1. Inleiding
We zijn inrichter, beheerder en voor een groot deel ook eigenaar van de openbare ruimte in Oegstgeest. Onder de inrichting en het beheer van de openbare ruimte verstaan we wegen, riolering, water, kunstwerken, groen, verlichting etc. Dit noemen we kapitaalgoederen. Kapitaalgoederen zijn van directe invloed op een goed, veilig en efficiënt leef-, werk- en woonmilieu voor de inwoners.
Het financieel belang van goed beheer en onderhoud van kapitaalgoederen is groot, omdat we de waarde ervan dienen te behouden en het een aanzienlijk beslag op onze begroting legt. De organisatie wordt versterkt om het noodzakelijke (groot) onderhoud en de herinrichting / vervanging te kunnen realiseren.
Naast producent en beheerder van die kapitaalgoederen zijn we zelf ook gebruiker. Bij het uitvoeren van onze taken maken we gebruik van het gemeentehuis en de gemeentewerf.
2. Beleid
Het in eigendom hebben van ondermeer gebouwen, wegen, groen, objecten en kunstenaarswerken brengt een aantal verantwoordelijkheden met zich mee. Een van deze verantwoordelijkheden is het onderhouden ervan. Hiertoe stellen we meerjarenonderhoudsplannen op die we periodiek actualiseren. We gaan daarbij uit van van traditioneel onderhoud met als uitgangspunten sober en doelmatig. Op basis van inventarisaties van de huidige staat van onderhoud leggen we nieuwe beheerplannen voor. Hierbij is Spelen geen onderdeel meer van het beheerlan Groen maar wordt voor Spelen een apart beheerplan opgesteld. In deze nieuwe beheerplannen maken we ook de benodigde ambtelijke capaciteit zichtbaar.
In de beheerplannen is het kwaliteitsniveau voor alle onderdelen bepaald op onderhoudsniveau B als het economisch optimale beheerniveau dat voldoet aan de wettelijke zorgplicht van de gemeente. Bij herinrichting kiezen we voor een sobere en doelmatige inrichting.
In het Meerjarenonderhoudsprogramma (MJOP) zijn alle benodigde onderhouds- en vervangingsactiviteiten opgenomen voortkomend uit de wettelijk verplichte inspecties en opgestelde beheerplannen. Door realisatie van deze werken voldoet de gemeente aan haar wettelijke zorgplicht.
We werken aan projecten die in het MJOP en onder Groot Onderhoud zijn opgenomen. Hierbij nemen we een deel van de projecten in uitvoering en bevindt een aantal van de projecten zich in de voorbereidende fase.
3. Overzicht van beheerplannen
Nr. | Omschrijving beheerplan (jaar van vaststelling) | Frequentie actualisatie areaal /planning | Eerstvolgende actualisatie |
---|---|---|---|
Programma 1 Natuur en landschap | |||
1 | Groenvoorzieningen (2021) | Jaarlijks/1x per 5 jaar | 2025 |
2 | Speelplaatsen (2021) | Jaarlijks/1x per 5 jaar | 2025 |
3 | Water/baggeren (2021) | Jaarlijks/1x per 5 jaar | 2025 |
Programma 2 Verkeer en infrastructuur | |||
4 | Rationeel wegbeheer (2021) | Jaarlijks/1x per 5 jaar | 2025 |
5 | Openbare verlichting (2021) | Jaarlijks/1x per 5 jaar | 2025 |
6 | Basis Riolerings Plan (BRP) (2022) | Jaarlijks/1x per 5 jaar | 2025 |
7 | Verkeersregelinstallaties (2024) | Jaarlijks/1x per 5 jaar | in beheer Leiden |
8 | Civiele kunstwerken (bruggen en dergelijke) (2024) | Jaarlijks/1x per 5 jaar | 2028 |
Programma 3 Wonen en economie | |||
9 | Overig vastgoed (2024) | Jaarlijks/1 x per 5 jaar | 2028 |
Programma 4 Sociale infrastructuur | |||
10 | Sporthal (2024) | Jaarlijks/1 x per 5 jaar | 2028 |
