Beleidsthema's | Portefeuillehouder | Team |
---|---|---|
Dekkingsmiddelen | C. Oudendijk | Bestuur, strategie, bedrijfsvoering |
I Programmaomschrijving |
---|
De inkomsten van de gemeente bestaan voor het grootste gedeelte uit de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de lokale heffingen die niet gebonden zijn aan een besteding. De overige dekkingsmiddelen bestaan uit rentebaten en dividend. De financieringsbehoefte wordt nauwlettend en realistisch ingeschat. Om de grote uitgaven van het MJOP te kunnen financieren is de OZB in 2023 met 15% verhoogd en de toeristenbelasting met 23%. De ontwikkelingen in het gemeentefonds zorgen nog steeds voor een forse daling van de algemene uitkering, ondanks dat het Rijk in haar Voorjaarsnota 2025 het ravijnjaar voor een klein deel heeft gedempt. Het Rijk heeft tegelijkertijd ook incidenteel extra middelen ter beschikbaar gesteld voor met name Jeugdhulp in 2026 en 2027 is het meerjarenbeeld tot en met 2027 wel verbeterd. Maar het Rijk heeft deze extra middelen voor Jeugdhulp niet structureel toegekend. Hierdoor is de algemene uitkering vanaf 2028 nog steeds fors lager dan de omvang was tot en met 2025. De VNG blijft in gesprek met het Rijk voor een betere balans tussen taken en middelen van gemeenten. |
II Doelen en op welke wijze deze gerealiseerd worden |
---|
Beleidsthema Dekkingsmiddelen |
---|
Een financieel gezonde gemeente voor nu en in de toekomst bereiken we met verantwoord en stabiel financieel beleid met structureel sluitende begrotingen. Uit lokale belastingen en heffingen krijgen we voldoende middelen binnen voor een structureel sluitende begroting. De algemene uitkering is actueel en realistisch. Dividend draagt bij aan een sluitende begroting. Het financieringsresultaat is zo gunstig mogelijk. |
Op welke wijze bereiken we dit? |
|
Beleidsthema Dekkingsmiddelen1 | Lasten 2026 | Baten 2026 | Saldo 2026 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|
Lokale heffingen | 168 | -13.576 | -13.409 | -12.682 |
Algemene uitkering | 0 | -43.401 | -43.401 | -42.245 |
Dividend | 0 | -495 | -495 | -495 |
Saldo financieringsfunctie | 7 | -45 | -39 | -47 |
Overige dekkingsmiddelen | -200 | -17 | -217 | -217 |
Totaal | -26 | -57.535 | -57.561 | -55.687 |
III Verbonden partijen | Bijdrage aan doelstellingen |
---|---|
Alliander nv | Alliander zorgt voor distributie van gas en elektriciteit en daarmee ook voor een duurzame gemeente. |
Dunea nv | De productie van betrouwbaar drinkwater draagt bij aan een duurzame gemeente. |
De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | De BNG draagt bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoners. |
Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR) | De BSGR zorgt voor de uitvoering van de Woz en de heffing en inning van de gemeentelijke belastingen. |
Meerjarenoverzicht
7 ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | Rekening | Begroting | Begroting | MJB | MJB | MJB | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lokale heffingen | Lasten | 194 | 166 | 168 | 166 | 166 | 166 |
Baten | -12.233 | -12.848 | -13.576 | -13.616 | -13.954 | -13.903 | |
Saldo | -12.039 | -12.682 | -13.409 | -13.450 | -13.789 | -13.737 | |
Algemene uitkering | Lasten | - | - | - | - | - | - |
Baten | -41.451 | -42.245 | -43.401 | -42.930 | -42.394 | -43.396 | |
Saldo | -41.451 | -42.245 | -43.401 | -42.930 | -42.394 | -43.396 | |
Dividend | Lasten | - | - | - | - | - | - |
Baten | -730 | -495 | -495 | -495 | -495 | -495 | |
Saldo | -730 | -495 | -495 | -495 | -495 | -495 | |
Saldo financieringsfunctie | Lasten | 571 | -2 | 7 | 361 | 645 | 771 |
Baten | -532 | -45 | -45 | -45 | -45 | -45 | |
Saldo | 39 | -47 | -39 | 315 | 600 | 725 | |
Overige dekkingsmiddelen | Lasten | -28 | -200 | -200 | -200 | -200 | -200 |
Baten | -9 | -17 | -17 | -17 | -17 | -17 | |
Saldo | -37 | -217 | -217 | -217 | -217 | -217 | |
Programma | Lasten | 737 | -36 | -26 | 327 | 611 | 737 |
Baten | -54.954 | -55.650 | -57.535 | -57.103 | -56.906 | -57.856 | |
Saldo van baten en lasten | -54.217 | -55.687 | -57.561 | -56.776 | -56.294 | -57.120 | |
Reserves | Toevoeging | 1.566 | 605 | - | - | - | - |
Onttrekking | -466 | -807 | -384 | -346 | -727 | -387 | |
Mutaties reserves | 1.100 | -202 | -384 | -346 | -727 | -387 | |
Resultaat | -53.117 | -55.888 | -57.945 | -57.122 | -57.022 | -57.506 |
Toelichting financiële afwijkingen |
Lokale heffingen |
Baten |
Algemene uitkering |
Baten De raming van de baten op dit beleidsthema stijgt in 2026 met € 1.156.000 (V) ten opzichte van 2025 doordat de effecten van de meicirculaire 2025 zijn verwerkt. Verder is de herverdeling van het gemeentefonds vanaf 2027 meegenomen, ondanks dat het RIjk nog steeds geen besluit genomen heeft over een definitieve herverdeling. Het Rijk heeft een concrete aanwijzing gegeven dat ze vanaf 2027 starten met het verwerken van het herverdeeleffect met een bedrag van € 15 per inwoner per jaar.. Dit betekent een daling van de baten met ongeveer € 400.000 per jaar, oplopend naar € 2,2 miljoen in 2032. Verder is er in 2029 ook rekening gehouden met de indexatie van de algemene uitkering ten opzichte van 2028. Omdat de indexatie voor 2029 relatief gezien vrij hoog is, stijgt ook de algemene uitkering fors in 2029. |
Saldo financieringsfunctie en Overige dekkingsmiddelen |
Er zijn geen bijzondere of grote verschillen tussen de begroting 2025 en 2026. |
Verrekening met de reserves
Reserves programma AD | Rekening | Begroting | Begroting | MJB | MJB | MJB | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Algemene reserve 7 AD | Toevoeging | 1.161 | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -207 | -559 | -384 | -346 | -727 | -387 | |
Saldo | 954 | -559 | -384 | -346 | -727 | -387 | |
Reserve Financiering beheerplannen | Toevoeging | 405 | 605 | - | - | - | - |
Onttrekking | -259 | -248 | - | - | - | - | |
Saldo | 146 | 357 | - | - | - | - | |
Totaal | Toevoeging | 1.566 | 605 | - | - | - | - |
Onttrekking | -466 | -807 | -384 | -346 | -727 | -387 | |
Reserves programma AD | 1.100 | -202 | -384 | -346 | -727 | -387 |
De financiële mutaties op de reserves lichten we toe in paragraaf 4.2.3 Reserves. |