PDF Opties

Algemene dekkingsmiddelen

Beleidsthema's

Portefeuillehouder

Team

Dekkingsmiddelen

C. Oudendijk

Bestuur, strategie, bedrijfsvoering

I Programmaomschrijving

De inkomsten van de gemeente bestaan voor het grootste gedeelte uit de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de lokale heffingen die niet gebonden zijn aan een besteding. De overige dekkingsmiddelen bestaan uit rentebaten en dividend. De financieringsbehoefte wordt nauwlettend en realistisch ingeschat.

Om de grote uitgaven van het MJOP te kunnen financieren is de OZB in 2023 met 15% verhoogd en de toeristenbelasting met 23%. De ontwikkelingen in het gemeentefonds zorgen voor een forse daling van de algemene uitkering vanaf 2026. De VNG is in gesprek met het Rijk voor een betere balans tussen taken en middelen van gemeenten. Bij het opstellen van deze begroting is het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe regeerakkoord nog niet uitgewerkt. Voor het ravijnjaar 2026 en verder blijven de inkomsten vanuit het Rijk nog steeds onzeker. We hebben in deze begroting het VNG advies gevolgd om nog geen bezuinigingen door te voeren om daarmee de omvang van het 'ravijn' goed zichtbaar te houden. Daarnaast is er ook nog geen besluit genomen over een definitieve herverdeling van het gemeentefonds en het ingroeipad ervan. Zoals in de raadsmededeling over de meicirculaire 2024 is aangegeven is het herverdeeleffect van het gemeentefonds momenteel berekend op € 2,2 miljoen (nadelig). Het Rijk onderzoekt op dit moment de redelijkheid van de herverdeling om ongewenste effecten voor een belangrijk deel te voorkomen. Dit beïnvloedt overigens de totale omvang van het gemeentefonds (landelijk) niet en staat daardoor los van het 'ravijnjaar' al verdiept het ravijn voor Oegstgeest hierdoor wel. We verwachten de uitkomsten pas in de loop van 2025. In de periode oktober 2024 t/m mei 2025 werken we aan oplossingen om een sluitende begroting voor 2026 te kunnen presenteren. Dan moet er ook meer duidelijkheid zijn vanuit het Rijk over bovenstaande onzekerheden.

II Doelen en op welke wijze deze gerealiseerd worden

Beleidsthema Dekkingsmiddelen

Een financieel gezonde gemeente voor nu en in de toekomst bereiken we met verantwoord en stabiel financieel beleid met structureel sluitende begrotingen. Uit lokale belastingen en heffingen krijgen we voldoende middelen binnen voor een structureel sluitende begroting. De algemene uitkering is actueel en realistisch. Dividend draagt bij aan een sluitende begroting. Het financieringsresultaat is zo gunstig mogelijk.

Op welke wijze bereiken we dit?

  1. We passen de belastingopbrengsten tenminste aan met de inflatiecorrectie en hanteren in beginsel kostendekkende tarieven voor gemeentelijke diensten.
  2. We nemen de te verwachte opbrengsten uit areaaluitbreidingen van woningen en niet-woningen realistisch mee in de begroting.
  3. We bewaken de kwaliteit van de BSGR met het oog op volledige en betrouwbare WOZ-processen en heffings- en invorderingsprocessen van belastingen.
  4. We houden de criteria (maatstaven) in de Algemene uitkering actueel maar ook realistisch.
  5. We lenen zo goedkoop mogelijk waardoor de rentelasten laag blijven. De renteopbrengsten ramen we realistisch maar voorzichtig. Waar dat noodzakelijk en voordelig wordt geacht, passen we projectfinanciering toe.

Beleidsthema Dekkingsmiddelen
(bedragen x € 1.000)

Lasten 2025

Baten 2025

Saldo 2025

Begroting 2024

Lokale heffingen

166

-12.848

-12.682

-11.633

Algemene uitkering

0

-41.974

-41.974

-40.296

Dividend

0

-495

-495

-495

Saldo financieringsfunctie

0

-45

-45

230

Overige dekkingsmiddelen

-200

-17

-217

-381

Totaal

-34

-55.380

-55.414

-52.576

III Verbonden partijen

Bijdrage aan doelstellingen

Alliander nv

Alliander zorgt voor distributie van gas en elektriciteit en daarmee ook voor een duurzame gemeente.