11 | Sportvelden (2021) | Jaarlijks/1 x per 5 jaar | 2025 |
12 | Kleedaccommodaties sport (2024) | Jaarlijks/1 x per 5 jaar | 2028 |
13 | Gymnastieklokalen (2024) | Jaarlijks/1 x per 5 jaar | 2028 |
14 | Multifunctionele accommodaties (2024) | Jaarlijks/1 x per 5 jaar | 2028 |
15 | Beeldende kunstwerken (2024) | Jaarlijks/1x per 5 jaar | 2028 |
Programma 5 Bestuur | |||
Hier zijn geen beheerplannen | |||
Programma 6 Bedrijfsvoering | |||
16 | Huisvesting gemeentehuis (2024) | Jaarlijks/1 x per 5 jaar | 2028 |
17 | Huisvesting gemeentewerf (2024) | Jaarlijks/1 x per 5 jaar | 2028 |
18 | Carp-gebouw (2024) | Jaarlijks/1 x per 5 jaar | 2028 |
4. Korte toelichting op de beheerplannen
1. Groenvoorzieningen
We leggen op basis van een systematische keuring van het bomen- en groenareaal een nieuw Beheerplan Groen voor. In dit beheerplan staan de maatregelen die nodig zijn voor beheer en onderhoud van al het openbaar groen dat ons eigendom is. Het gaat hierbij om bomen, gazons, bos, heesters, vaste beplanting, bermen, hagen, plantenbakken en wateroevers. In dit beheerplan geven we aan waar de kansen en knelpunten liggen voor meer ecologisch groenbeheer, verhogen van de biodiversiteit en klimaat adaptief groen bij renovaties. Door te investeren in groeiplaatsen en ondergronden geven we het groen een duurzamere toekomst. In het kader van het verhogen van de leefbaarheid faciliteert de gemeente inwoners bij zelfbeheer.
Jaarlijks inspecteert een onafhankelijk bureau het kwaliteitsniveau van de openbare ruimte en voeren we boomveiligheidscontroles uit om aan onze juridische zorgplicht als boombeheerder te voldoen. De dotatie in de voorziening zal worden bijgesteld naar het benodigde bedrag voor het onderhoud en vervangen van bomen/groen, zoals het beheerplan voorschrijft.
Achterstallig onderhoud: Het noodzakelijk onderhoud en de vervanging van bomen en het overig groen lopen we projectmatig in.
2. Speelplaatsen
Op basis van een inventarisatie van alle speelvoorzieningen leggen we een nieuw beheerplan Spelen voor. We beoordelen het huidige speelareaal niet alleen per toestel, maar kijken naar de gehele inrichting van de speelplek. Onderdeel hiervan zijn een goede toegankelijkheid, ook voor bewoners met een beperking en bruikbaarheid voor alle leeftijden. Waar nodig richten we speelplekken opnieuw in waarbij we zoveel mogelijk duurzame en toekomstgerichte keuzes maken. Dit doen we in samenspraak met bewoners. Jaarlijks inspecteren we alle toestellen en valondergronden op veiligheid.
Achterstallig onderhoud: De achterstand in het onderhoud lopen we projectmatig in.Waar mogelijk pakken we dit integraal op en is dit opgenomen in het MJOP.
3. Water/baggeren
Om de kwaliteit van het oppervlaktewater op peil te houden leggen we een nieuw beheerplan Baggeren en Kantbeschoeiingen voor. Het Hoogheemraadschap van Rijnland inspecteert jaarlijks de wateren en bepaalt aan de hand van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) hoeveel we moeten baggeren. We baggeren in een cyclus van een aantal jaren alle watergangen. We vervangen kantbeschoeiingen op systematische wijze in een vervangingscyclus van 25 jaar. Waar mogelijk leggen we daarbij natuurvriendelijke oevers aan.
Achterstallig onderhoud: De achterstand in het onderhoud lopen we projectmatig in.
