Programma 4 Sociale Infrastructuur
Beleidsthema | Portefeuillehouder | Team |
---|
Veiligheid | E.R. Jaensch | Bestuur en strategie |
Bijstand en schulden | T.I.M. van Tongeren | Maatschappij |
Participatie | T.I.M. van Tongeren | Maatschappij / Beheer en Onderhoud |
Gezondheidszorg | T.I.M. van Tongeren | Maatschappij / Beheer en Onderhoud |
Maatschappelijke Ondersteuning | T.I.M. van Tongeren | Maatschappij |
Jeugdhulp | T.I.M. van Tongeren | Maatschappij / Beheer en Onderhoud |
I Programmaomschrijving: |
---|
Dit programma gaat over het vergroten van de veiligheid en het veiligheidsgevoel van inwoners en ondernemers, zowel preventief als repressief, door het inzetten van beleid en bestuurlijke maatregelen, het geven van voorlichting en handelingsperspectief , het stimuleren van zelf- en samenredzaamheid en het vergroten van de weerbaarheid van de samenleving. Daarnaast gaat het programma over de financiële zelfredzaamheid door het verstrekken van bijstandsuitkeringen en het ondersteunen bij re-integratie op de arbeidsmarkt. Maatschappelijke ondersteuning door het bieden van informatie, advies en begeleiding en zo nodig Wmo-voorzieningen en zorg voor de jeugd zijn ook onderdeel van dit programma. De zorg voor de jeugd reikt van preventieve programma’s, vroegsignalering en laagdrempelige opvoedondersteuning tot gespecialiseerde jeugdhulp. Ook activiteiten gericht op de toename van vrijwilligerswerk en het tegengaan van eenzaamheid maken deel uit van dit programma. Daarnaast richt het programma zich op voorzieningen voor sport, cultuur, onderwijs, peuterspeelzalen en kinderopvang. |
Deze raadsperiode willen we samen met inwoners, het onderwijs, sportverenigingen en andere partners in het dorp de 21 doelen van het beleidsplan voor het sociaal domein, ‘Samen Oegstgeest’, realiseren. |
II Doelen en op welke wijze deze gerealiseerd worden |
---|
Een veilige en prettige woon-, werk-, en leefomgeving met een hoge maatschappelijke participatiegraad en zelfredzaamheid van inwoners, met zorg voor elkaar. |
Beleidsthema Veiligheid |
---|
We willen dat Oegstgeest een veilige woon-, werk- en leefomgeving is voor haar inwoners. We informeren inwoners en ondernemers over (verschillende vormen van) criminaliteit en hoe die te voorkomen. Hierbij houden we altijd rekening met nieuwe vormen van criminaliteit, trends en kwetsbare doelgroepen. We werken aan het vergroten van de weerbaarheid van onze inwoners, instellingen en bedrijven en stimuleren daarin de zelf-/samenredzaamheid. Ook zetten we waar mogelijk beleid en bestuurlijke maatregelen in om criminaliteit, onveiligheid en (woon)overlast aan te pakken én te voorkomen. Op deze manier wordt de gemeenschap weerbaar(der). Daarnaast zetten we in samenwerking met onze partners intensiever in op jeugd om zo te voorkomen dat eventueel hinderlijk gedrag zich ontwikkelt tot overlastgevend gedrag. Tot slot bereiden we ons adequaat voor op taken op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing. |
Op welke wijze bereiken we dit? |
