1. Inleiding
We zijn inrichter, beheerder en voor een groot deel ook eigenaar van de openbare ruimte in Oegstgeest. Onder de inrichting en het beheer van de openbare ruimte verstaan we wegen, riolering, water, kunstwerken, groen, verlichting etc. Dit noemen we kapitaalgoederen. Kapitaalgoederen zijn van directe invloed op een goed, veilig en efficiënt leef-, werk- en woonmilieu voor de inwoners.
Het financieel belang van goed beheer en onderhoud van kapitaalgoederen is groot, omdat we de waarde ervan dienen te behouden en het een aanzienlijk beslag op onze begroting legt. De organisatie wordt versterkt om het noodzakelijke (groot) onderhoud en de herinrichting / vervanging te kunnen realiseren.
Naast producent en beheerder van die kapitaalgoederen zijn we zelf ook gebruiker. Bij het uitvoeren van onze taken maken we gebruik van het gemeentehuis en de gemeentewerf.
2. Beleid
Het in eigendom hebben van gebouwen en kunstenaarswerken brengt een aantal verantwoordelijkheden met zich mee. Een van deze verantwoordelijkheden is het onderhouden ervan. Er worden hiertoe meerjarenonderhoudsplannen opgesteld en periodiek geactualiseerd, waarbij uitgegaan wordt van traditioneel onderhoud met als uitgangspunten sober en doelmatig. Recent zijn de locaties op huidige staat van onderhoud onderzocht.
In de beheerplannen van 2021 is het kwaliteitsniveau voor alle onderdelen bepaald op onderhoudsniveau B, als het economisch optimale beheerniveau dat voldoet aan de wettelijke zorgplicht van de gemeente. Bij herinrichting wordt gekozen voor een sober en doelmatige inrichting.
In het Meerjarenonderhoudsprogramma (MJOP) zijn alle benodigde onderhouds- en vervangingsactiviteiten opgenomen voortkomend uit de wettelijk verplichte inspecties en opgestelde beheerplannen (2021). Door realisatie van deze werken voldoet de gemeente aan haar wettelijke zorgplicht.
In 2024 wordt gewerkt aan projecten die in het MJOP onder fase A en onder Groot Onderhoud zijn opgenomen. Dit betekent dat een aantal projecten in voorbereiding zijn en een aantal projecten in uitvoering zijn dan wel gaan. De projecten onder fase B en C worden opgepakt zodra hier de financiële middelen voor beschikbaar zijn.
3. Overzicht van beheerplannen
Nr. | Omschrijving beheerplan (jaar van vaststelling) | Frequentie actualisatie areaal /planning | Eerstvolgende actualisatie |
---|---|---|---|
Programma 1 Natuur en landschap | |||
1 | Groenvoorzieningen (2021) | Jaarlijks/1x per 5 jaar | 2026 |
2 | Speelplaatsen (2021) | Jaarlijks/1x per 5 jaar | 2026 |
3 | Water/baggeren (2021) | Jaarlijks/1x per 5 jaar | 2026 |
Programma 2 Verkeer en infrastructuur | |||
4 | Rationeel wegbeheer (2021) | Jaarlijks/1x per 5 jaar | 2026 |
5 | Openbare verlichting (2021) | Jaarlijks/1x per 5 jaar | 2026 |
6 | Riolering Gemeentelijk Riolerings Plan (GRP) (2022) | Jaarlijks/1x per 5 jaar | 2027 |
7 | Verkeersregelinstallaties (2012) | Jaarlijks/1x per 5 jaar | in beheer Leiden |
8 | Civiele kunstwerken (bruggen en dergelijke) (2021) | Jaarlijks/1x per 5 jaar | 2026 |
Programma 3 Wonen en economie | |||
9 | Overig vastgoed (2019) | Jaarlijks/1 x per 3 jaar | 2023 |
Programma 4 Sociale infrastructuur | |||
10 | Sporthal (2019) | Jaarlijks/1 x per 3 jaar | 2023 |
11 | Sportvelden (2021) | Jaarlijks/1 x per 3 jaar | 2024 |
12 | Kleedaccommodaties sport (2019) | Jaarlijks/1 x per 3 jaar | 2023 |
13 | Gymnastieklokalen (2019) | Jaarlijks/1 x per 3 jaar | 2023 |
14 | Multifunctionele accommodaties (2019) | Jaarlijks/1 x per 3 jaar | 2023 |
15 | Beeldende kunstwerken (2019) | Jaarlijks/1x per 5 jaar | 2024 |
Programma 5 Bestuur | |||
Hier zijn geen beheerplannen | |||
Programma 6 Bedrijfsvoering | |||
16 | Huisvesting gemeentehuis (2019) | Jaarlijks/1 x per 3 jaar | 2023 |
17 | Huisvesting gemeentewerf (2019) | Jaarlijks/1 x per 3 jaar | 2023 |
18 | Brandweerkazerne | Jaarlijks/1 x per 3 jaar | Verkoop bij leegstand |
19 | Carp-gebouw (2018) | Jaarlijks/1 x per 3 jaar | 2023 |
4. Korte toelichting op de beheerplannen
1. Groenvoorzieningen
In 2021 is het Groenbeheerplan vastgesteld. In dit beheerplan staan de maatregelen die nodig zijn voor beheer en onderhoud van al het openbaar groen dat ons eigendom is. Het gaat hierbij om bomen, gazons, bos, heesters, vaste beplanting, bermen, hagen, plantenbakken en wateroevers. In dit beheerplan is uitgegaan van meer ecologisch groenbeheer, verhogen van de biodiversiteit en robuust groen bij renovaties. In het kader van het verhogen van de leefbaarheid faciliteert de gemeente inwoners bij zelfbeheer.