4. Rationeel wegbeheer
Het uitvoeren van wegbeheer is een zorgplicht van de gemeente. In het beheerplan Wegen staan de maatregelen waarmee we onze wegen op het gewenste kwaliteitsniveau kunnen houden. Op basis van de weginspectie blijkt (groot) onderhoud noodzakelijk. De afgelopen jaren hebben we te weinig (groot) onderhoud uitgevoerd. Vanaf 2024 maken we hierin een inhaalslag. Zoals het beheerplan Wegen voorschrijft is een voorziening ingesteld voor het onderhoud aan de verhardingen. Het verzorgend onderhoud van de wegen (bijvoorbeeld vegen en zwerfvuil) en gladheidsbestrijding maken geen onderdeel uit van het beheerplan.
Achterstallig onderhoud: er is sprake van noodzakelijk onderhoud. Waar mogelijk pakken we dit integraal op en is dit opgenomen in het MJOP.
5. Openbare verlichting
We verlichten de openbare ruimte om een bijdrage te leveren aan de verkeers- en sociale veiligheid. In het beheerplan Openbare verlichting plan is (naast beheer- en onderhoudsaspecten) ook de vervanging van de openbare verlichting opgenomen. Om energie te besparen plaatsen we hierbij ledverlichting.
Achterstallig onderhoud: niet van toepassing op dit beheerplan.
6. Basis rioleringsplan (BRP)
Sinds 2008 is de Wet gemeentelijke watertaken (Wgw) van kracht. In deze wet staan, naast de traditionele zorgplicht voor het afvalwater, specifieke gemeentelijke zorgtaken. Het gaat hierbij om de zorgplicht voor hemelwater en grondwater. Met het vaststellen van de Hemel en regenwaterverordening is een eerste stap gezet naar het vasthouden van regenwater in het gebied waar het valt. Bij de (her)inrichtng van woonwijken zoals momenteel in de wijk Oudenhof passen we meer open verharding toe zodat het regenwater infiltreert in het grondwater. Het doel hiervan is het op peil houden van de kwaliteit van de leefomgeving, het beter voorbereid zijn op zware en langdurige regenbuien en het duurzaam beschermen van natuur en milieu.
Samen met de regionale partners is het Integraal waterketenprogramma (IWKp) 2024-2028 opgesteld en in maart 2024 door de raad vastgesteld. Nadrukkelijk is hierin ook aandacht voor nieuwe ontwikkelingen en meer sturing op ongerioleerde lozingen (IBA’s). In het Basis rioleringsplan (BRP) zijn een aantal maatregelen/ investeringen/onderzoeken opgenomen die we in uitvoering nemen in de nieuwe planperiode van het IWKp. In vervolg op het IWK actualiseren we het BRP.
In het kader van het MJOP zijn diverse (riolerings)projecten benoemd als meerjaren onderhouds investeringsproject. Deze projecten zijn in tijd uitgezet en voor overige projecten is de urgentie aangegeven.
Voor curatief en preventief onderhoud gemalen is een nieuwe aanbesteding gestart, samen met de gemeente Leiderdorp. In de samenwerking binnen het IWKp is dit een gezamenlijke hoofdpost waarop de gemalen 24 uur 7 dagen in de week bewaakt worden.
Achterstallig onderhoud: groot onderhoud en vervanging zijn opgenomen in het IWKp en waar mogelijk pakken we dit integraal op in het MJOP.
7. Verkeersregelinstallaties (VRI)
In 2018 zijn we aangesloten op de Leidse verkeerscentrale en is zowel het verkeerskundig als het technisch en operationeel beheer van de VRI's overgedragen aan de gemeente Leiden. Aangezien de VRI's ons eigendom zijn zijn wij verantwoordelijk voor de vervanging ervan.
Achterstallig onderhoud: niet van toepassing op dit beheerplan.
8. Civiele kunstwerken (bijvoorbeeld bruggen, tunnels , duikers, etc.)
Civiele kunstwerken horen bij de wegen-, fietspaden- en voetpadenstructuur in Oegstgeest. In het in april 2024 vastgestelde beheerplan civiele kunstwerken hebben we de uitkomsten van de recente inspecties en een planning en raming voor de verwachte onderhoudsopgaven weergegeven in de komende 4 jaar.
De financiële gevolgen van het geactualiseerde beheerplan zijn in de begroting verwerkt.