We informeren onze inwoners en ondernemers over specifieke actuele onderwerpen zoals high impact crimes. Dit doen we onder andere via een veiligheidsmarkt, een veiligheidskrant, informatiebijeenkomsten en berichtgeving via sociale media en de Oegstgeester Courant. We schenken extra aandacht aan voorlichting over cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit, met name voor kwetsbare doelgroepen zoals ouderen, jeugd en MKB. We stimuleren inwoners (actief) deel te nemen aan buurtpreventie-initiatieven. We werken aan de aanpak tegen ondermijning, onder andere door bewustwording te creëren. We werken aan een gezamenlijke aanpak om (het gevoel van) verkeersoverlast te verminderen. We maken met partners afspraken over de te nemen acties in (woon)overlast-/zorgcasuïstiek. We werken nauw samen met betrokken (veiligheids)partners zoals politie, Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM), het Zorg- en Veiligheidshuis, woningbouwcorporaties en het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum). We nemen deel aan de regionale crisisorganisatie (Bevolkingszorg Regio Leiden). Bij grotere crises wordt er binnen de Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) nauw samengewerkt. We versterken onze inzet op de zorg- en veiligheidsketen, bijvoorbeeld door goede procesafspraken te maken met partners in de geestelijke gezondheidszorg. Om jeugdoverlast aan te pakken werken we nauw samen met partners zoals politie, Jongerenwerk, het Zorg- en Veiligheidshuis, scholen, Jeugdteam Leidse Regio en regiogemeenten. We bespreken fenomenen en casuïstiek in een vroeg stadium om zo escalatie te voorkomen. We voeren gesprekken over hoe de maatschappelijke weerbaarheid kan worden vergroot en kijken welke acties we daarbij als gemeente moeten nemen. Daarbij zal ook worden gekeken naar de verantwoordelijkheidsverdeling tussen het Rijk, de gemeenten en de veiligheidsregio. We gaan de komende periode aan de slag met ‘Veiligheid in de openbare ruimte’ naar aanleiding van recente geweldsincidenten tegen vrouwen die een grote impact hebben gehad, ook in Oegstgeest. Tijdens een georganiseerde bijeenkomst zijn door inwoners verschillende acties en opties benoemd die de veiligheid en de veiligheidsgevoelens kunnen verbeteren. Hier gaan we mee aan de slag waarbij ook afstemming zoeken met andere gemeente uit de (Leidse) regio.
|
Beleidsthema Veiligheid | Lasten 2026 | Baten 2026 | Saldo 2026 | Begroting 2025 |
---|
Integrale veiligheid | 177 | -1 | 177 | 106 |
Openbare orde en veiligheid | 270 | 0 | 270 | 118 |
Brandweer | 1.954 | 0 | 1.954 | 1.914 |
Totaal | 2.402 | -1 | 2.401 | 2.138 |
Beleidsthema Naar financiële zelfredzaamheid (Bijstand en schulden) |
---|
Ons doel is dat zoveel mogelijk inwoners van Oegstgeest financieel zelfredzaam zijn. Samen met maatschappelijke partners zetten we ons in om inwoners met een inkomen tot 120% van de toepasselijke bijstandsnorm daadwerkelijk gebruik te laten maken van het minimabeleid. We zetten in op vroegsignalering om schulden waar mogelijk te voorkomen, en bieden schuldhulpondersteuning aan inwoners met problematische schulden. Inwoners met een bijstandsuitkering worden toegeleid naar werk of een opleiding of leveren op een andere manier een bijdrage aan ons dorp. |
Op welke wijze bereiken we dit? |
We werken aan het vergroten van het gebruik van de minimaregelingen. Om dit op een goede manier te doen, gaan we in gesprek met inwoners met een laag inkomen en maatschappelijke partners, zodat we weten op welke manieren we ons minimabeleid het beste onder de aandacht kunnen brengen. We zetten in op vroegsignalering van schulden. Daarnaast werken we samen met Schuldhulpmaatje en een budgetcoach aan laagdrempelige inloopspreekuren en het geven van financiële begeleiding aan inwoners met (beginnende) schulden. We bieden inwoners met een bijstandsuitkering ondersteuning bij het vinden van werk. Hiervoor werken we samen met de DZB. Wanneer werk (nog) niet lukt ondersteunen we mensen bij het vinden van een passende vorm van maatschappelijke participatie.