Jaarlijks inspecteert een onafhankelijk bureau het kwaliteitsniveau van de openbare ruimte en voeren we boomveiligheidscontroles uit om aan onze juridische zorgplicht als boombeheerder te voldoen. De dotatie in de voorziening is bijgesteld naar het benodigde bedrag voor het onderhoud en vervangen van bomen/groen, zoals het beheerplan voorschrijft.
Achterstallig onderhoud: in het onderhoud en de vervanging van bomen en het overig groen is achterstand ontstaan. Deze zijn we projectmatig aan het inlopen.
2. Speelplaatsen
In het beheerplan Speelplaatsen staan de maatregelen beschreven voor het beheer en onderhoud van de speelplekken in Oegstgeest. De wettelijke verplichtingen voor de veiligheid van speeltoestellen zijn geregeld in het warenwetbesluit Attractie- en speeltoestellen. In dit besluit wordt verwezen naar de Europese normen voor speeltoestellen en die van valdempende ondergronden. Jaarlijks inspecteren we alle toestellen en valondergronden. Bij renovatie van een speelplaats maken we in overleg met omwonenden een herinrichtingsplan. In veel gevallen werken we met combi-toestellen in plaats van meerdere kleinere speelobjecten. Op deze manier wordt bij een beperkte beschikbare ruimte maximaal speelgelegenheid gerealiseerd.
3. Water/baggeren
Het beheerplan Baggeren uit 2021 zorgt ervoor dat de waterkwaliteit van het oppervlaktewater in Oegstgeest op peil blijft. Het hoogheemraadschap van Rijnland inspecteert jaarlijks de wateren en bepaalt aan de hand van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) hoeveel we moeten baggeren. We hebben profielen en volumes beschikbaar en ook een 3D-model van de baggerlaag en de waterbodem. Verder hebben we een voorziening ingesteld, zoals het plan voorschrijft.
4. Rationeel wegbeheer
Het uitvoeren van wegbeheer is een zorgplicht van de gemeente. In het beheerplan Wegen uit 2021 staan de maatregelen waarmee we onze wegen op het gewenste kwaliteitsniveau kunnen houden. Op basis van de weginspectie blijkt (groot) onderhoud noodzakelijk. De afgelopen jaren hebben we te weinig (groot) onderhoud uitgevoerd wat heeft geleid tot een matig kwaliteitsbeeld. Zoals het beheerplan Wegen voorschrijft, hebben we een voorziening ingesteld voor het onderhoud aan de verhardingen. Het verzorgend onderhoud van de wegen (bijvoorbeeld vegen en zwerfvuil) en gladheidsbestrijding maken geen onderdeel uit van het beheerplan.
5. Openbare verlichting
We verlichten de openbare ruimte om een bijdrage te leveren aan de verkeers- en sociale veiligheid. In 2021 hebben we het beheerplan Openbare verlichting vastgesteld. In dit plan zijn naast beheer- en onderhoudsaspecten, ook de vervanging van de openbare verlichting opgenomen. Om energie te besparen plaatsen we hierbij ledverlichting met dimmers.