De renovatie- en vervangingsprojecten die deel uitmaken van het MJOP zijn geen onderdeel van dit beheerplan. De staat van het areaal is door onderhoudswerkzaamheden de afgelopen 2 jaar sterk verbeterd. Alleen op een aantal bruggen uit het MJOP is een aslastbeperking van kracht. Op dit moment worden er geen vervangingen voorzien voor kunstwerken die geen onderdeel uitmaken van het MJOP.
Achterstallig onderhoud: Diverse bruggen die toe zijn aan groot onderhoud dan wel vervanging zijn opgenomen in het MJOP.
9. Overig vastgoed
Onder overig vastgoed vallen de volgende gebouwen: het marktgebouw, de Oudenhofmolen in het Irispark en een dienstwoning bij de gemeentewerf. Er zijn geen woningen/gebouwen meer in tijdelijk beheer. Waar mogelijk stoten we vastgoed af. Voor het onderhoud aan de Oudenhofmolen doen we een beroep op de daartoe strekkende subsidieregeling bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. We verwachten in september 2025 uitsluitsel hierover. Deze gebouwen maken onderdeel uit van het beheerplan gemeentelijk vastgoed.
Achterstallig onderhoud: niet van toepassing op dit beheerplan.
10. Sporthal De Cuyl
Sinds 2009 beheren en exploiteren we de sporthal op sportpark De Voscuyl. Sporthal De Cuyl is te verdelen in drie zalen, door middel van scheidingswanden. De skybox op de eerste verdieping is permanent verhuurd aan een fysiotherapiepraktijk. We onderzoeken of een regionale samenwerking in het beheer van de sporthal financieel aantrekkelijk kan zijn. De sporthal maakt onderdeel uit van het beheerplan gemeentelijk vastgoed.
Achterstallig onderhoud: niet van toepassing op dit beheerplan.
11. Sportvelden
Het beheerplan Sportvelden uit 2021 gaat over de sportvelden die worden onderhouden door de gemeente Oegstgeest. Deze sportvelden zijn gelegen op sportpark De Voscuyl en het scoutingterrein aan de Abtspoelweg. De geldende normen van NOC*NSF vormen het uitgangspunt voor de beheerkwaliteit. Het beheerplan is in 2021 geactualiseerd en de financiële gevolgen van de actualisatie zijn verwerkt. We onderzoeken of het beheer van de sportvelden aan de verenigingen kan worden overgedragen.
Achterstallig onderhoud: Veld 6 (FC Oegstgeest/OGC Golf) wordt mogelijk overgedragen.
12. Kleedaccommodaties sport
Het gaat hier om de kleedaccommodatie bij korfbalvereniging Fiks. We onderzoeken de mogelijkheid deze over te dragen aan Fiks. Dit gebouw maakt onderdeel uit van het beheerplan gemeentelijk vastgoed.
Achterstallig onderhoud: niet van toepassing op dit beheerplan.
13. Gymnastieklokalen
De meerjarenonderhoudsplannen (MJOP’s) van de gymnastieklokalen zijn vastgesteld in 2024. Het gaat hier om de gymnastieklokalen bij de Montessorischool, Leo Kannerschool, Openbare Basisschool De Vogels, de basisscholen aan de Jan Wolkerslaan en Het DOK. Deze gebouwen maken onderdeel uit van het beheerplan gemeentelijk vastgoed.
Achterstallig onderhoud: niet van toepassing op dit beheerplan.
14. Multifunctionele accommodaties
In een multifunctionele accommodatie zitten allerlei wijkvoorzieningen onder één dak. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld kinderopvanglocaties aan de Jac. P. Thijsselaan, Jan Wolkerslaan, Lange Voort en het Rustenburgerpad (Het DOK). In de Mozaïekzaal (aula) in de Leo Kannerschool aan de Hazenboslaan vinden ook verschillende activiteiten plaats. Deze gebouwen maken onderdeel uit van het beheerplan gemeentelijk vastgoed.
Achterstallig onderhoud: niet van toepassing op dit beheerplan.
