Algemeen
Op 6 juli 2023 hebben we u de Kaderbrief 2024-2027 gepresenteerd. Zoals aangegeven wilden we doorpakken met het coalitieakkoord "Zorgen voor Oegstgeest" en ook waren er nieuwe wensen opgenomen. De Kaderbrief sloot met een groot negatief begrotingssaldo. Uw raad heeft de mutaties van de Kaderbrief voor kennisgeving aangenomen en ons college de opdracht gegeven om u een sluitende begroting te presenteren, waarbij de raad op een vroegtijdig moment kennis kon nemen van de voorgestelde oplossingsrichtingen.
Door middel van een informatieavond hebben we u op 31 augustus 2023 een verbeterd begrotingssaldo gepresenteerd en hebben u op een gedetailleerde wijze inzage gegeven in de oplossingsrichtingen. We hebben u op papier en digitaal inzage gegeven van de verwerkte mutaties.
Het college gaf op deze avond aan dat het begrotingssaldo nog zou wijzigen i.v.m. het doorbelasten van kosten, mutaties als gevolg van kostendekkendheidberekeningen en de financiële effecten van rente. Het mutatieoverzicht van 31 augustus is hierdoor aangevuld met de mutaties Nagekomen boekingen uit de periode tot en met 7 september.
We bieden u een (structureel) sluitende begroting aan voor de jaren 2024 en 2025. Voor de jaren 2026 en 2027 volgen we het advies van de VNG door een realistische begroting te presenteren waaruit duidelijk blijkt dat, zonder aanvullende middelen in de Algemene uitkering, de gemeente moet gaan bezuinigen op haar voorzieningenniveau en concessies moet doen op de maatschappelijke cohesie van haar burgers.
NB In dit document hebben we ook de aangenomen amendementen C (gymzaal) en D (subsidies 2024-2025) verwerkt. Voor 2027 heeft dit geen effect omdat de voorgenomen bezuiniging op de gymzaal nog niet financieel was verwerkt.
Overzicht totaalmutaties begrotingssaldo
Mutatienr. | Omschrijving (bedragen x € 1.000)1 | Budget 2024 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo primitieve begroting 2023 | - | - | - | - | ||||
Kaderbrief 2024-2027 | ||||||||
1.1 | Advieskosten Ruimtelijk beleid | 0 | 40 | 40 | 40 | 40 | S | L |
1.1 | Opheffen bijdrage derden Ruimtelijk beleid | -14 | 14 | 14 | 14 | 14 | S | B |
1.2 | Transitie Omgevingsplan | 76 | 50 | 50 | 50 | - | I | L |
1.3 | Indexatie ODWH | 550 | 83 | 83 | 83 | 83 | S | L |
1.4 | Kosten verwerking huishoudelijk Afval | 100 | 60 | 60 | 60 | 60 | S | L |
1.5 | Kosten verwerking Groen Afval | 98 | 50 | 50 | 50 | 50 | S | L |
1.6 | Afvalstoffenheffing | -3.801 | -110 | -110 | -110 | -110 | S | B |
2.1 | Riolering | 371 | 130 | - | - | - | I | L |
2.2 | Uitvoeringskosten Laadvisie | 29 | 10 | 10 | 10 | 10 | S | L |
2.3 | Medewerker Glasvezel | 101 | 101 | 101 | - | - | I | L |
2.3 | Opbrengsten Glasvezel | -101 | -101 | -101 | - | - | I | B |
2.4 | Rioolheffing | -2.440 | -130 | - | - | - | I | B |
2.5 | Toevoeging Bestemmingsreserve t.b.v. MJOP projecten | 2.602 | 63 | 63 | 63 | 63 | I | T |
3.1 | Aframen Legesopbrengst | -81 | 81 | 81 | 81 | 81 | S | B |