6. Gemeentelijk rioleringsplan (GRP)
Sinds 2008 is de Wet gemeentelijke watertaken (Wgw) van kracht. In deze wet staan, naast de traditionele zorgplicht voor het afvalwater, specifieke gemeentelijke zorgtaken. Het gaat hierbij om de zorgplicht voor hemelwater en grondwater. Met het vaststellen van de Hemel en regenwaterverordening is een eerste stap gezet naar het vasthouden van regenwater in het gebied waar het valt. Bij de (her)inrichtng van woonwijken zoals momenteel in de wijk Oudenhof wordt meer open verharding toegepast zodat het regenwater infiltreert in het grondwater. Het doel hiervan is het op peil houden van de kwaliteit van de leefomgeving, het beter voorbereid zijn op zware en langdurige regenbuien en het duurzaam beschermen van natuur en milieu.
Samen met de regionale partners is het Integraal waterketenplan (IWKP) 2024-2028 opgesteld. Nadrukkelijk is hierin ook aandacht voor nieuwe ontwikkelingen. Meer sturing op ongerioleerde lozingen (IBA’s). In het vastgestelde Basis rioleringsplan (BRP) zijn een aantal maatregelen/ investeringen/onderzoeken opgenomen die in uitvoering worden genomen in de nieuwe planperiode van het IWKP.
In het kader van het MJOP zijn diverse projecten benoemd als meerjaren onderhouds investeringsproject. Vooralsnog zijn de A projecten in tijd uitgezet en is voor de overige de urgentie aangegeven.
Het contract voor curatief en preventief onderhoud gemalen loopt in 2024 af en zal opnieuw aanbesteed moeten worden. Samen met de Leidse regio is in de samenwerking binnen het IWKP een gezamenlijke hoofdpost waarop de gemalen 24 uur 7 dagen in de week bewaakt worden.
Achterstallig onderhoud: groot onderhoud en vervanging zijn opgenomen in het MJOP.
7. Verkeersregelinstallaties (VRI)
In 2018 zijn we aangesloten op de Leidse verkeerscentrale en is zowel het verkeerskundig als het technisch en operationeel beheer van de VRI's overgedragen aan de gemeente Leiden. Het beheerplan VRI Oegstgeest loopt tot en met 2024. Aangezien de VRI's ons eigendom zijn zijn wij verantwoordelijk voor de vervanging ervan. Dit doen we zoveel mogelijk binnen de MJOP-projecten.
8. Civiele kunstwerken (bijvoorbeeld bruggen, tunnels , duikers, etc.)
Civiele kunstwerken horen bij de wegen-, fietspaden- en voetpadenstructuur in Oegstgeest. In het beheerplan Civiele Kunstwerken staan alle inspectieresultaten van de staat van de kunstwerken en een overzicht in van de benodigde investeringen en onderhoudskosten voor de komende zeven jaar. Vanwege de slechte staat van een aantal bruggen hebben we voor deze bruggen een maximaal toegestaan gewicht of aslastbeperking opgelegd. De financiële gevolgen van het geactualiseerde beheerplan (2021) zijn in het MJOP verwerkt.
9. Overig vastgoed
Onder Overig vastgoed vallen de volgende gebouwen: het marktgebouw, de Oudenhofmolen in het Irispark en een dienstwoning bij de gemeentewerf. Er zijn geen woningen/gebouwen meer in tijdelijk beheer. Waar mogelijk, stoten we vastgoed af.
10. Sporthal De Cuyl
Sinds 2009 beheren en exploiteren we de sporthal op sportpark De Voscuyl. Sporthal De Cuyl is te verdelen in drie zalen, door middel van scheidingswanden. De skybox op de eerste verdieping is permanent verhuurd aan een fysiotherapiepraktijk. We onderzoeken of een regionale samenwerking in het beheer van de sporthal financieel aantrekkelijk kan zijn.
Achterstallig onderhoud: niet van toepassing op dit beheerplan.
11. Sportvelden
Het beheerplan Sportvelden uit 2021 gaat over de sportvelden die worden onderhouden door de gemeente Oegstgeest. Deze sportvelden zijn gelegen op sportpark De Voscuyl en het scoutingterrein aan de Abtspoelweg. De geldende normen van NOC*NSF vormen het uitgangspunt voor de beheerkwaliteit. Het beheerplan is in 2021 geactualiseerd en de financiële gevolgen van de actualisatie zijn verwerkt. We onderzoeken of het beheer van de sportvelden aan de verenigingen kan worden overgedragen.