15. Beeldende kunstwerken
Alle kunstwerken bevinden zich in de openbare ruimte, met uitzondering van het beeld Nel met hoed, dat staat in de hal van de bibliotheek. Merendeel van deze werken is ons eigendom, waardoor de zorg- en onderhoudsplicht van deze kunstwerken bij ons ligt. Deze objecten maken onderdeel uit van het beheerplan gemeentelijk vastgoed.
Achterstallig onderhoud: niet van toepassing op dit beheerplan.
16. Gemeentehuis
Het gemeentehuis heeft een publieksbalie en aangiftebalie (met werkplekken voor de politie) en is ook een officiële trouwlocatie. Het gemeentehuis is sinds 1997 een rijksmonument. Het in 2024 geactualiseerde beheerplan van het gemeentehuis is naast het noodzakelijk onderhoud op onderdelen uitgebreid met een aantal extra duurzaamheidsaspecten (onder andere ledverlichting). Het pand heeft energielabel G. Voor het onderhoud doen we een beroep op de daartoe strekkende subsidieregeling bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Het is nog niet bekend of deze wordt toegekend. Het gemeentehuis maakt onderdeel uit van het beheerplan gemeentelijk vastgoed.
Achterstallig onderhoud: niet van toepassing op dit beheerplan.
17. Gemeentewerf
Op de gemeentewerf werkt een groot deel van het team Beheer en onderhoud. Ook staat hier veel van het materieel van dit team en de zoutinstallatie (gladheidsbestrijding). Daarnaast hebben we er voor inwoners een milieustraat, waar we het afval gescheiden in ontvangst nemen. De gemeentewerf maakt onderdeel uit van het beheerplan gemeentelijk vastgoed.
Achterstallig onderhoud: Het interieur heeft groot onderhoud nodig. Dit wordt in 2025 opgepakt.
18. Carp-gebouw
Het gebouw voldoet niet (meer) aan de gestelde eisen in het kader van duurzaamheid. Het CJG heeft dit pand in 2018 in gebruik genomen. Het gebouw wordt onderhouden conform het opgestelde beheerplan gemeentelijk vastgoed.
Achterstallig onderhoud: Om aan de vigerende duurzaamheidseisen te voldoen dient het Carpgebouw te worden verduurzaamd. De raad heeft bij het vaststellen van de Routekaart duurzaamheid gemeentelijk vastgoed budget gevoteerd voor investeringen die binnen 10 jaar terug te verdienen zijn. Er wordt hiermee energielabel C bereikt.
5. Overzicht budget per beheerplan
Begroting (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|
A. Wegen prog. 2 | Kapitaallasten | 557 | 648 | 985 | 1.252 |
Jaarlijks onderhoud | 470 | 481 | 481 | 481 | |
Groot onderhoud / storting voorziening | 946 | 946 | 946 | 946 | |
Subtotaal | 1.973 | 2.076 | 2.412 | 2.680 | |
B. Openbare verlichting prog. 2 | Kapitaallasten | 98 | 137 | 173 | 211 |
Jaarlijks onderhoud | 94 | 100 | 100 | 100 | |
Subtotaal | 191 | 236 | 273 | 310 | |
C. Civieltechnische kunstwerken prog. 2 | Kapitaallasten | 129 | 137 | 229 | 351 |
Jaarlijks onderhoud | 195 | 195 | 195 | 195 | |
Groot onderhoud / storting voorziening | 97 | 97 | 97 | 97 | |
Subtotaal | 422 | 430 | 521 | 644 | |
D. Verkeersregelinstallaties prog. 2 | Kapitaallasten | 65 | 80 | 79 | 77 |
Jaarlijks onderhoud | 97 | 67 | 67 | 67 | |
Subtotaal | 161 | 146 | 145 | 144 | |
E. Speelplaatsen prog. 1 | Kapitaallasten | 32 | 64 | 77 | 76 |
