PDF Opties

Algemene dekkingsmiddelen

Beleidsthema's

Portefeuillehouder

Team

Dekkingsmiddelen

C. Oudendijk

Bestuur, strategie, bedrijfsvoering

I Programmaomschrijving

De inkomsten van de gemeente bestaan voor het grootste gedeelte uit de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de lokale heffingen die niet gebonden zijn aan een besteding. De overige dekkingsmiddelen bestaan uit rentebaten en dividend. De financieringsbehoefte wordt nauwlettend en realistisch ingeschat.

Om de grote uitgaven van het MJOP te kunnen financieren is de OZB in 2023 met 15% verhoogd en de toeristenbelasting met 23%. De ontwikkelingen in het gemeentefonds zorgen nog steeds voor een forse daling van de algemene uitkering, ondanks dat het Rijk in haar Voorjaarsnota 2025 het ravijnjaar voor een klein deel heeft gedempt. Het Rijk heeft tegelijkertijd ook incidenteel extra middelen ter beschikbaar gesteld voor met name Jeugdhulp in 2026 en 2027 is het meerjarenbeeld tot en met 2027 wel verbeterd. Maar het Rijk heeft deze extra middelen voor Jeugdhulp niet structureel toegekend. Hierdoor is de algemene uitkering vanaf 2028 nog steeds fors lager dan de omvang was tot en met 2025. De VNG blijft in gesprek met het Rijk voor een betere balans tussen taken en middelen van gemeenten.
Verder is er ook nog geen besluit genomen over een definitieve herverdeling van het gemeentefonds en het ingroeipad ervan. Zoals in de raadsmededeling over de meicirculaire 2025 is aangegeven is het herverdeeleffect van het gemeentefonds momenteel berekend op 2,2 miljoen (nadelig). Het Rijk onderzoekt op dit moment de redelijkheid van de herverdeling om ongewenste effecten voor een belangrijk deel te voorkomen. Dit beïnvloedt overigens de totale omvang van het gemeentefonds (landelijk) niet en staat daardoor los van het 'ravijnjaar' al verdiept het ravijn voor Oegstgeest hierdoor wel. We verwachten de uitkomsten pas begin 2026. De bedoeling van het Rijk was om de uitkomsten te betrekken bij het opstellen haar Voorjaarsnota 2027. Door de val van het kabinet is het onzeker of dit nog steeds de planning van het Rijk blijft.

II Doelen en op welke wijze deze gerealiseerd worden

Beleidsthema Dekkingsmiddelen

Een financieel gezonde gemeente voor nu en in de toekomst bereiken we met verantwoord en stabiel financieel beleid met structureel sluitende begrotingen. Uit lokale belastingen en heffingen krijgen we voldoende middelen binnen voor een structureel sluitende begroting. De algemene uitkering is actueel en realistisch. Dividend draagt bij aan een sluitende begroting. Het financieringsresultaat is zo gunstig mogelijk.

Op welke wijze bereiken we dit?

  1. We passen de belastingopbrengsten tenminste aan met de inflatiecorrectie en hanteren in beginsel kostendekkende tarieven voor gemeentelijke diensten.

  2. We nemen de te verwachte opbrengsten uit areaaluitbreidingen van woningen en niet-woningen realistisch mee in de begroting.

  3. We bewaken de kwaliteit van de BSGR met het oog op volledige en betrouwbare WOZ-processen en heffings- en invorderingsprocessen van belastingen.

  4. We houden de criteria (maatstaven) in de Algemene uitkering actueel maar ook realistisch.

  5. We lenen zo goedkoop mogelijk waardoor de rentelasten laag blijven. De renteopbrengsten ramen we realistisch maar voorzichtig. Waar dat noodzakelijk en voordelig wordt geacht, passen we projectfinanciering toe.

Beleidsthema Dekkingsmiddelen1

Lasten 2026

Baten 2026

Saldo 2026

Begroting 2025

Lokale heffingen

168

-13.576

-13.409

-12.682

Algemene uitkering

0

-43.401

-43.401

-42.245

Dividend

0

-495

-495

-495

Saldo financieringsfunctie

7

-45

-39

-47

Overige dekkingsmiddelen

-200

-17

-217

-217

Totaal

-26

-57.535

-57.561

-55.687

  1. 1 Bedragen x 1.000

III Verbonden partijen

Bijdrage aan doelstellingen

Alliander nv

Alliander zorgt voor distributie van gas en elektriciteit en daarmee ook voor een duurzame gemeente.