|
Bijstand en schulden | Lasten 2026 | Baten 2026 | Saldo 2026 | Begroting 2025 |
---|
Inkomen | 8.297 | -6.205 | 2.093 | 1.897 |
Werk | 1.717 | 0 | 1.717 | 1.764 |
Totaal | 10.014 | -6.205 | 3.810 | 3.661 |
Beleidsthema Samen Meedoen (Participatie) |
---|
We willen dat alle inwoners van Oegstgeest mee kunnen doen in de maatschappij op de manier die bij hen past. We zetten ons in om alle inwoners zoveel mogelijk gelijke kansen te bieden. Inzet van vrijwilligers is hierbij onmisbaar en is waardevol voor beide kanten; we stimuleren dan ook dat inwoners zich op deze manier inzetten voor ons dorp. We vinden het belangrijk om te bouwen aan sociale netwerken en ontmoetingen o.a. om eenzaamheid tegen te blijven gaan. Het bevorderen van kunst en cultuur is een belangrijke factor voor deze sociale verbinding. Ten slotte bieden we voldoende voorzieningen aan zodat ook nieuwkomers in ons dorp op een -voor hen passende- manier mee kunnen doen binnen de Oegstgeester gemeenschap. |
|
Op welke wijze bereiken we dit? |
We inventariseren op welke manieren wij onze communicatie, diensten en werkprocessen toegankelijker kunnen maken en kunnen verbeteren. We starten antidiscriminatiecampagnes die passen bij ons dorp. De Oegstgeest ontmoet week blijft een belangrijke rol vervullen voor sociale verbinding. Daarnaast moedigen we inwoners aan om zelf bij te dragen aan sociale verbinding, bijvoorbeeld door het organiseren van buurtbijeenkomsten en het deelnemen aan een Lief & Leedstraat. We faciliteren en nemen actief deel aan het Platform voor kunst, cultuur en erfgoed om kunst en cultuur als sociale verbinding voor een groter publiek te stimuleren. We versterken de samenwerking tussen de bibliotheek en basisscholen en vergroten het bereik van de bibliotheek voor jongeren. We werken samen met maatschappelijke partners en het maatschappelijk middenveld bij de integratie van nieuwkomers in ons dorp. We bieden onderdak, onderwijs en ondersteuning aan vluchtelingen uit Oekraïne die in Oegstgeest verblijven. We zetten ons in om in samenspraak met de regio uitvoering te geven aan de Spreidingswet.
|
Participatie | Lasten 2026 | Baten 2026 | Saldo 2026 | Begroting 2025 |
---|
Welzijn | 1.677 | -90 | 1.587 | 1.434 |
Kunst en Cultuur | 1.097 | -23 | 1.074 | 976 |
(niet) Statushouders | 3.969 | -3.502 | 467 | 317 |
Mantelzorg | 153 | -8 | 145 | 143 |
Totaal | 6.896 | -3.623 | 3.273 | 2.869 |
Beleidsthema Ondersteuning in de eigen omgeving (Maatschappelijke ondersteuning) |
---|
Onze ambitie is dat inwoners van Oegstgeest verantwoord en veilig zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen wonen. Het eigen netwerk van mensen, de gemeenschap dichtbij en voorliggende voorzieningen zijn eerst aan zet om dit mogelijk te maken. Wanneer het nodig is, ondersteunen we mensen hiervoor met een maatwerkvoorziening. We streven ernaar om serieuze problemen zoals huiselijk geweld en dak- en thuisloosheid te voorkomen en terug te dringen. |
Op welke wijze bereiken we dit? |
We maken allereerst gebruik van de sterke sociale basis om inwoners in een kwetsbare situatie te ondersteunen. We onderzoeken hoe we ons het best voorbereiden op de uitdagingen van de dubbele vergrijzing en de krappe arbeidsmarkt. Hierbij blijven we alert op zowel de effectiviteit van het huidige voorveld als innovatie en nieuwe brede initiatieven/ontwikkelingen die het voorveld kunnen versterken en maatwerk kunnen voorkomen. We verkennen welke vormen en mogelijkheden er zijn voor functioneel herstelgerichte ondersteuning. Ook gaan we na wat de toepassing en meerwaarde hiervan op het gebruik van de maatwerkvoorzieningen kan zijn. We stimuleren een toename van preventieve maatregelen en vroegsignalering om kwetsbare situaties, die kunnen leiden tot dak- en thuisloosheid, voor inwoners zoveel mogelijk te voorkomen. We geven uitvoering aan beschermd wonen, maatschappelijke opvang en huisvesting van kwetsbare doelgroepen. In 2026 wordt verder gewerkt aan het creëren van woon/zorgvoorzieningen binnen Oegstgeest, zodat de locaties binnen de Leidse regio evenredig verspreid zijn. We bieden laagdrempelige respijtzorg die mantelzorg kan ontlasten op het moment dat het niet ergens anders geregeld kan worden.