3.2 | Dorpsmarketing | 75 | 75 | 75 | - | - | I | L |
3.3 | Gebiedsvisie Lange Voort | 0 | 20 | - | - | - | I | L |
3.4 | Impuls winkelcentrium De Kempenaerstraat | 0 | 30 | - | - | - | I | L |
3.5 | Versterking ondernemerschap Bio Science Park | 45 | 20 | 20 | - | - | I | L |
4.1 | Bijdrage VRHM indexering | 1.421 | 111 | 111 | 111 | 111 | S | L |
4.1 | Bijdrage VRHM normering Cebeon | 1.421 | 94 | 94 | 94 | 94 | S | L |
4.1 | Bijdrage VRHM ontwikkelingen | 1.421 | 71 | 71 | 71 | 71 | S | L |
4.2 | Bibliotheek | 739 | -63 | -63 | -63 | -63 | S | L |
4.3 | BUIG Uitkeringslasten | 4.483 | 994 | 994 | 994 | 994 | S | L |
4.3 | BUIG Rijksbijdrage | -4.827 | -634 | -634 | -634 | -634 | S | B |
4.4 | Re-integratie van uitkeringsgerechtigden | 0 | 85 | 85 | 85 | 85 | S | L |
4.5 | Hecht Indexering | 1.668 | 110 | 110 | 110 | 110 | S | L |
4.6 | Indexering Wmo | 0 | 313 | 313 | 313 | 313 | S | L |
4.7 | Indexering SOZ regionale jeugdhulp 2024 | 0 | 324 | 324 | 324 | 324 | S | L |
4.7 | Overige stijging SOZ regionale jeugdhulp 2024 | 0 | 635 | 635 | 635 | 635 | S | L |
4.8 | Begroting Stichting Jeugdteams Leidse Regio | 939 | 67 | 67 | 67 | 67 | S | L |
4.8 | Begroting Persoonsgebonden Budget Jeugd | 550 | 32 | 32 | 32 | 32 | S | L |
4.9 | Indexering Subsidieprogramma sociaal domein | 2.581 | 182 | 182 | 182 | 182 | S | L |
4.10 | Stelpost Indexering IHP Speciaal onderwijs | 0 | - | - | 101 | 157 | S | L |
4.10 | Stelpost Indexering IHP Openbaar onderwijs | 0 | - | - | - | 144 | S | L |
4.11 | Geactualiseerd MJOP Maatschappelijke gebouwen | 334 | 327 | 327 | 327 | 327 | S | L |
4.12 | Inburgering | 275 | 49 | - | - | - | I | L |
5.1 | Bijdrage Holland Rijnland | 334 | 30 | 30 | 30 | 30 | S | L |
5.2 | Overheveling voor Licentie RIS Parlaeus | 59 | -20 | -20 | -20 | -20 | S | L |
5.3 | Kosten Surfaces Raad & Commissie | 20 | 45 | 45 | 45 | 45 | S | L |
5.4 | AV middelen in de raadzaal van Oegstgeest | 0 | 27 | 27 | 25 | 25 | S | L |
5.5 | Bijstellen opbrengsten Reis- en Rijdocumenten | -77 | -269 | -272 | -366 | -416 | S | B |
5.6 | Bijstellen afdracht Rijksleges | 40 | 94 | 95 | 165 | 186 | S | L |
5.7 | Formatie Wijziging griffie | 47 | 40 | 40 | 40 | 40 | S | L |
6.1 | Stijging kosten dienstverlening IDA | 4.741 | 330 | 330 | 330 | 330 | S | L |
6.1 | Centrumregeling overig | 4.741 | 18 | 18 | 18 | 18 | S | L |
6.2 | Mengpercentage BTW | 4.741 | 49 | 49 | 49 | 49 | S | L |
6.3 | Overheveling voor Licentie RIS Parlaeus | 4.741 | 20 | 20 | 20 | 20 | S | L |
6.4 | Geactualiseerd MJOP Gemeentegebouwen/huisvesting | 414 | 531 | 531 | 531 | 531 | S | L |
7.1 | Aanpassing Precariobelasting | -9 | -17 | -17 | -17 | -17 | S | B |
7.2 | Inkomsten rijk tbv Omgevingswet | 0 | -50 | -50 | -50 | - | S | B |
7.3 | Indexering BSGR | 0 | 30 | 30 | 30 | 30 | S | L |
7.4 | Stelpost Indexering MJOP A-projecten | 1.848 | 15 | 52 | 104 | 141 | S | L |
7.5 | Stelpost Mutatie energiekosten | 1.200 | -600 | -300 | - | - | S | L |
