PDF Opties

Programma 4 Sociale Infrastructuur

Beleidsthema

Portefeuillehouder

Team

Veiligheid

E.R. Jaensch

Bestuur en strategie

Bijstand en schulden

T.I.M. van Tongeren

Maatschappij

Participatie

T.I.M. van Tongeren

Maatschappij / Beheer en Onderhoud

Gezondheidszorg

T.I.M. van Tongeren

Maatschappij / Beheer en Onderhoud

Maatschappelijke Ondersteuning

T.I.M. van Tongeren

Maatschappij

Jeugdhulp

T.I.M. van Tongeren

Maatschappij / Beheer en Onderhoud

I Programmaomschrijving:

Dit programma gaat over het vergroten van de veiligheid en het veiligheidsgevoel van inwoners en ondernemers, zowel preventief als repressief, door het inzetten van beleid en bestuurlijke maatregelen, het geven van voorlichting en handelingsperspectief en het stimuleren van zelf- en samenredzaamheid. Daarnaast gaat het programma over de financiële zelfredzaamheid door het verstrekken van bijstandsuitkeringen en het ondersteunen bij re-integratie op de arbeidsmarkt. Maatschappelijke ondersteuning door het bieden van informatie, advies en begeleiding en zo nodig Wmo-voorzieningen en zorg voor de jeugd zijn ook onderdeel van dit programma. De zorg voor de jeugd reikt van preventieve programma’s, vroegsignalering en laagdrempelige opvoedondersteuning tot gespecialiseerde jeugdhulp. Ook activiteiten gericht op de toename van vrijwilligerswerk en het tegengaan van eenzaamheid maken deel uit van dit programma. Daarnaast richt het programma zich op voorzieningen voor sport, cultuur, onderwijs, peuterspeelzalen en kinderopvang.

Deze raadsperiode willen we samen met inwoners, het onderwijs, sportverenigingen en andere partners in het dorp de 21 doelen van het beleidsplan voor het sociaal domein, ‘Samen Oegstgeest’, realiseren.

II Doelen en op welke wijze deze gerealiseerd worden

Een veilige en prettige woon-, werk-, en leefomgeving met een hoge maatschappelijke participatiegraad en zelfredzaamheid van inwoners, met zorg voor elkaar.

Beleidsthema Veiligheid

We willen dat Oegstgeest een veilige woon-, werk- en leefomgeving is voor haar inwoners. We informeren inwoners en ondernemers over (verschillende vormen van) criminaliteit en hoe die te voorkomen. Hierbij houden we altijd rekening met nieuwe vormen van criminaliteit, trends en kwetsbare doelgroepen. We stimuleren de zelf-/samenredzaamheid van onze inwoners. Ook zetten we beleid en bestuurlijke maatregelen waar mogelijk in om criminaliteit, onveiligheid en (woon)overlast aan te pakken én te voorkomen om als gemeenschap weerbaar(der) te zijn. Daarnaast zetten we in samenwerking met onze partners intensiever in op jeugd om zo te voorkomen dat eventueel hinderlijk gedrag zich ontwikkelt tot overlastgevend gedrag. Tot slot bereiden we ons adequaat voor op taken op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing.

Op welke wijze bereiken we dit?

  1. We informeren onze inwoners en ondernemers onder andere via een veiligheidsmarkt, een veiligheidskrant, berichtgeving via sociale media en de Oegstgeester Courant en informatiebijeenkomsten over specifieke actuele onderwerpen zoals high impact crimes.
  2. We schenken extra aandacht aan voorlichting over cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit, met name voor kwetsbare doelgroepen zoals ouderen, jeugd en MKB.
  3. We stimuleren inwoners (actief) deel te nemen aan buurtpreventie-initiatieven.
  4. We werken aan de aanpak tegen ondermijning, onder andere door bewustwording te creëren.
  5. We werken aan een gezamenlijke aanpak om (het gevoel van) verkeersoverlast te verminderen.
  6. We maken met partners afspraken over de te nemen acties in (woon)overlast-/zorgcasuïstiek.
  7. We werken nauw samen met betrokken (veiligheids)partners zoals politie, Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM), het Zorg- en Veiligheidshuis, woningbouwcorporaties en het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum).
  8. We nemen deel aan de regionale crisisorganisatie (Bevolkingszorg Regio Leiden). Bij grotere crises wordt er binnen de Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) nauw samengewerkt.
  9. We versterken onze inzet op de zorg- en veiligheidsketen, bijvoorbeeld door goede procesafspraken te maken met partners in de geestelijke gezondheidszorg.
  10. Om jeugdoverlast aan te pakken werken we nauw samen met partners zoals politie, Jongerenwerk, het Zorg- en Veiligheidshuis, scholen, Jeugdteam Leidse Regio en regiogemeenten en bespreken fenomenen en casuïstiek in een vroeg stadium om zo escalatie te voorkomen.