|
Maatschappelijke ondersteuning | Lasten 2026 | Baten 2026 | Saldo 2026 | Begroting 2025 |
---|
Voorzieningen Wmo | 6.895 | -728 | 6.167 | 6.086 |
Totaal | 6.895 | -728 | 6.167 | 6.086 |
Beleidsthema Een brede kijk op gezondheid (Gezondheidszorg) |
---|
We streven naar positieve gezondheid voor onze inwoners, waarbij zowel fysieke gezondheid als mentale gezondheid en sociaal welzijn enorm belangrijk zijn en elkaar beïnvloeden. We ondersteunen sport en beweegactiviteiten. Ook stimuleren we mentale weerbaarheid en blijven we ons, in lijn met het Gezond en Actief Leven Akkoord, ervoor inzetten dat inwoners minder alcohol en drugs gaan gebruiken en een gezond gewicht hebben. |
Op welke wijze bereiken we dit? |
We ondersteunen sportverenigingen en bewegen in de buitenruimte. Ook zetten we ons in om belemmeringen om te sporten en bewegen voor specifieke doelgroepen weg te nemen (zoals inwoners met bijvoorbeeld een laag inkomen, migratieachtergrond of beperking). We zetten het werk in de ketenaanpakken samen met inwoners en maatschappelijke partners voort om bij te dragen aan valpreventie onder ouderen, mentale gezondheid, welzijn op recept en een kansrijke start voor jonge kinderen. Volwassenen zijn zich bewust van zowel de negatieve gevolgen van middelengebruik voor henzelf, maar ook van hun rol en het effect dat hun voorbeeldgedrag heeft voor de kinderen in hun netwerk. Vanuit het Mentale gezondheidsnetwerk Zuid-Holland Noord werken we regionaal aan het verbeteren van de samenwerking tussen sociaal domein, huisartsenzorg en ggz. Oegstgeest doet hiervoor mee aan projecten die erop gericht zijn zo vroeg mogelijk passende hulp te bieden aan Oegstgeester inwoners die kampen met mentale problemen. Hiermee willen we zorgafhankelijkheid verminderen. Op basis van het haalbaarheidsonderzoek naar een mogelijk nieuw zwembad in Oegstgeest, wordt er een keuze gemaakt tussen verschillende scenario’s.
|
Gezondheid | Lasten 2026 | Baten 2026 | Saldo 2026 | Begroting 2025 |
---|
Volksgezondheid | 1.216 | -61 | 1.154 | 1.274 |
Sport | 2.852 | -1.511 | 1.341 | 1.466 |
Totaal | 4.068 | -1.573 | 2.495 | 2.740 |
Beleidsthema Hulp bij goed opgroeien en opvoeden |
---|
We willen dat Oegstgeest een veilige en kansrijke omgeving is waar kinderen kunnen opgroeien en gezinnen zich kunnen ontwikkelen. We stimuleren een stevige sociale basis en een gemeenschap die klaarstaat om elkaar te ondersteunen wanneer het nodig is. Het onderwijs en de kinderopvang spelen hierin een belangrijke rol. Wanneer er meer nodig is kan tijdig passende specialistische jeugdhulp worden geboden. |
Op welke wijze bereiken we dit? |
Er is goed en voldoende openbaar onderwijs in Oegstgeest. Minder kinderen in het basisonderwijs hebben (taal)achterstanden en leren in een meertalige context wordt normaler. Samen met de Leidse regio zorgen we voor voldoende nieuwkomersonderwijs. Samen met het onderwijs en het RBL werken we aan het voorkomen en verminderen van langdurig schoolverzuim. We verstevigen de samenwerking tussen het onderwijs en het Jeugdteam en verduidelijken rollen en verantwoordelijkheden hierbinnen. Hiermee dragen we bij aan een dekkend netwerk op het continuüm van onderwijs en zorg. Preventie en vroegsignalering dragen bij aan het voorkomen of vroegtijdig oplossen van problemen en het voorkomen van zorgafhankelijkheid. Binnen het preventieakkoord jeugd zorgen we samen met maatschappelijke partijen voor een passend aanbod aan preventieve activiteiten waarmee de randvoorwaarden voor preventie en vroegsignalering (deskundigheid, samenwerking, inzicht in mogelijkheden van o.a. voorliggend veld sociale basis) op orde zijn. De gemeentelijke toegang tot jeugdhulp maakt de beweging naar voren. De professionals in de gemeentelijke toegang werken nauw samen met de maatschappelijke partners die dicht bij de leefwereld van kinderen en gezinnen opereren, zoals het onderwijs, de kinderopvang, huisartsen en de jeugdgezondheidszorg. Het inzetten van specialistische jeugdhulp geldt hierbij als uitzondering. We zorgen ervoor dat specialistische hulp tijdig beschikbaar is voor jeugdigen en gezinnen die dit nodig hebben. Samen met zorgaanbieders en regiogemeenten werken we aan initiatieven die de wachtlijsten aanpakken en hoge kosten tegengaan. We werken aan de uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP).
