorziening riolering derden

0

84

13

Gecorrigeerde opbrengst heffing

3.110

3.211

3.260

Gecorrigeerde kostendekkendheid

100,0%

100,0%

100,0%

3.3 Afvalstoffenheffing

Voor de tarieven van de afvalstoffenheffing geldt hetzelfde als die bij de rioolheffing. Ook hier zijn de opbrengsten van de afvalstoffenheffing kostendekkend. We houden de tarieven zoveel mogelijk stabiel. In 2026 is er een vrijval uit de voorziening afvalstoffenheffing gedaan om het tarief in stappen te laten stijgen.

Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing
(Bedragen 1.000)

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Kosten taakveld Afval

3.640

3.772

4.075

Opbrengsten exclusief opbrengst heffing

-118

-118

-122

Netto kosten taakveld Afval

3.522

3.654

3.953

Toe te rekenen Kosten:

Overhead inclusief (omslag)rente

357

327

353

BTW

608

652

692

Totaal toe te rekenen kosten

965

980

1.045

Totaal kosten

4.486

4.633

4.998

Heffingsopbrengst

Afvalstoffenheffing

4.151

4.587

4.919

Heffingsopbrengst

4.151

4.587

4.919

Kostendekkendheid:

92,5%

99,0%

98,4%

Vrijval Voorziening afvalstoffenheffing derden

336

46

79

Gecorrigeerde opbrengst heffing

4.486

4.633

4.998

Gecorrigeerde kostendekkendheid

100,0%

100,0%

100,0%

3.4 Leges

De leges zijn te verdelen in drie hoofdstukken:

Hoofdstuk 1 is de Algemene dienstverlening door burgerzaken waarvoor een correctie voor inflatie van 3,0% wordt toegepast en dienstverlening die onder de Europese richtlijn valt.

Hoofdstuk 2 is de Dienstverlening in verband met de omgevingswet (omgevingsvergunningen). Voor 2026 en verder is op basis van de (woning-) bouwprognose en de historische jaarlijks ontvangen bouwleges een inschatting gemaakt van de opbrengst uit deze heffing. Deze wordt geschat op afgerond 1,16 mln.

Hoofdstuk 3 is de dienstverlening die onder de Europese richtlijn valt.

Onderwerp legesverordening

Directe kosten

Loonkosten

Overhead

Opbrengst

Kostendekkendheid

Hoofdstuk 1 - Algemene dienstverlening

Paragraaf 1.1 - Burgerlijke stand

26.598

44.341

34.988

62.442

58,95%

Paragraaf 1.2 - Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

180.832

129.355

102.049

363.640

88,21%

Paragraaf 1.3 - Rijbewijzen

35.822

52.360

41.307

105.601

81,55%

Paragraaf 1.4 - Verstrekkingen
in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens

-

16.825

13.276

20.278

67,37%

Paragraaf 1.7 - Overige publiekszaken

12.034

4.302

3.395

9.105

46,15%

Paragraaf 1.9 - Bijzondere wetten

8.809

10.320

8.144

22.381

82,06%

Paragraaf 1.10 - Diversen

5.696

1.198

945

3.971

50,66%

Totaal hoofdstuk 1

269.791

258.701

204.104

587.418

80,18%

Hoofdstuk 2 - Omgevingswet

Paragraaf 2.3 - Activiteiten met betrekking tot bouwwerken

221.791

602.265

475.265

1.158.748

89,18%

Totaal hoofdstuk 2

221.791

602.265

475.265

1.158.748

89,18%

Hoofdstuk 3 - Europese dienstenrichtlijn

Paragraaf 3.1 - Horeca

-

2.603

2.054

3.994

85,76%

Totaal hoofdstuk 3

-

2.603

2.054

3.994

85,76%

Totaal

491.582

863.569

681.423

1.750.160

85,94%

Recapitulatie Hoofdstuk 1, 2 en 3

Directe kosten

Loonkosten

Overhead

Opbrengst

Kostendekkendheid

Kostendekking Hoofdstuk 1

269.791

258.701

204.104

587.418

80,18%

Kostendekking Hoofdstuk 2

221.791

602.265

475.265

1.158.748

89,18%

Kostendekking Hoofdstuk 3

-

2.603

2.054

3.994

85,76%

Kostendekking totale tarieventabel

491.582

863.569

681.423

1.750.160

85,94%

3.5 Overige belastingen en heffingen

De toeristenbelasting wordt geheven voor het aantal overnachtingen van een hotelbezoeker. Op deze wijze dragen deze bezoekers bij aan het gebruik van de voorzieningen binnen de gemeente. De tarieven worden in 2026 verhoogd met het inflatiepercentage van 3,0%. Voor 2026 stijgt het tarief van 4,55 per overnachting naar 4,69.

De hondenbelasting kent geen kostendekkendheidsbeginsel en kan vrij worden besteed. De opbrengst wordt geïndexeeerd met 3,0%.

De algemene tarieven worden in 2026 verhoogd met het inflatiepercentage van 3,0%.