Beleidsthema Veiligheid
(bedragen x € 1.000)

Lasten 2025

Baten 2025

Saldo 2025

Begroting 2024

Integrale veiligheid

107

0

106

85

Openbare orde en veiligheid

116

0

116

120

Brandweer

1.914

0

1.914

1.094

Totaal

2.137

0

2.136

1.300

Beleidsthema Naar financiële zelfredzaamheid (Bijstand en schulden)

Ons doel is om inwoners met een inkomen tot 120% van de toepasselijke bijstandsnorm daadwerkelijk gebruik te laten maken van het minimabeleid. Dat is nog niet altijd het geval en dat willen we verbeteren. Daarnaast krijgen inwoners met problematische schulden schuldhulpondersteuning. Inwoners met een bijstandsuitkering worden toegeleid naar werk of een opleiding. Ten slotte vinden jeugdige werklozen werk of een vervolgopleiding.

Op welke wijze bereiken we dit?

  1. We werken aan het vergroten van het gebruik van de minimaregelingen. Hierbij zoeken we o.a. de samenwerking met maatschappelijke partners in ons dorp.
  2. We zetten in op vroegsignalering van schulden. Dit doen we onder andere door extra huisbezoeken bij inwoners met betaalachterstanden op basis van signalen van vaste lasten-partners. Daarnaast werken we samen met Schuldhulpmaatje en een budgetcoach voor laagdrempelige inloopspreekuren en preventieve campagnes.
  3. We bieden kansrijke bijstandsgerechtigden lichte ondersteuning bij het vinden van werk, een opleiding of vrijwilligerswerk. We werken daarbij samen met DZB om bijstandsgerechtigden met een complexere ondersteuningsbehoefte via een maatwerktraject bij DZB naar werk of een opleiding toe te leiden.

Bijstand en schulden
(bedragen x € 1.000)

Lasten 2025

Baten 2025

Saldo 2025

Begroting 2024

Inkomen

7.754

-5.863

1.891

1.646

Werk

1.765

0

1.765

1.435

Totaal

9.519

-5.863

3.656

3.082

Beleidsthema Samen Meedoen (Participatie)

Oegstgeest wil een inclusieve gemeente zijn: jong, oud, of afkomstig uit een ander land, het maakt niet uit wat je gender, inkomen, beperkingen of talenten zijn, iedereen doet mee. Het stimuleren van (digitale) geletterdheid is hierbij van belang. We willen bereiken dat inwoners zich inzetten als vrijwilliger omdat de bijdrage van vrijwilligers onmisbaar is. Ook pakken we eenzaamheid samen aan en zorgen we ervoor dat statushouders een passend inburgeringstraject krijgen. Vluchtelingen als gevolg van de oorlog in Oekraïne krijgen de benodigde opvang en maatschappelijke begeleiding. Ten slotte is cultuur een verbindende factor, zeker in een dorp als Oegstgeest met een rijke geschiedenis en prachtige historische locaties. Daarom willen we inwoners laten meedoen met kunst en cultuur.

Op welke wijze bereiken we dit?