7.6 | Stelpost Algemene indexering | 24.252 | 1.259 | 1.259 | 1.259 | 1.259 | S | L |
7.7 | Stelpost Afschrijvingen Voorjaarsnota | 28 | 28 | 29 | 29 | S | L | |
7.8 | Stelpost Afschrijvingen Kaderbrief | - | 103 | 113 | 119 | S | L | |
KVS 1 | CAO Gemeenten 2023 en 2024 | 858 | 858 | 858 | 858 | S | L | |
KVS 2 | Formatie Duurzaamheid | - | - | - | - | S | L | |
KVS 3 | Corr. verwerking taakstelling Economie | - | - | - | - | S | L | |
KVS 4 | Overhevelen inhuurbudget Ruimte | - | - | - | - | S | L | |
KVS 5 | Formatie team RO | 101 | 101 | 101 | 101 | S | L | |
KVS 6 | Capaciteit project OTO | 40 | 40 | 40 | 40 | S | L | |
KVS 7 | Formatie projecten | 341 | 341 | 341 | 341 | S | L | |
KVS 8 | Formatie Maatschappij | 94 | 94 | 94 | 94 | S | L | |
KVS 9 | Formatie Publiekszaken | 112 | 95 | 46 | 46 | S | L | |
Totaal Kaderbrief 2024-2027 | 6.291 | 6.612 | 6.907 | 7.121 | N | |||
Nieuwe mutaties begroting 2024-2027 | ||||||||
1a N | Kleine- of administratieve wijzigingen (Incidenteel) | -30 | -60 | - | - | I | L | |
1b N | Kleine- of administratieve wijzigingen (Incidenteel) | 0 | 50 | - | - | - | I | L |
1b N | Onttrekking reserve voor uitvoeren en evaluatie van functiehuis | 0 | -50 | - | - | - | I | O |
1b N | Kleine- of administratieve wijzigingen(Structureel) | 72 | 73 | 74 | 23 | S | L | |
2 N | Verhoging onderhoudsbudget t.b.v. uitbesteden groen onderhoud | 323 | 185 | 185 | 185 | 185 | S | L |
3a N | Indexatie tarieven Inzameling hulpmiddelen | 1.042 | 152 | 152 | 152 | 152 | S | L |
3b N | Indexatie tarieven Verwerking | 1.102 | 165 | 165 | 165 | 165 | S | L |
3c N | Opbrengsten oud papier en overige opbrengsten | 0 | -20 | -20 | -20 | -20 | S | B |
3d N | Bijstellen kwijtschelding Afvalstoffenheffing | 93 | 40 | 40 | 40 | 40 | S | L |
3e N | Opbrengst afvalstoffenheffing | -3.801 | -337 | -337 | -337 | -337 | S | B |
3f N | Indexatie tarieven Verwerking | 100 | -60 | -60 | -60 | -60 | S | L |
3g N | Indexatie tarieven Verwerking | 98 | -50 | -50 | -50 | -50 | S | L |
3h N | Opbrengst afvalstoffenheffing | -3.801 | 110 | 110 | 110 | 110 | S | B |
4 N | Onderhoudsbudget bestijding invasieve soorten | 0 | 75 | 75 | 75 | 75 | S | L |
5a N | Vergroeningsprojecten | 323 | 170 | 240 | - | - | I | L |
5b N | Onttrekking reserve Groenvoorziening t.b.v. vergroeningsprojecten | 0 | -170 | -240 | - | - | I | O |
6 N | Verhogen onderhoudsbudget bestrijden onkruid op verharding | 231 | 50 | 50 | 50 | 50 | S | L |
7a N | Verhoging kwijtscheldingen Rioolheffing | 68 | 10 | 10 | 10 | 10 | S | L |
7b N | Rioolheffing dekking | -2.440 | -10 | -10 | -10 | -10 | S | B |
8 N | Corr. onttr. uit best.res. riolering 2024-2026 | -36 | 36 | 36 | 36 | 36 | I | B |
9 N | Lagere bouwleges i.v.m. inwerktreding Omgevingswet | -1.856 | 140 | 140 | 140 | 140 | S | B |
10a N | Kosten Evenementen (Lasten) | 0 | 30 | 30 | 30 | 30 | S | L |
10b N | Kosten Evenementen (Baten) | -35 | 24 | 24 | 24 | 24 | S | B |