3.6 Bedrijven Investeringszone

De gemeente Oegstgeest heeft een bedrijven investeringszone (BIZ). Ondernemers in een bepaald gebied dragen bij aan een ingesteld ondernemersfonds ter financiering van gezamenlijke lasten. Op basis van een plan wordt een te heffen bedrag vastgesteld dat door de gemeente wordt geïncasseerd en na aftrek van kosten aan de BIZ-vereniging uitbetaald.

4. Geraamde opbrengsten

Belastingsoort
(Bedragen x 1.000)

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Verschil begroting

in %

OZB Woningen

8.151

8.371

8.749

379

4,5%

OZB Niet-woningen

3.391

3.830

4.163

333

8,7%

Rioolheffing

2.790

3.127

3.247

120

3,8%

Afvalstoffenheffing

4.086

4.587

4.919

333

7,3%

Toeristenbelasting

511

473

487

14

3,0%

Hondenbelasting

143

142

146

4

3,2%

Opbrengst precariobelasting

9

27

27

-

0,0%

Leges Dienstverlening (Hoofdstuk 1)

806

522

637

115

22,0%

Leges Omgevingsvergunningen (Hoofdstuk 2)

3.661

1.155

1.159

4

0,3%

Leges Dienstverlening (Hoofdstuk 3)

4

4

4

-

0,0%

Bedrijveninvesteringszones

45

47

47

-

0,0%

Totaal

23.598

22.285

23.586

1.301

5,8%

5. Kwijtscheldingsbeleid

De gemeente Oegstgeest stelt zich actief op als het gaat om kwijtschelding van lokale heffingen aan minder draagkrachtigen. De belastingsoorten waarop kwijtschelding van toepassing is, zijn de OZB, de rioolheffing, de afvalstoffenheffing en de hondenbelasting. Degenen die kwijtschelding hebben gekregen, worden daarna jaarlijks getoetst bij het Inlichtingenbureau (IB). Als ze volgens die toets nog in dezelfde omstandigheden verkeren als het jaar waarin ze kwijtschelding hebben gekregen, ontvangen zij automatisch kwijtschelding. Voor kwijtschelding zijn de volgende budgetten geraamd:

  • Riool: Er is voor de Rioolheffing 83.000 aan kwijtschelding geraamd.

  • Afval: Er is voor de Afvalstoffenheffing 141.000 aan kwijtschelding geraamd.

6. Lokale lastendruk

Hieronder volgt een tabel die een beeld geeft van de ontwikkeling van het totaal aan woonlasten voor een gemiddeld huishouden met één, twee of meer personen per huishouden. We hebben dit weergegeven voor de verschillende WOZ-waardes: 506.000 (het gemiddelde van Nederland in 2025) en 688.000 (het gemiddelde van Oegstgeest in 2025).

Prognose

2025

2025

2025

2026

2026

2026

Woz-waarde

éénpersoons- huishouden

tweepersoons- huishouden

meerpersoons- huishouden

éénpersoons- huishouden

tweepersoons- huishouden

meerpersoons- huishouden

506.000

OZB

611

611

611

602

602

602

Rioolheffing

217

269

269

224

277

277

Afvalstoffenheffing

332

383

489

356

411

525

Totaal

1.161

1.263

1.370

1.182

1.289

1.403

ontwikkeling woonlasten t.o.v. 2025

101,8%

102,0%

102,4%

688.000

OZB

816

816

816

818

818

818

Rioolheffing

217

269

269

224

277

277

Afvalstoffenheffing

332

383

489

356

411

525

Totaal

1.366

1.468

1.574

1.398

1.505

1.620

ontwikkeling woonlasten t.o.v. 2025

102,4%

102,6%

102,9%

7. Lokale vergelijking ­

In onderstaande tabel worden de woonlasten van Oegstgeest met die van de gemeenten in de Leidse regio vergeleken, uitgesplitst naar één- of meerpersoonshuishoudens voor de jaren 2024 en 2025. Voor 2026 worden deze pas bekend in het voorjaar van 2026.

Gemeente

Woonlasten
éénpersoonshuishoudens

Woonlasten
meerpersoonshuishoudens

Gem WOZ waarde.
Koop.
(x €1.000)

2024

2025

2024

2025

2024

2025

Katwijk

964

1.047

1.080

1.188

503

534

Noordwijk

988

1.032

1.148

1.208

583

608

Zoeterwoude

1.156

1.195

1.176

1.214

526

552

Leiden

984

1.033

1.324

1.322

525

546

Teylingen

896

951

1.051

1.112

537

560

Leiderdorp

1.026

1.115

1.230

1.336

490

520

Oegstgeest

1.313

1.398

1.502

1.606

646

688

Voorschoten

1.388

1.441

1.481

1.539

596

627

Wassenaar

1.401

1.589

1.633

1.842

921

941

Gemiddeld in Zuid-Holland

944

991

1.038

1.090

-

-

Gemiddeld in Nederland

911

964

994

1.053

484

506

Bron: Coelo atlas lokale lasten 2024/2025