  1. We werken aan de uitvoering van de acties in de tweede Lokale Inclusieagenda. Begin 2025 starten we met de evaluatie en actualisatie van de huidige inclusieagenda en laten daarbij zoveel mogelijk maatschappelijke partijen en inwoners participeren.
  2. We houden onder scholieren en sportverenigingen blijvende aandacht voor LHBTIQ+-emancipatie. We gaan verder met het verminderen van onnodige genderregistratie of het genderneutraal maken van registraties, het erkennen van meerdere genders en met genderneutrale formuleringen in onze registraties en communicatie.
  3. We zetten het project ‘Samen tegen Eenzaamheid’ voort. Onderdeel van de opdracht is nadrukkelijk oog te hebben voor eenzaamheid onder jongeren. Dit wordt door Radius met het Oegstgeester Netwerk tegen eenzaamheid gezamenlijk opgepakt.
  4. We gaan taalachterstanden tegen bij jonge kinderen (Voorleesexpress, voorschoolse educatie, leesbevordering en ondersteuning van anderstalige kinderen in het basisonderwijs en de internationale schakelklas). Volwassenen ondersteunen we vanuit het (Digi)Taalhuis en het Informatiepunt Digitale Overheid.
  5. We zorgen dat bij de uitvoering van de nieuwe inburgeringswet taal en participatie ((vrijwilligers)werk) hand in hand gaan.
  6. We bieden onderdak, onderwijs en ondersteuning aan vluchtelingen uit Oekraïne die in Oegstgeest verblijven. We zetten ons in om in samenspraak met de regio uitvoering te geven aan de Spreidingswet.
  7. We werken samen met de deelnemers van het Platform Kunst, Cultuur en Erfgoed aan een levendige lokale culturele agenda. We ondersteunen scholen om kinderen zo vroeg mogelijk kennis te laten maken met kunst, muziek, erfgoed, natuur, milieu en techniek.

Participatie
(bedragen x € 1.000)

Lasten 2025

Baten 2025

Saldo 2025

Begroting 2024

Welzijn

1.379

-100

1.280

1.236

Kunst en Cultuur

1.004

-68

936

933

(niet) Statushouders

3.393

-3.076

317

368

Mantelzorg

153

-9

145

145

Totaal

5.929

-3.253

2.677

2.681

Beleidsthema Ondersteuning in de eigen omgeving (Maatschappelijke ondersteuning)

We vinden het belangrijk dat inwoners langer verantwoord en veilig thuis kunnen wonen. Daarnaast dringen we huiselijk geweld terug en ondersteunen we kwetsbare inwoners in hun eigen omgeving. Ten slotte bieden we ondersteuning aan mantelzorgers.

Op welke wijze bereiken we dit?

  1. We maken gebruik van de sterke sociale basis (waaronder de vele (vrijwilligers)initiatieven om kwetsbare inwoners te ondersteunen) in Oegstgeest. Kwetsbare inwoners kunnen een beroep doen op het sociaal team Oegstgeest en zo nodig op maatwerkvoorzieningen vanuit de Wmo.
  2. We gaan aan de slag met de acties in het programmaplan maatschappelijke zorg, waaronder het voorkomen van dak- en thuisloosheid en het bieden van beschermd wonen in de wijk.

Maatschappelijke ondersteuning
(bedragen x € 1.000)

Lasten 2025

Baten 2025

Saldo 2025

Begroting 2024

Voorzieningen Wmo

6.806

-738

6.068

5.991

Totaal

6.806

-738

6.068

5.991

Beleidsthema Een brede kijk op gezondheid (Gezondheidszorg)

We vinden het belangrijk de sociale samenhang en de gezondheid van de inwoners van Oegstgeest door sport en bewegen meer te ondersteunen. Daarnaast streven we ernaar dat inwoners minder alcohol en drugs gebruiken en een gezond gewicht hebben.

Op welke wijze bereiken we dit?