11 N | JGT | 0 | -100 | -100 | -100 | -100 | S | L |
12 N | Indexcorrectie huuropbrengsten (P4) | -407 | -69 | -69 | -69 | -69 | S | B |
13 N | Arrangementen ambulant | 0 | 130 | 130 | 130 | 130 | S | L |
14a N | Formatieuitbreiding senior beleidsmedewerker | 0 | 89 | 89 | 89 | 89 | S | L |
14b N | Inhuur | 0 | 27 | 27 | 27 | 27 | S | L |
14c N | Dekking Leidse regio Senior & Inhuur | 0 | -116 | -116 | -116 | -116 | S | B |
15 N | Verhogen budget participatiebeleid kinderen in armoede | 60 | 33 | 33 | 33 | 33 | S | L |
16 N | PGB Jeugd | 0 | -200 | -200 | -200 | -200 | S | L |
17 N | Re-integratievoorzieningen | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 | S | L |
18 N | Meicirculaire 2023 WSW | 0 | 88 | 86 | 84 | 82 | S | L |
19 N | Begrotingen SOZ regionale Jeugdhulp 2024 | 0 | 18 | 18 | -193 | -293 | S | L |
20a N | Uitvoering Woo Structureel | 0 | 52 | 75 | 57 | 54 | S | L |
20b N | Uitvoering Woo Incidenteel | 0 | 35 | 11 | 11 | 11 | I | L |
21 N | Kosten verkiezingen | 0 | 50 | 50 | - | - | I | L |
22 N | Meicirculaire 2023 | -36.364 | -3.024 | -2.696 | -1.989 | -1.465 | S | B |
23 N | Indexering OZB Woningen | -7.648 | -297 | -355 | -442 | -673 | S | B |
24 N | Indexering OZB Niet-woningen | -3.504 | -148 | -63 | -161 | -211 | S | B |
25a N | Tegenboeking Kaderbrief stelposten 7.7 + 7.8 kapitaallasten | 3.875 | -28 | -131 | -142 | -148 | S | L |
25b N | Kapitaallasten Kredieten Begroting 2024-2027 | -2.004 | 28 | 201 | -343 | -139 | S | L |
28 N | KVS / doorbelasten uren naar kredieten | 300 | 300 | 300 | 300 | S | L | |
29 N | Correctie Kaderbrief mutatie beheerplannen vastgoed 4.11 & 6.4 | 2.602 | -683 | -683 | -683 | -683 | S | L |
30 N | Tegenboeking resultaat Begroting 2023 Bestemmingsreserve MJOP | 0 | -1.102 | -2.346 | -49 | - | I | T |
31 N | Tegenboeking resultaat Decemberwijzigging 2023 Algemene reserve | 2.602 | -8 | 366 | -437 | - | I | T |
32 N | Correctie Kaderbrief mutatie CAO KVS 1 | 223 | 223 | 223 | 223 | S | L | |
33a N | Verlagen energiekosten 2024/2026, gelijktrekken 2027 met 2026 | 1.377 | -675 | -374 | -73 | 227 | S | L |
33b N | Tegenboeking mutatie energiekosten Kaderbrief | 1.377 | 600 | 300 | - | - | S | L |
1 S | 'Scherp aan de wind begroten' (Lasten) | -354 | -354 | -354 | -354 | S | L | |
2a S | 'Scherp aan de wind begroten' (Baten Incidenteel) | -42 | -42 | -42 | -42 | I | B | |
2b S | 'Scherp aan de wind begroten' (Baten Structureel) | 16 | 16 | 16 | 16 | S | B | |
Oplossingsrichtingen 2024-2027 | ||||||||
1 O | Efficiënter werken / geen algmene indexering | 24.252 | -1.259 | -1.259 | -1.259 | -1.259 | S | L |
2 O | VIC weghalen bij Leiden | 60 | - | -60 | -60 | -60 | S | L |
3 O | Afbouwen Erfgoedbeleid | 100 | - | - | -100 | -100 | S | L |
8 O | Taakstelling minder maaien | -20 | -20 | -20 | -20 | S | L | |
10 O | Inkomsten sporthal | - | - | - | - | I | B | |