12. Kleedaccommodaties sport
Het gaat hier om de kleedaccommodatie bij korfbalvereniging Fiks. We onderzoeken de mogelijkheid deze over te dragen aan Fiks.
13. Gymnastieklokalen
De meerjarenonderhoudsplannen (MJOP’s) van de gymnastieklokalen zijn vastgesteld in 2019. Het gaat hier om de gymnastieklokalen bij de Montessorischool, Leo Kannerschool, Openbare Basisschool De Vogels, de basisscholen aan de Jan Wolkerslaan en Het DOK. Voor de gymzaal van het DOK onderzoeken we of een regionale samenwerking in het beheer financieel aantrekkelijk kan zijn.
14. Multifunctionele accommodaties
In een multifunctionele accommodatie zitten allerlei wijkvoorzieningen onder één dak. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld kinderopvanglocaties aan de Frans Halslaan, Jac. P. Thijsselaan, Jan Wolkerslaan, Lange Voort en het Rustenburgerpad (Het DOK). In de Mozaïekzaal (aula) in de Leo Kannerschool aan de Hazenboslaan vinden ook verschillende activiteiten plaats.
15. Beeldende kunstwerken
Alle kunstwerken bevinden zich in de openbare ruimte, met uitzondering van het beeld Nel met hoed, dat staat in de hal van de bibliotheek. Merendeel van deze werken is ons eigendom, waardoor de zorg- en onderhoudsplicht van deze kunstwerken bij ons ligt.
Achterstallig onderhoud: niet van toepassing op dit beheerplan.
16. Gemeentehuis
Het gemeentehuis heeft een publieksbalie en aangiftebalie (met werkplekken voor de politie) en is ook een officiële trouwlocatie. Het gemeentehuis is sinds 1997 een rijksmonument. Het in 2019 geactualiseerde MJOP van het gemeentehuis is naast het noodzakelijk onderhoud op onderdelen uitgebreid met een aantal extra duurzaamheidsaspecten (quick-wins, onder andere ledverlichting). Het pand heeft energielabel G.
Achterstallig onderhoud: niet van toepassing op dit beheerplan.
17. Gemeentewerf
Op de gemeentewerf werkt een groot deel van het team Beheer en onderhoud. Ook staat hier veel van het materieel van dit team en de zoutinstallatie (gladheidsbestrijding). Daarnaast hebben we er voor inwoners een milieustraat, waar we het afval gescheiden in ontvangst nemen.
18. Brandweerkazerne
Voorstel tot verkoop volgt in 4e kwartaal 2023.
19. Carp-gebouw
Het gebouw voldoet niet (meer) aan de gestelde eisen in het kader van luchtkwaliteit en veiligheid. Een plan van aanpak en kostenbegroting is voorbereid en ter besluitvorming voorgelegd. Het CJG heeft dit pand in 2018 in gebruik genomen. Het gebouw wordt onderhouden conform het opgestelde MJOP.
5. Overzicht budget per beheerplan
Begroting (bedragen x €1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
A. Wegen prog. 2 | Kapitaallasten | 508 | 584 | 682 | 818 |
Jaarlijks onderhoud | 472 | 482 | 493 | 493 | |
Groot onderhoud / storting voorziening | 946 | 946 | 946 | 946 | |
Subtotaal | 1.926 | 2.012 | 2.122 | 2.258 | |
B. Openbare verlichting prog. 2 | Kapitaallasten | 131 | 174 | 187 | 196 |
Jaarlijks onderhoud | 63 | 62 | 68 | 68 | |
Subtotaal | 194 | 235 | 254 | 263 | |
C. Civieltechnische kunstwerken prog. 2 | Kapitaallasten | 254 | 392 | 480 | 563 |
Jaarlijks onderhoud | 146 | 128 | 141 | 141 | |
Groot onderhoud / storting voorziening | 97 | 97 | 97 | 97 | |
Subtotaal | 497 | 617 | 718 | 802 | |