  1. We continueren in 2025 de aanpak rondom thema's zoals bewegen, gezonde voeding, het terugdringen van genotsmiddelengebruik en het tegengaan van eenzaamheid (aanpak Gezond en Actief Leven Akkoord).
  2. We werken samen met zorgverzekeraars aan een vijftal ketenaanpakken die in de regio Zuid-Holland Noord moeten bijdragen aan o.a. het terugdringen van overgewicht, extra aandacht voor valpreventie onder ouderen, mentale gezondheid, welzijn op recept en een kansrijke start voor jonge kinderen.
  3. We werken samen met de sportverenigingen aan het uitvoeren van een geactualiseerd Sportakkoord. Hierbij zijn een inclusief sportaanbod voor mensen met een beperking en aandacht voor discriminatie en de toegankelijkheid van sport voor de LHBTIQ+ gemeenschap speerpunten.
  4. We onderzoeken de mogelijkheden voor een zwembad in Oegstgeest na 2030.

Gezondheid
(bedragen x € 1.000)

Lasten 2025

Baten 2025

Saldo 2025

Begroting 2024

Volksgezondheid

1.401

-84

1.317

1.957

Sport

2.742

-1.360

1.382

1.741

Totaal

4.143

-1.444

2.699

3.698

Beleidsthema Hulp bij goed opgroeien en opvoeden

We willen een sterke basis voor de jeugd. Hier zetten we op verschillende manieren op in:
Onderwijs
We vinden het belangrijk om samen met de scholen aan goed onderwijs te werken waarbij jeugdigen een startkwalificatie behalen. Goede onderwijshuisvesting draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs.
Jeugdhulp
Ons doel is om opgroei- en opvoed problemen te verminderen en waar mogelijk te voorkomen. Allereerst is opvoeden natuurlijk een zaak van de ouders. Wanneer ouders of jeugdigen ondersteuning nodig hebben willen we dat zij deze kunnen vinden in de stevige sociale basis van ons dorp (waarin gemeenten en maatschappelijke partners z.a. onderwijs, huisartsen en preventief aanbod samenwerken). Wanneer er meer nodig is kan tijdig passende specialistische jeugdhulp worden geboden.

Op welke wijze bereiken we dit?

  1. We gaan de slag met de invoering van de werkwijze integraal arrangeren om meer effectieve samenwerking tussen de basisscholen en het jeugdteam te realiseren.
  2. We zetten ons regionaal in om de samenwerking tussen ketenpartners in de jeugdhulp te verbeteren, groepsaanbod te stimuleren en wachtlijsten te verkorten.
  3. We werken aan de uitvoering van de landelijke hervormingsagenda jeugdhulp en bereiden ons voor op de inhoudelijke en financiële consequenties van deze agenda.
  4. We ontwikkelen lokaal een aanpak voor het versterken van de samenwerking met de huisartsen om het aantal verwijzingen naar de specialistische jeugdhulp te verlagen.
  5. We zetten ons in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs in op meer kennis op de Oegstgeester basisscholen over meertalige leerlingen.Binnen de Leidse regio maken we afspraken over de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de doorontwikkeling van het onderwijs aan nieuwkomersleerlingen.
  6. We werken aan het in 2024 geactualiseerde Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP). Waarbij in 2025 nader onderzocht wordt hoe de scholen die in het IHP aan de orde komen voor renovatie, tijdens die renovatie tijdelijk gehuisvest gaan worden.

Jeugdhulp
(bedragen x € 1.000)

Lasten 2025

Baten 2025

Saldo 2025

Begroting 2024

Jeugd

2.228

0

2.228

1.447

Jeugdzorg

7.866

0

7.866

6.996

Kinderopvang en peuterspeelzalen

352

-361

-9

5

Onderwijs algemeen

948

-64

884

768

Onderwijshuisvesting

2.378

-50

2.328

2.373

Veiligheidspreventie

195

0

195

158

Totaal

13.965

-474

13.491

11.746

Subsidieplafonds

Subsidie is een van de middelen die we inzetten om beleid te realiseren. Een deel van het budget uit het programma Sociale infrastructuur is bedoeld voor het verstrekken van subsidies. De subsidieregeling Sociaal domein 2021 vormt naast de algemene subsidieverordening de inhoudelijke basis voor subsidieverstrekking binnen het begrotingsprogramma Sociale infrastructuur. Deze begroting bepaalt de financiële basis. De gemeenteraad stelt met de vaststelling van de begroting ook de subsidieplafonds vast. In totaal is in deze begroting voor het jaar 2025 € 2.800.000 beschikbaar voor jaarlijkse en eenmalige subsidies in het sociaal domein. Hiervan is een deel beschikbaar voor eenmalige subsidies van maximaal 750 euro per aanvraag.