22 O | Civiele kunstwerken verlengen afschrijftermijn 30 > 60 jaar | - | -109 | -172 | -172 | S | L | |
29 O | Stoppen met Veiligheidsmonitor | - | - | -6 | -6 | S | L | |
31 O | Duurzaamheid | - | - | -100 | -100 | S | L | |
32 O | Onderwijs zorgbepaling | - | - | -40 | -40 | S | L | |
38 O | Bijdrage COA ROL statushouders | -48 | -40 | - | - | I | B | |
40 O | Inzet SPUK voor preventieakkoord | 12 | -12 | -12 | -12 | -12 | S | L |
42 O | Taakstelling op aanvullende diensten CJG | 20 | - | - | -20 | -20 | S | L |
43 O | Schrappen budgetbegeleiding en sociaal raadsvrouw Kwadraad | 26 | - | - | -26 | -26 | S | L |
46 O | Stopzetten cultuureducatiegroep | 19 | - | - | -19 | -19 | S | L |
54 O | Stopzetten subsidies vakonderwijs (gym en muziek PO) | 66 | - | - | -66 | -66 | I | L |
55 O | Voorschoolse logopedie | 35 | - | - | -35 | -35 | S | L |
58 O | Okidoo | 10 | - | - | -10 | -10 | S | L |
62 O | Kostenplaats minimabeleid, hulpfonds | 2 | - | - | -2 | -2 | S | L |
63 O | Subsidie anti-discriminatie | 12 | - | - | -12 | -12 | S | L |
66 O | Schrappen opvoedadvies | 25 | - | - | -25 | -25 | S | L |
67 O | Halveren indexering sociaal domein | 91 | - | - | -91 | -91 | S | L |
68 O | Stoppen met klein eigen beleid | 45 | -45 | -45 | -45 | -45 | I | L |
71 O | Bijdrage bioscience park na 2025 stoppen | 0 | 0 | -54 | -56 | S | L | |
73 O | Ambtelijke inzet bedrijventerrein vanaf 2026 | - | - | -45 | -45 | S | L | |
76 O | Economie71 | 0 | 0 | 0 | -27 | S | L | |
81 O | Capaciteitsaanvraag kaderbrief 1/2 FTE PuZa | -46 | -46 | -46 | -46 | S | L | |
84 O | Capaciteit Doe Mee platform | -12 | -12 | -12 | -12 | S | L | |
Overige mutaties 2024-2027 | ||||||||
Mutatie op correcties Kaderbrief | -21 | -21 | -21 | -21 | S | L | ||
Correctie op mutaties Begroting | - | - | - | -10 | S | L | ||
Correctie op mutaties Oplossingsrichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | S | L | ||
Correctie werkelijke kapitaallasten | -109 | 60 | 155 | 362 | S | L | ||
Correctie werkelijke KVS | -336 | -336 | -275 | -275 | S | L | ||
MPG 2023 mutatie OHW en rente grex | 69 | 55 | 53 | 53 | S | L | ||
Kostendekkendheid mutaties | -379 | -371 | - | - | I | L | ||
Kostendekkendheid mutaties | -35 | -43 | -414 | -414 | S | L | ||
Rentelasten uit prognose model | 132 | 200 | 281 | 597 | S | L | ||
Correctie mutaties APV en uren naar onderhanden werk | -127 | -127 | -121 | -121 | S | L | ||
Correctie OZB | 428 | 428 | 428 | 428 | S | L | ||
Totaal Nieuwe mutaties: | -6.345 | -6.759 | -5.951 | -4.396 | V | |||
Begrotingssaldo 2024- 2027 | -54 | -147 | 956 | 2.725 | V/N | |||
Begrotingssaldo 2024 - 2027 Structureel | -986 | -878 | 1.188 | 2.728 | V/N | |||
+ = (N)adeel | ||||||||
- = (V)oordeel |
Klankbordgroep Begroting
Naast de verbeteringen in de Najaarsnota 2023 hebben we ook in dit stuk enkele, door de raadsleden uit de klankbordgroep Begroting, gevraagde verbeteringen doorgevoerd. Zo worden bijvoorbeeld de resultaten van de boekjaren separaat gepresenteerd.