D. Verkeersregelinstallaties prog. 2 | Kapitaallasten | 81 | 80 | 79 | 78 |
Jaarlijks onderhoud | 66 | 66 | 66 | 66 | |
Subtotaal | 147 | 146 | 145 | 144 | |
E. Speelplaatsen prog. 1 | Kapitaallasten | 24 | 24 | 24 | 23 |
Jaarlijks onderhoud | 94 | 94 | 94 | 94 | |
Subtotaal | 118 | 118 | 117 | 117 | |
F. Waterwegen prog. 1 | Jaarlijks onderhoud | 156 | 156 | 156 | 156 |
Groot onderhoud / storting voorziening | 131 | 131 | 131 | 131 | |
Subtotaal | 287 | 287 | 287 | 287 | |
G. Groen incl. sportvelden prog. 1 & 4 | Kapitaallasten | 268 | 301 | 316 | 311 |
Jaarlijks onderhoud | 1.029 | 1.108 | 859 | 859 | |
Groot onderhoud / storting voorziening | 372 | 372 | 372 | 372 | |
Subtotaal | 1.670 | 1.782 | 1.547 | 1.542 | |
H. Riolering prog. 2 | Kapitaallasten | 1.041 | 1.119 | 1.166 | 1.171 |
Jaarlijks onderhoud | 342 | 316 | 316 | 316 | |
Subtotaal | 1.383 | 1.436 | 1.482 | 1.488 | |
I. Accommodaties diverse prog. | Kapitaallasten | 2.379 | 2.387 | 2.507 | 3.565 |
Jaarlijks onderhoud | 199 | 199 | 199 | 199 | |
Groot onderhoud / storting voorziening | 786 | 786 | 786 | 786 | |
Subtotaal | 3.364 | 3.372 | 3.492 | 4.550 | |
J. Kunstwerken prog. 4 | Jaarlijks onderhoud | 3 | 3 | 3 | 3 |
Groot onderhoud / storting voorziening | 14 | 14 | 14 | 14 | |
Subtotaal | 17 | 17 | 17 | 17 | |
Totaal | 9.604 | 10.022 | 10.182 | 11.469 |
6. Overzicht kerncijfers
Overzicht met kerncijfers | |
---|---|
Wegen | |
Totale oppervlakte verhardingen: | 1.093.909 m2 |
waarvan elementen | 791.314 m2 |
waarvan asfalt | 266.788 m2 |
waarvan onverhard/beton | 899 m2 |
waarvan overig | 34.918 m2 |
waarvan nieuw (nog niet gedefinieerd) | 0 m2 |
Openbare verlichting | |
Openbare verlichting, aantal masten | 4.464 st |
Verkeersregelinstallaties | 10 st |
Riolering | |
Riolering: lengte riolering | 127 km |
Riolering: aantal aansluitingen | Circa 10.000 st |
Riolering: aantal gemalen | 59 st |
Groen | |
Bomen | |
Aantal bomen | 13.325 st |
Cultuur beplanting | |
oppervlakte bodembedekkers | 8.097 m2 |
oppervlakte boomspiegel | 2.614 m2 |
oppervlakte opgaande heesters | 48.937 m2 |
oppervlakte rozen | 5.571 m2 |
oppervlakte vaste planten | 6.799 m2 |
burgerparticipatie | 2.565 m2 |
Gras | |
oppervlakte berm/gras | 151.433 m2 |
waarvan oppervlakte bloemrijk gras | 20.283 m2 |
waarvan oppervlakte gazon | 277.184 m2 |
waarvan oppervlakte hondenuitlaatgebied | 2.120 m2 |
waarvan oppervlakte natuurlijke oever | 3.627 m2 |
waarvan oppervlakte oever | 50.229 m2 |
waarvan oppervlakte overige | 0 m2 |
waarvan oppervlakte rietvegetatie | 11.529 m2 |
waarvan oppervlakte weide | 2.000 m2 |
waarvan oppervlakte wadi | 2.658 m2 |
Haag | |
waarvan groen oppervlakte blokhagen | 23.145 m2 |
waarvan groen oppervlakte haagvoet | 23.145 m2 |
waarvan groen oppervlakte lijnhagen | 0 m2 |
Natuurlijke beplanting | |
oppervlakte bos | 47.549 m2 |
oppervlakte bosplantsoen | 191.238 m2 |
oppervlakte griend en hakhout | 7.531 m2 |
oppervlakte houtwal | 5.757 m2 |
Water | |
Oppervlaktewater | 336.983 m2 |
Oppervlaktewater sloten | 137.505 m2 |
Spelen | |
Speelplaatsen: aantal | 69 st |
Speeltoestellen: aantal | 308 st |
Vastgoed | |
Gebouwd gemeentelijk vastgoed | 34 st |
Bedrijfsvloeroppervlakte gemeentelijk vastgoed | 29.962 m2 |