De subsidieplafonds 2025 voor de eenmalige subsidies zijn:
• Plafond maatschappelijke welzijnsinitiatieven: € 5.000.
• Plafond sportstimulering kwetsbare groepen: € 2.000.
• Plafond deskundigheidsbevordering vrijwilligers: € 2.500.


Subsidies die in het kader van specifieke uitkeringen worden verstrekt (bijvoorbeeld SPUK GALA) vallen hierbuiten.

Zodra in december 2024 alle jaarlijkse subsidies voor 2025 zijn toegekend, plaatsen we het overzicht hiervan op onze website. Een overzicht van de eenmalige subsidies die we verstrekken in de loop van 2025, publiceren we na afloop van het subsidiejaar eveneens op deze website.

III Verbonden partijen

Bijdrage aan programmadoelstellingen

GR Hecht (voorheen Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg)

Hecht zet zich in voor de gezondheid en veiligheid van de inwoners van de regio Hollands Midden. Hecht voert de wettelijke taken uit voor de publieke- en jeugdgezondheidszorg en bevordert en monitort de algemene volksgezondheid inclusief het bestrijden van infectieziekten. Onderdeel van Hecht is het Zorg- en Veiligheidshuis (ZVH). Hier worden taken op het gebied van Veilig Thuis, het Jeugd Preventieteam en het Crisisinterventieteam uitgevoerd. Daarnaast is Hecht verantwoordelijk voor het Regionaal Ambulance Vervoer (RAV).

Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (SOZ)

De Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland zorgt voor de inkoop en het contractmanagement voor de jeugdhulpcontracten binnen Holland Rijnland. Zij dragen zorg voor financiële, administratieve en uitvoerende taken die nodig zijn voor het inzetten van gespecialiseerde jeugdhulp. Ook werken zij nauw met de gemeenten samen om zo goed mogelijk te sturen op de gewenste transformatie binnen de jeugdhulp.

GR VRHM (Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden)

In de Veiligheidsregio Hollands Midden werken hulpverleningsdiensten en 18 gemeenten samen aan de veiligheid. Ze bereiden zich voor op rampen en ernstige ongelukken. Daarnaast nemen ze maatregelen om toenemende risico’s beter te beheersen. Concreet voert de VRHM in de vorm van verlengd lokaal bestuur ook de brandweerzorg uit (denk aan het blussen van branden, hulpverlening bij ongevallen). Ook houdt de VRHM samen met de Veiligheidsregio Haaglanden een gemeenschappelijke meldkamer in stand en is de VRHM ondersteunend aan de regionale crisisorganisaties, waaronder Bevolkingszorg Regio Leiden (BRL).

GR KDB (Gemeenschappelijke Regeling Kust-, Duin- en Bollenstreek)

Provalu is het werk- en ontwikkelbedrijf van de Kust-, Duin- en Bollenstreek. Een deel van de inwoners in Oegstgeest met een indicatie Wsw werkt via Provalu. Daarnaast biedt Provalu beschutte werkplekken, garantiebanen en re-integratietrajecten. Hieraan nemen we niet deel. Provalu is tevens onderdeel van het Werkgeversservicepunt Holland Rijnland.

IV Wat gaat het kosten?