|
Jeugdhulp | Lasten 2026 | Baten 2026 | Saldo 2026 | Begroting 2025 |
---|
Jeugd | 2.276 | 0 | 2.276 | 2.160 |
Jeugdzorg | 7.523 | 0 | 7.523 | 7.866 |
Kinderopvang en peuterspeelzalen | 345 | -372 | -27 | -7 |
Onderwijs algemeen | 909 | -64 | 845 | 871 |
Ondewijshuisvesting | 2.396 | -50 | 2.346 | 2.284 |
Veiligheidspreventie | 167 | 0 | 167 | 201 |
Totaal | 13.615 | -486 | 13.129 | 13.374 |
Subsidieplafonds |
---|
Subsidie is een van de middelen die we inzetten om beleid te realiseren. Een deel van het budget uit het programma Sociale infrastructuur is bedoeld voor het verstrekken van subsidies. De subsidieregeling Sociaal domein vormt naast de algemene subsidieverordening de inhoudelijke basis voor subsidieverstrekking binnen het begrotingsprogramma Sociale infrastructuur. Deze begroting bepaalt de financiële basis. De gemeenteraad stelt met de vaststelling van de begroting ook de subsidieplafonds vast. In totaal is in deze begroting voor het jaar 2026 € 3.125.000,- beschikbaar voor jaarlijkse en eenmalige subsidies in het sociaal domein. Subsidies die in het kader van specifieke uitkeringen worden verstrekt (bijvoorbeeld de Brede SPUK regeling) vallen hierbuiten.
Zodra in december 2025 alle jaarlijkse subsidies voor 2026 zijn toegekend, plaatsen we het overzicht hiervan op onze website. Een overzicht van de eenmalige subsidies die we verstrekken in de loop van 2026, publiceren we na afloop van het subsidiejaar eveneens op deze website. |
III Verbonden partijen | Bijdrage aan programmadoelstellingen |
---|
GR Hecht (voorheen Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg) | Hecht zet zich in voor de gezondheid en veiligheid van de inwoners van de regio Hollands Midden. Hecht voert de wettelijke taken uit voor de publieke- en jeugdgezondheidszorg en bevordert en monitort de algemene volksgezondheid inclusief het bestrijden van infectieziekten. Onderdeel van Hecht is het Zorg- en Veiligheidshuis (ZVH). Hier worden taken op het gebied van Veilig Thuis, het Jeugd Preventieteam en het Crisisinterventieteam uitgevoerd. Daarnaast is Hecht verantwoordelijk voor het Regionaal Ambulance Vervoer (RAV). |
Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (SOZ) | De Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland zorgt voor de inkoop en het contractmanagement voor de jeugdhulpcontracten binnen Holland Rijnland. Zij dragen zorg voor financiële, administratieve en uitvoerende taken die nodig zijn voor het inzetten van gespecialiseerde jeugdhulp. Ook werken zij nauw met de gemeenten samen om zo goed mogelijk te sturen op de gewenste transformatie binnen de jeugdhulp. |
GR VRHM (Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden) | In de Veiligheidsregio Hollands Midden werken hulpverleningsdiensten en 18 gemeenten samen aan de veiligheid. Ze bereiden zich voor op rampen en ernstige ongelukken. Daarnaast nemen ze maatregelen om toenemende risico’s beter te beheersen. Concreet voert de VRHM in de vorm van verlengd lokaal bestuur ook de brandweerzorg uit (denk aan het blussen van branden, hulpverlening bij ongevallen). Ook houdt de VRHM samen met de Veiligheidsregio Haaglanden een gemeenschappelijke meldkamer in stand en is de VRHM ondersteunend aan de regionale crisisorganisaties, waaronder Bevolkingszorg Regio Leiden (BRL). |
GR KDB (Gemeenschappelijke Regeling Kust-, Duin- en Bollenstreek) | Provalu is het werk- en ontwikkelbedrijf van de Kust-, Duin- en Bollenstreek. Een deel van de inwoners in Oegstgeest met een indicatie Wsw werkt via Provalu. Daarnaast biedt Provalu beschutte werkplekken, garantiebanen en re-integratietrajecten. Hieraan nemen we niet deel. Provalu is tevens onderdeel van het Werkgeversservicepunt Holland Rijnland.
|
IV Wat gaat het kosten?