Dunea nv

De productie van betrouwbaar drinkwater draagt bij aan een duurzame gemeente.

De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

De BNG draagt bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoners.

Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR)

De BSGR zorgt voor de uitvoering van de Woz en de heffing en inning van de gemeentelijke belastingen.

IV Wat gaat het kosten?

7 ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
(bedragen x € 1.000)

Rekening
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Meerjarenraming

2026

2027

2028

Beleidsthema Dekkingsmiddelen

Lasten

437

75

-34

637

1.079

1.199

Baten

-50.623

-52.650

-55.380

-53.804

-53.891

-54.736

Saldo

-50.185

-52.576

-55.414

-53.167

-52.812

-53.537

Programma

Lasten

437

75

-34

637

1.079

1.199

Baten

-50.623

-52.650

-55.380

-53.804

-53.891

-54.736

Saldo van baten en lasten

-50.185

-52.576

-55.414

-53.167

-52.812

-53.537

Reserves

Toevoeging

3.871

1.007

605

5

0

0

Onttrekking

-5.477

-366

-248

-249

-75

-66

Mutaties reserves

-1.606

641

357

-244

-75

-66

Resultaat

-51.791

-51.935

-55.057

-53.411

-52.887

-53.603

Toelichting financiële afwijkingen

Dekkingsmiddelen

De raming van de lasten op dit beleidsthema daalt in 2025 met € 50.000 (N) ten opzichte van 2024.

De lasten nemen de komende jaren toe door de daling van de rentelasten op geldleningen. Dit wordt veroorzaakt doordat wij minder hoeven te lenen de komende jaren wegens vertraging in de investeringsbudgetten.

De raming van de baten op dit beleidsthema stijgt in 2025 met € 2.730.000 (V) ten opzichte van 2024. Dit heeft de volgende oorzaken:

1. De Algemene Uitkering is in 2025 € 1,7 miljoen (V) hoger geraamd dan in 2024 en is gebaseerd op de gegevens uit de meicirculaire 2024 en een actualiastie van de maatstaven in mei 2024. Voor 2025 is onverwachts een eenmalige korting van € 700.000 (N) door het Rijk verwerkt in de algemene uitkering.
2. De baten OZB-woningen zijn in 2024 € 490.000 (V) hoger dan in 2024 geraamd. Dit is veroorzaakt door een wijziging in de totale WOZ-waarde woningen. Deels doordat de totale WOZ-waarde woningen meer is gestegen dan wat bekend was en deels door areaal uitbreiding dat nog niet in de raming was meegenomen. Zie ook 3.1 Onroerende zaakbelasting (OZB) in de paragraaf lokale heffingen.

3. De baten OZB niet-woningen zijn in 2025 € 550.000 (V) hoger dan in 2024 geraamd. Dit is veroorzaakt door een wijziging in de totale WOZ-waarde niet-woningen. Deels doordat de totale WOZ-waarde niet-woningen meer is gestegen dan wat bekend was en deels door areaal uitbreiding dat nog niet in de raming was meegenomen. Zie ook 3.1 Onroerende zaakbelasting (OZB) in de paragraaf lokale heffingen.

Reserves

Er wordt in 2025 € 400.000 minder toegevoegd en € 130.000 minder onttrokken aan de reserve financiering beheerplannen dan in 2024.

Verrekening met de reserves

Verrekening reserves AD
(bedragen x € 1.000)

Rekening
2023

Begroting
2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Algemene reserve 7 AD

Toevoeging

3.466

602

0

0

0

0

Onttrekking

-5.179

-107

0

0

0

0

Saldo

-1.713

495

0

0

0

0

Reserve Financiering beheerplannen

Toevoeging

405

405

605

5

0

0

Onttrekking

-298

-259

-248

-249

-75

-66

Saldo

107

146

357

-244

-75

-66

Verrekening reserves AD

-1.606

641

357

-244

-75

-66

De financiële mutaties op de reserves lichten we toe in paragraaf 5.2.3 Reserves.