Meerjarenoverzicht

4 SOCIALE INFRASTRUCTUUR
(bedragen x € 1.000)

Rekening
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Meerjarenraming

2026

2027

2028

Beleidsthema Veiligheid

Lasten

1.613

1.910

2.137

2.124

2.124

2.124

Baten

-2

-610

0

0

0

0

Saldo

1.611

1.300

2.136

2.124

2.124

2.124

Bijstand en schulden

Lasten

9.754

8.989

9.519

9.506

9.502

9.501

Baten

-5.677

-5.907

-5.863

-5.863

-5.863

-5.863

Saldo

4.078

3.082

3.656

3.643

3.639

3.638

Participatie

Lasten

5.703

5.893

5.929

2.703

2.622

2.621

Baten

-4.729

-3.212

-3.253

-118

-58

-58

Saldo

974

2.681

2.677

2.585

2.563

2.563

Maatschappelijke ondersteuning

Lasten

6.297

6.730

6.806

6.803

6.803

6.803

Baten

-1.094

-739

-738

-738

-738

-738

Saldo

5.203

5.991

6.068

6.065

6.065

6.065

Gezondheid

Lasten

7.315

5.160

4.143

4.040

3.933

3.929

Baten

-4.602

-1.463

-1.444

-1.405

-1.263

-1.263

Saldo

2.713

3.698

2.699

2.635

2.670

2.666

Jeugdhulp

Lasten

10.723

12.587

13.965

13.899

14.566

14.774

Baten

-663

-841

-474

-474

-474

-474

Saldo

10.061

11.746

13.491

13.425

14.092

14.300

Programma

Lasten

41.406

41.269

42.500

39.076

39.551

39.753

Baten

-16.767

-12.772

-11.772

-8.599

-8.398

-8.398

Saldo van baten en lasten

24.640

28.497

30.728

30.477

31.153

31.355

Reserves

Toevoeging

365

56

56

56

56

56

Onttrekking

-183

-133

-836

-133

-133

-133

Mutaties reserves

182

-77

-780

-77

-77

-77

Resultaat

24.822

28.420

29.948

30.400

31.076

31.279

Toelichting belangrijkste financiële afwijkingen

Gelet op de financiele situatie in 2026 en verder wordt binnen dit programma actief onderzocht of er vanaf 2026 bezuinigingen kunnen worden gerealiseerd. In deze afweging wordt een balans gezocht tussen de financiele krapte en het belang van sociale voorzieningen die bijdragen aan de sociale cohesie in het dorp. Bij de actualisatie van het beleidsplan in 2025 worden deze mogelijkheden onderzocht.

Veiligheid

  • De raming van de lasten op dit beleidsthema stijgen ten opzichte van 2024 in belangrijke mate door een hogere bijdrage aan de VRMH in 2025 door de overheveling van taken (GHOR) vanuit de GR Hecht (€ 173.000).
  • Daarnaast is er een voordeel op de lasten door het extra incidentele inhuurbudget in 2024 wat in 2025 niet meer is begroot (€ 54.000).
  • De raming van de baten op dit beleidsthema daalt in 2025 met € 610.000 (N) te opzichte van 2024. Dit wordt in zijn geheel verklaard door de verkoop van de brandweerkazerne in 2024.

Bijstand en schulden

  • De raming van de lasten op dit beleidsthema neemt in 2025 met € 530.000 (N) toe.
  • Voor het grootste deel wordt dat veroorzaakt door een toename van de doorbelasting van salarislasten (€ 402.000 N) op dit thema.
  • Daarnaast is de raming voor de bijdrage aan de GR KDB voor de WSW verhoogd met € 63.000 (N). Hiervoor is in de algemene uitkering een extra bedag beschikbaar gesteld.
  • Tenslotte is de raming van de lasten met € 67.000 (N) verhoogd als gevolg van indexering.
  • De raming van de baten op dit beleidsthema nemen als gevolg van een lager verwachte vangnet uitkering voor de BUIG met 44.000 (N) af.

Maatschappelijke ondersteuning

  • De raming van de lasten op dit beleidsthema stijgt in 2025 met € 76.000 (N). Voor een bedrag van € 115.000 (N) is er geindexeerd op dit beleidsthema. De raming voor doorbelasting van salariskosten is met € 39.000 (V) verlaagd.