Kengetallen in het kort:
In de paragraaf Weerstandsvermogen staat een uitgebreide toelichting op de diverse kengetallen. Hieronder presenteren we allereerst de twee belangrijkste reserves van het eigen vermogen en de twee belangrijkste kengetallen; de netto schuldpositie en de netto schuldquote.
Ontwikkeling algemene reserve
De begrotingssaldi (voor mutaties in de reserves) presenteren we als resultaat boekjaar. In ons prognosemodel worden deze resultaten automatisch in het volgende boekjaar zichtbaar in de Algemene reserve zodat het prognosemodel en de daaruitvolgende kengetallen blijven aansluiten. Het begrote verloop van de Algemene reserve is dan als volgt:
Algemene reserve (* € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1-1 | 10.849 | 10.849 | 10.903 | 11.050 |
Toevoegingen | 0 | 54 | 147 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | -956 |
Stand per 31-12 | 10.849 | 10.903 | 11.050 | 10.094 |
Ontwikkeling reserve Wmo/3D
Reserve Wmo/3D (* € 1000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Stand per 1-1 | 2.188 | 2.111 | 2.034 | 1.957 |
Toevoegingen | 56 | 56 | 56 | 56 |
Onttrekkingen | 133 | 133 | 133 | 133 |
Stand per 31-12 | 2.111 | 2.034 | 1.957 | 1.880 |
In de stand van 31 december zit een risico-deel die voor 2024 is bepaald op € 1.000.000 welke meetelt bij het bepalen van het weerstandsvermogen van de gemeente.
Weerstandsvermogen
Na actualisatie van de risico's is de ratio van het weerstandsvermogen in 2024 3,51. Dit is een daling t.o.v. de jaarrekening 2022 (4,47). De uitkomst van deze ratio valt onder de categorie uitstekend. Omdat er geen voorspelling te maken is van nieuwe risico's in toekomstige jaren en het verloop van het eigen vermogen ook moeilijk te voorspellen is, wordt alleen het weerstandsvermogen van 2024 bepaald.
Schuldpositie
Voor geplande investeringen moet er geld geleend worden. De prognose voor de ontwikkeling van de netto schuldpositie is als volgt:
(Bedragen x € 1.000.000) per 31 december | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Netto Schuldpositie | 61,0 | 80,3 | 91,5 | 110,2 | 113,8 |
De netto schuld weerspiegelt het niveau van de schuldenlast van de gemeente. We hanteren in deze begroting voor de schuldpositie de definitie van netto schuld volgens het BBV (t.b.v. de netto schuldquote). De netto schuldquote stijgt in 2024 van 113% naar 167% in 2027.
Kengetal | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
1b. Netto schuldquote gecorr. voor alle verstrekte leningen | 84,8% | 113,2% | 129,2% | 161,0% | 166,5% |