Meerjarenoverzicht
4 SOCIALE INFRASTRUCTUUR | | Rekening | Begroting | Begroting | MJB | MJB | MJB |
---|
Bedragen x € 1.000,- | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|
Beleidsthema Veiligheid | Lasten | 2.005 | 2.139 | 2.402 | 2.352 | 2.252 | 2.249 |
Baten | -611 | -0 | -1 | -1 | -1 | -1 |
Saldo | | 1.394 | 2.138 | 2.401 | 2.352 | 2.252 | 2.248 |
Bijstand en schulden | Lasten | 9.036 | 9.524 | 10.014 | 9.916 | 9.881 | 9.842 |
Baten | -5.939 | -5.863 | -6.205 | -6.205 | -6.205 | -6.346 |
Saldo | | 3.096 | 3.661 | 3.810 | 3.712 | 3.676 | 3.496 |
Participatie | Lasten | 6.061 | 6.274 | 6.896 | 3.761 | 3.760 | 3.758 |
Baten | -3.779 | -3.405 | -3.623 | -622 | -622 | -622 |
Saldo | | 2.282 | 2.869 | 3.273 | 3.139 | 3.138 | 3.137 |
Maatschappelijke ondersteuning | Lasten | 6.965 | 6.814 | 6.895 | 6.895 | 6.895 | 6.895 |
Baten | -1.451 | -728 | -728 | -728 | -728 | -728 |
Saldo | | 5.515 | 6.086 | 6.167 | 6.167 | 6.167 | 6.167 |
Gezondheid | Lasten | 4.313 | 4.280 | 4.068 | 3.856 | 3.862 | 3.859 |
Baten | -1.545 | -1.540 | -1.573 | -1.426 | -1.426 | -1.426 |
Saldo | | 2.768 | 2.740 | 2.495 | 2.431 | 2.436 | 2.433 |
Jeugdhulp | Lasten | 12.594 | 13.989 | 13.615 | 13.662 | 14.476 | 14.336 |
Baten | -733 | -614 | -486 | -486 | -486 | -486 |
Saldo | | 11.861 | 13.374 | 13.129 | 13.177 | 13.990 | 13.850 |
Programma | Lasten | 40.975 | 43.018 | 43.890 | 40.444 | 41.126 | 40.939 |
Baten | -14.059 | -12.151 | -12.615 | -9.466 | -9.466 | -9.608 |
Saldo van baten en lasten | | 26.916 | 30.868 | 31.275 | 30.977 | 31.660 | 31.331 |
Reserves | Toevoeging | 545 | 56 | - | - | - | - |
Onttrekking | -133 | -133 | - | - | - | - |
Mutaties reserves | | 412 | -77 | - | - | - | - |
Resultaat | | 27.328 | 30.791 | 31.275 | 30.977 | 31.660 | 31.331 |
Toelichting belangrijkste financiële afwijkingen |
Veiligheid |
Lasten
De raming van de lasten op dit beleidsthema neemt in 2026 met € 263.000 (N) toe. Er is voor 2026 een budget van € 100.000 (N) geraamd om de weerbaarheid van de inwoners van Oegstgeest te vergroten. Er is voor 2026 een budget van € 50.000 (N) opgenomen voor het thema 'veiligheid in de openbare ruimte'. Daarnaast is sprake van een hogere bijdragen aan de VRMH en GR Hecht van € 40.000 (N). De raming van de doorbelasting van (met name) de salarislasten is in 2026 met € 68.000 (N) toegenomen. De overige verschillen bedragen per saldo € 5.000 (N).
|
Bijstand en schulden |
Lasten
De raming van de lasten op dit beleidsthema neemt in 2026 met € 490.000 (N) toe. Voor het grootste deel wordt dat veroorzaakt door een toename van de bijstandsuitgaven met € 416.000 (N) voornamelijk als gevolg van indexering van de bijstandsnormen. De raming voor het Minimabeleid is per saldo verhoogd met € 108.000 (N). Extra middelen zijn nodig vanwege de stijging van de bewindvoeringskosten en extra kosten voor de individuele inkomenstoeslag (€ 146.000). Het geraamde budget voor inhuur is de afgelopen jaren niet besteed, waardoor dit wordt ingezet als dekking (€ 38.000) van de extra kosten. Als gevolg van het niet langer bij de GR KDB inkopen van beschutte werkplekken en een correctie op de indexering is de raming voor de bijdrage aan de GR KDB voor de WSW verlaagd met € 112.000 (V). Voor verwachte advies-en frictiekosten als gevolg van het uittreden uit de GR KDB is een eenmalig bedrag van € 60.000 (N) opgenomen. De overige verschillen bedragen per saldo € 18.000 (N).