Gezondheid

  • De raming van de lasten op dit beleidsthema neemt in 2025 met € 1.017.000 (V) af.
  • In de begroting 2024 staat de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Hecht volledig geraamd op het beleidsthema "gezondheid". Dit is niet toegestaan volgens de BBV-wetgeving. De bijdrage heeft namelijk ook betrekking op de beleidsthema's "veiligheid" en "jeugdhulp". De bijdrage aan Hecht is in 2025 derhalve over deze beleidsthema's verdeeld. Hierdoor is op het beleidsthema "gezondheid" een voordeel zichtbaar van € 675.000 (V). Toegevoegd wordt dat met ingang van 2025 de GHOR is overgegaan van Hecht naar de VRHM (zie toelichting beleidsthema "veiligheid"). De totale bijdrage 2025 aan Hecht (excl. GHOR) is geraamd op € 1.890.000.
  • In een convenant tussen ASC, de Shawano’s en de gemeente is in 2010 de afspraak gemaakt dat de Shawano’s een nieuw clubhuis kunnen bouwen in ruil voor het inleveren van een deel van hun terrein. In 2024 heeft de gemeente daar incidenteel € 270.000 (V) aan bijgedragen.
  • In 2024 was een incidenteel budget van € 43.000 (V) opgenomen i.v.m. aanschaf van leermiddelen voor gymlokalen. Verder is sprake van een voordeel van € 60.000 (V) als gevolg van vrijval van kapitaalllasten en diverse overige verschillen waaronder indexering € 31.000 (N).

Jeugdhulp

  • De raming van de lasten op dit beleidsthema stijgt in 2025 met € 1.378.000 (N).
  • In 2024 is een incidenteel budget geraamd van € 367.000 (V) voor NPO (Nationaal Programma Onderwijs). Hier tegenover staat een incidentele baat.
  • In 2025 is een bijdrage aan Hecht van € 644.000 (N) voor de beleidsonderdelen toegang en 1e lijnsvoorzieningenen en jeugdreclassering verantwoord op dit beleidsthema. Dit bedrag maakt onderdeel uit van de totale bijdrage 2025 aan Hecht van € 1.890.000 (zie ook toelichting beleidsthema "gezondheid").
  • De raming voor regionale specialistische jeugdhulp in natura neemt inclusief de indexering 2025 t.o.v. de raming voor 2024 met € 1.065.000 (N) toe. Gelet op de doorlopende kostenstijging wordt actief onderzocht welke maatregelen genomen kunnen worden om de betaalbaarheid van het stelsel te waarborgen. De bestuurlijke taskforce neemt hierin een belangrijke rol.
  • Daarnaast is de raming voor het JGT met in totaal € 179.000 (N) verhoogd. Voor een bedrag van € 100.000 is dit een gevolg van het eenmalig beschikbaar gestelde bedrag voor de pilot "versterken verbinding huisartsen' en voor € 79.000 een gevolg van indexering.
  • Bij PGB jeugd zien we dat door strenger te sturen op het gebruik van PGB's en de wens om meer op zorg in natura in te zetten een structurele daling bewerkstelligd is (€ 142.000 V).
  • De ramingen voor de regionale uitvoeringskosten jeugd is verlaagd met € 54.000 (V) op basis van scherp begroten.
  • De raming voor de doorbelasting van (met name) de salarislasten is in 2025 met € 67.000 (V) neerwaarts bijgesteld;
  • Diverse overige verschillen waaronder stijging kosten leerlingenvervoer € 28.000 (N) en indexering (€ 42.000).
    De raming van de baten op dit beleidsthema neemt in 2025 met € 367.000 (N) af.
    Dit wordt veroorzaakt doordat er in 2024 een bijdrage van het Rijk inzake NPO middelen van € 367.000 (N) is geraamd.
  • De OZB kosten voor de schoolgebouwen is bijgesteld, hetgeen leidt tot een structurele verhoging van de lasten van € 19.000 (N).

Verrekening met de reserves

Verrekening reserves programma 4
(bedragen x € 1.000)

Rekening
2023

Begroting
2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Reserve Wmo/3D

Toevoeging

173

56

56

56

56

56

Onttrekking

-183

-133

-836

-133

-133

-133

Saldo

-10

-77

-780

-77

-77

-77

Eg. reserve Maatsch. Zorg Leidse regio

Toevoeging

192

0

0

0

0

0

Onttrekking

0

0

0

0

0

0

Saldo

192

0

0

0

0

0

Verrekening reserves programma 4

182

-77

-780

-77

-77

-77

De financiële mutaties op de reserves lichten we toe in paragraaf 5.2.3 Reserves.