Jaarlijks onderhoud | 96 | 96 | 96 | 96 | |
Subtotaal | 127 | 159 | 172 | 171 | |
F. Waterwegen prog. 1 | Jaarlijks onderhoud | 159 | 159 | 159 | 159 |
Groot onderhoud / storting voorziening | 131 | 131 | 131 | 131 | |
Subtotaal | 291 | 291 | 291 | 291 | |
G. Groen incl. sportvelden prog. 1 & 4 | Kapitaallasten | 236 | 243 | 295 | 396 |
Jaarlijks onderhoud | 1.133 | 878 | 878 | 878 | |
Groot onderhoud / storting voorziening | 372 | 372 | 372 | 372 | |
Subtotaal | 1.740 | 1.493 | 1.545 | 1.646 | |
H. Riolering prog. 2 | Kapitaallasten | 1.068 | 1.238 | 1.397 | 1.505 |
Jaarlijks onderhoud | 500 | 438 | 453 | 465 | |
Subtotaal | 1.568 | 1.676 | 1.850 | 1.970 | |
I. Accommodaties diverse prog. | Kapitaallasten | 2.281 | 2.379 | 3.116 | 3.276 |
Jaarlijks onderhoud | 205 | 205 | 205 | 205 | |
Groot onderhoud / storting voorziening | 832 | 832 | 832 | 832 | |
Subtotaal | 3.317 | 3.415 | 4.153 | 4.313 | |
J. Kunstwerken prog. 4 | Jaarlijks onderhoud | 3 | 3 | 3 | 3 |
Groot onderhoud / storting voorziening | 14 | 14 | 14 | 14 | |
Subtotaal | 17 | 17 | 17 | 17 | |
Totaal | 9.809 | 9.940 | 11.379 | 12.185 |
6. Overzicht kerncijfers
Overzicht met kerncijfers | ||
---|---|---|
Wegen | ||
Totale oppervlakte verhardingen: | 1.133.263 | m2 |
waarvan elementen | 811.774 | m2 |
waarvan asfalt | 284.932 | m2 |
waarvan halfverharding | 29.876 | m2 |
waarvan onverhard | 4.776 | m2 |
waarvan betonverharding | 1.090 | m2 |
waarvan kunstofverharding | 815 | m2 |
Openbare verlichting | ||
Openbare verlichting, aantal masten | 4.556 | st |
Verkeersregelinstallaties | 10 | st |
Riolering | ||
Riolering: lengte riolering | 131 | km |
Riolering: aantal aansluitingen | Circa 12.500 | st |
Riolering: aantal gemalen | 59 | st |
Groen | ||
Bomen | ||
Aantal bomen | 13.605 | st |
Cultuur beplanting | ||
oppervlakte bodembedekkers | 6.737 | m2 |
oppervlakte boomspiegel | 6.209 | m2 |
oppervlakte opgaande heesters | 52.670 | m2 |
oppervlakte rozen | 5.409 | m2 |
oppervlakte vaste planten | 8.101 | m2 |
waarvan groen burgerparticipatie | 2.004 | m2 |
Gras | ||
waarvan oppervlakte berm/gras | 183.170 | m2 |
waarvan oppervlakte bloemrijk gras | 19.840 | m2 |
waarvan oppervlakte gazon | 221.743 | m2 |
waarvan oppervlakte hondenuitlaatgebied | 33.597 | m2 |
waarvan oppervlakte natuurlijke oever | 4.019 | m2 |
waarvan oppervlakte oever | 54.048 | m2 |
waarvan oppervlakte rietvegetatie | 13.551 | m2 |
waarvan oppervlakte weide | 2.000 | m2 |
waarvan oppervlakte wadi | 2.926 | m2 |
Haag | ||
waarvan groen oppervlakte blokhagen | 22.282 | m2 |
waarvan groen oppervlakte haagvoet | 22.282 | m2 |
Natuurlijke beplanting | ||
oppervlakte bos | 46.487 | m2 |
oppervlakte bosplantsoen | 188.409 | m2 |
oppervlakte griend en hakhout | 7.840 | m2 |
oppervlakte houtwal | 5.109 | m2 |
Water | ||
Oppervlaktewater | 337.754 | m2 |
Oppervlaktewater sloten | 160.737 | m2 |
Spelen | ||
Speelplaatsen: | 71 | st |
Speeltoestellen: | 473 | st |
Stapstenen: | 14 | st |
Vastgoed | ||
Gebouwd gemeentelijk vastgoed | 33 | st |
Bedrijfsvloeroppervlakte gemeentelijk vastgoed | 29.662 | m2 |