Baten
De raming van de baten op dit beleidsthema neemt in 2026 met € 342.000 (V) toe. Dit komt vooral als gevolg van een hoger verwachte rijksbijdrage voor de BUIG in 2026 (gebaseerd op het nader voorlopig budget).
|
Participatie |
Lasten
De raming van de lasten op dit thema stijgt in 2026 met € 622.000 (N). In 2026 verhuizen de Oekraiense ontheemden die in de gemeentelijke opvang lokaties worden opgevangen naar de lokatie aan de Endegeesterstraatweg 36. Het nieuwe gebouw biedt plaats aan maximaal 167 personen. De toename in opvangcapaciteit leidt tot een toename van de uitvoeringskosten met € 331.000 (N). Deze lasten worden volledig vergoed door het Rijk. Het financieel kader voor de subsidies aan maatschappelijke partners wordt met 156.000 euro verhoogd. Hiervan is ongeveer € 50.000,- een gevolg van hogere CAO-stijgingen bij subsidiepartners (bijv. Mee/Radius/Kwadraad, IDB) dan voorzien bij de kadernota. Daarnaast wordt €60.000 beschikbaar gesteld voor de continuering en uitbreiding van de Odensehuiskamer om dementerende ouderen op een laagdrempelige manier ondersteuning en dagbesteding te bieden. In verband met de werkdruk bij maatschappelijk werk (echtscheidingsproblematiek/dak- en thuislozen) wordt voorgesteld om de inzet van maatschappelijk werk van 1,15 fte naar 1,37fte te verhogen (€35.000). Tot slot wordt voorgesteld om structureel subsidie te verstrekken aan Fietsmaatjes. De afgelopen jaren heeft deze organisatie al 3x een incidentele subsidie ontvangen. De laagdrempelige ondersteuning biedt veel eenzame inwoners in Oegstgeest de gelegenheid om ontmoeting en beweging mogelijk te maken. In 2025 is een incidenteel budget van € 50.000 (V) geraamd voor een extern onderzoek naar optimalisering inrichting sociaal domein. De raming van de doorbelasting van (met name) de salarislasten is in 2026 met € 116.000 (N) toegenomen. De subsidie voor de biblioheek is verhoogd met € 52.000 (N). Oorzaken zijn: € 28.000 reguliere indexering, € 15.000 compensatie exploitatietekort volksuniversiteit en € 9.000 invulling wettelijke zorgplicht. De overige verschillen bedragen per saldo € 17.000 (N).
Baten
De raming van de baten op dit thema stijgt in 2026 met € 218.000 (V). De rijksvergoeding voor opvang van Oekraiense ontheemden stijgt, conform de ontwikkeling van de lasten, met € 331.000 (V). De specifieke rijksuitkering lokale bibliotheekvoorzieningen € 45.000 (N) vervalt per 1-1-2026. In 2025 is een bijdrage van het COA geraamd van € 53.000 (N) ter compensatie van extra gemeentelijke lasten die samenhangen met de aanwezigheid van de Regionale Opvanglokatie. De overige verschillen bedragen per saldo € 15.000 (N).
|
Maatschappelijke ondersteuning |
Lasten
De raming van de lasten op dit beleidsthema stijgt in 2026 met € 81.000 (N). Dit wordt veroorzaakt door indexering € 67.000 (N) en en een hogere doorbelasting van salariskosten € 14.000 (N).