Dunea nv

De productie van betrouwbaar drinkwater draagt bij aan een duurzame gemeente.

De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

De BNG draagt bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoners.

Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR)

De BSGR zorgt voor de uitvoering van de Woz en de heffing en inning van de gemeentelijke belastingen.

IV Wat gaat het kosten?

Meerjarenoverzicht

7 ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN

Rekening

Begroting

Begroting

MJB

MJB

MJB

Bedragen x 1.000,-

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Lokale heffingen

Lasten

194

166

168

166

166

166

Baten

-12.233

-12.848

-13.576

-13.616

-13.954

-13.903

Saldo

-12.039

-12.682

-13.409

-13.450

-13.789

-13.737

Algemene uitkering

Lasten

-

-

-

-

-

-

Baten

-41.451

-42.245

-43.401

-42.930

-42.394

-43.396

Saldo

-41.451

-42.245

-43.401

-42.930

-42.394

-43.396

Dividend

Lasten

-

-

-

-

-

-

Baten

-730

-495

-495

-495

-495

-495

Saldo

-730

-495

-495

-495

-495

-495

Saldo financieringsfunctie

Lasten

571

-2

7

361

645

771

Baten

-532

-45

-45

-45

-45

-45

Saldo

39

-47

-39

315

600

725

Overige dekkingsmiddelen

Lasten

-28

-200

-200

-200

-200

-200

Baten

-9

-17

-17

-17

-17

-17

Saldo

-37

-217

-217

-217

-217

-217

Programma

Lasten

737

-36

-26

327

611

737

Baten

-54.954

-55.650

-57.535

-57.103

-56.906

-57.856

Saldo van baten en lasten

-54.217

-55.687

-57.561

-56.776

-56.294

-57.120

Reserves

Toevoeging

1.566

605

-

-

-

-

Onttrekking

-466

-807

-384

-346

-727

-387

Mutaties reserves

1.100

-202

-384

-346

-727

-387

Resultaat

-53.117

-55.888

-57.945

-57.122

-57.022

-57.506

Toelichting financiële afwijkingen

Lokale heffingen

Baten
De raming van de baten op dit beleidsthema neemt in 2026 met 728.000 (V) toe ten opzichte van 2025. DIt komt door indexatie van de lokale heffingen en aanpassingen van het areaal.

Algemene uitkering

Baten

De raming van de baten op dit beleidsthema stijgt in 2026 met 1.156.000 (V) ten opzichte van 2025 doordat de effecten van de meicirculaire 2025 zijn verwerkt. Verder is de herverdeling van het gemeentefonds vanaf 2027 meegenomen, ondanks dat het RIjk nog steeds geen besluit genomen heeft over een definitieve herverdeling. Het Rijk heeft een concrete aanwijzing gegeven dat ze vanaf 2027 starten met het verwerken van het herverdeeleffect met een bedrag van 15 per inwoner per jaar.. Dit betekent een daling van de baten met ongeveer 400.000 per jaar, oplopend naar 2,2 miljoen in 2032. Verder is er in 2029 ook rekening gehouden met de indexatie van de algemene uitkering ten opzichte van 2028. Omdat de indexatie voor 2029 relatief gezien vrij hoog is, stijgt ook de algemene uitkering fors in 2029.

Saldo financieringsfunctie en Overige dekkingsmiddelen

Er zijn geen bijzondere of grote verschillen tussen de begroting 2025 en 2026.
Voor het saldo financieringsfunctie stijgen de lasten fors, door extra rentelasten vanwege de verwachte financieringsbehoefte voor de projecten.

Verrekening met de reserves

Reserves programma AD

Rekening

Begroting

Begroting

MJB

MJB

MJB

Bedragen x 1.000,-

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Algemene reserve 7 AD

Toevoeging

1.161

-

-

-

-

-

Onttrekking

-207

-559

-384

-346

-727

-387

Saldo

954

-559

-384

-346

-727

-387

Reserve Financiering beheerplannen

Toevoeging

405

605

-

-

-

-

Onttrekking

-259

-248

-

-

-

-

Saldo

146

357

-

-

-

-

Totaal

Toevoeging

1.566

605

-

-

-

-

Onttrekking

-466

-807

-384

-346

-727

-387

Reserves programma AD

1.100

-202

-384

-346

-727

-387

De financiële mutaties op de reserves lichten we toe in paragraaf 4.2.3 Reserves.