|
Gezondheid |
Lasten
De raming van de lasten op dit beleidsthema neemt in 2026 met € 212.000 (V) af. De totale bijdrage 2026 aan Hecht is geraamd op € 1.838.000. Deze bijdrage is conform de BBV wetgeving verdeeld over de beleidsthema's "gezondheid", "veiligheid" en "jeugdhulp". Op dit beleidsthema "gezondheid" is een voordeel zichtbaar van € 81.000 (V). Deze afname is met name het gevolg van het advies van FKGR om 6% te bezuinigen op gemeenschappelijke regelingen. Hecht verspreidt deze bezuiniging over 2 jaren. Voor 2026 is sprake van een bezuiniging van 4,6%. Daarnaast is sprake van een voordeel van € 39.000 (V) als gevolg van de jaarlijkse BTW-teruggave van de fiscus voor activiteiten die door Hecht worden gedaan. In 2025 is een incidenteel budget van € 100.000 (V) opgenomen voor een extern onderzoek naar de toekomst van het zwembad. In 2026 is een incidentele subsidie van € 70.000 (N) opgenomen voor de herinrichting van het voormalig Derja-terrein en veld 6 van het sportpark De Voscuyl. De specifieke rijksuitkering voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026 daalt in 2026. Het betreft wettelijk geoormerkte gelden. Dit betekent dat de uitgaven ook met eenzelfde bedrag, namelijk € 40.000 (V), dalen. De overige verschillen bedragen per saldo € 22.000 (V) en zijn het gevolg van vrijval van kapitaalllasten, toerekening salarislasten en indexering.
|
Jeugdhulp |
Lasten
De raming van de lasten op dit beleidsthema daalt in 2026 met € 374.000 (V). Teneinde aan te sluiten op de regionale begroting specialistische jeugdhulp Holland Rijnland 2026 is de raming met € 264.000 (N) geïndexeerd. De raming voor het JGT is in totaal per saldo met € 96.000 (N) verhoogd. Het nadeel is een saldo van € 158.000 (N) extra middelen voor het uitvoeren van de maatregelen uit het rapport Fundamentele heroverwegingen specialistische Jeugdhulp HR (de taskforce Jeugd), indexering met € 38.000 (N) en een in 2025 eenmalige beschikbaar gestelde raming van € 100.000 (V) voor de POH Jeugd. Bij PGB jeugd zien we dat door strenger te sturen op het gebruik van PGB's en de wens om meer op zorg in natura in te zetten, dat een daling is bewerkstelligd van € 50.000 (V). De raming voor de regionale uitvoeringskosten jeugd is verhoogd met € 59.000 (N) voor o.a. het uitvoeren van de maatregelen van de tasforce Jeugd. Een van de besluiten van de taskforce Jeugd is de regionale kosten van jeugdhulp vanaf 2025 te verdelen op basis van de werkelijke kosten per gemeente. Voor 2025 werden de kosten verdeeld op basis van de verdeelsleutel werkelijke kosten t-2. Een eerste prognose 2025 van de verwachte werkelijke kosten 2025 van specialistische jeugdhulp geeft aan dat deze € 600.000 (V) lager zijn dan begroot in 2026. In 2025 is een incidenteel budget geraamd van € 140.000 (V) voor NPO (Nationaal Programma Onderwijs). Hier tegenover stond een incidentele baat. Vanaf 2026 is een taakstelling binnen programma 4 Sociale infrastructuur opgenomen. Om hier invulling aan te geven worden twee onderwijssubsidies afgebouwd en worden verschillende posten binnen het programma, waar in de afgelopen jaren sprake was van onderbesteding, afgeroomd. Op dit beleidsthema leidt dit tot een voordeel van € 87.000 (V). In 2025 is het budget voor CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin) incidenteel verlaagd met € 50.000 (N) ter dekking van de kosten voor een extern onderzoek naar optimalisering inrichting sociaal domein. De overige verschillen bedragen per saldo € 34.000 (N) en zijn het gevolg van vrijval kapitaallasten, toerekening van salarislasten en indexering.
Baten
De raming van de baten op dit beleidsthema neemt in 2026 met € 128.000 (N) af. Dit wordt veroorzaakt doordat er in 2025 een incidentele bijdrage van het Rijk inzake NPO middelen van € 140.000 (N) is geraamd. De overige verschillen bedragen € 12.000 (V).
|
Verrekening met de reserves
Reserves programma 4 | | Rekening | Begroting | Begroting | MJB | MJB | MJB |
---|
Bedragen x € 1.000,- | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|
Reserve Wmo/3D | Toevoeging | 545 | 56 | - | - | - | - |
Onttrekking | -133 | -133 | - | - | - | - |
Saldo | | 412 | -77 | - | - | - | - |
Totaal | Toevoeging | 545 | 56 | - | - | - | - |
Onttrekking | -133 | -133 | - | - | - | - |
Reserves programma 4 | | 412 | -77 | - | - | - | - |
De financiële mutaties op de reserves lichten we toe in paragraaf 4.2.3 Reserves. |