Beleidsthema | Portefeuillehouder | Team |
---|---|---|
Overhead | C. Oudendijk | Directie/BSB |
Vennootschapsbelasting | C. Oudendijk | Bestuur, strategie, bedrijfsondersteuning |
I Programmaomschrijving |
---|
Goede bedrijfsvoering is een voorwaarde om samen met de organisatie en de samenleving resultaten in het dorp te bereiken. Juist in tijden met grote opgaven en financiële krapte is het nodig om te blijven investeren in de kwaliteit van bedrijfsvoering. Beleid en bedrijfsvoering raken steeds meer met elkaar verweven. Denk hierbij aan steeds meer wettelijke eisen die gesteld worden aan ICT-systemen waarin bijvoorbeeld vergunningsaanvragen van inwoners en bedrijven afgehandeld worden. Of aan strengere verantwoordingsregels voor accountants. |
II Doelen en op welke wijze deze gerealiseerd worden |
---|
Het ondersteunen van de organisatie ten behoeve van de beleidsuitvoering en -ontwikkeling. |
Beleidsthema overhead |
---|
We sturen scherp op de (financiële) processen zoals de uitnutting van kredieten. Dit is van groot belang om grip te houden op cashflow en om bij te kunnen sturen op prioritering en uitvoering van projecten in de openbare ruimte. |
Op welke wijze bereiken we dit? |
We bewaken de voortgang van de projecten en uitnutting van de kredieten met managementrapportages. Door het werken met een verplichtingenadministratie ontstaat er een beter financieel beeld voor management en college. |
Beleidsthema Organisatorische ondersteuning |
---|
Sinds 2023 voert de gemeente Leiden via de Centrumregeling Bedrijfsvoering Leidse regio de bedrijfsvoeringstaken uit voor onder meer de gemeente Oegstgeest. We werken met onze partners aan verbetering van kwaliteit, kwetsbaarheid en continuïteit en beheersing van de kosten. Voorbeelden van deze vraagstukken zijn het vergroten van de aantrekkelijkheid van de gemeente Oegstgeest als werkgever, verbetering van (digitale) dienstverlening en implementatie van een nieuw financieel systeem. Per 1 januari 2025 hebben we een nieuwe Dienstverleningsovereenkomst waarin de dienstverlening aan Oegstgeest is vastgelegd. |
Op welke wijze bereiken we dit? |
|
Beleidsthema gemeentelijke huisvesting |
---|
Verduurzaming van de gemeentelijke huisvesting is een speerpunt omdat we als gemeente ook onze eigen verantwoordelijkheid willen nemen. Hiertoe is in april 2024 de Routekaart Duurzaamheid gemeentelijk vastgoed vastgesteld. Tegelijkertijd speelt ook de energiecrisis een rol. |
Op welke wijze bereiken we dit? |
|
Beleidsthema Overhead | Lasten 2025 | Baten 2025 | Saldo 2025 | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
Directie en control | 1.318 | 0 | 1.318 | 2.036 |
Organisatorische ondersteuning | 9.000 | -8 | 8.992 | 8.103 |
Gemeentelijke huisvesting | 954 | -35 | 919 | 975 |
Totaal | 11.272 | -43 | 11.230 | 11.114 |
Beleidsthema Vennootschapsbelasting |
---|
Bij de ondernemersactiviteiten die we uitvoeren leven we de wet Vpb na. |
Op welke wijze bereiken we dit? |
|
Beleidsthema Vpb | Lasten 2025 | Baten 2025 | Saldo 2025 | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
Vennootschapsbelasting | 1 | 0 | 1 | 1 |
Totaal | 1 | 0 | 1 | 1 |
III Verbonden partijen | Bijdrage aan doelstellingen |
---|---|
Centrumregeling bedrijfsvoering Leidse regio | Centrumregeling bedrijfsvoering Leidse regio zorgt voor onze interne bedrijfsvoering. Deze organisatie zorgt daarmee voor continuïteit en een verminderde kwetsbaarheid van onze organisatie. Ook verhoogt het de kwaliteit van bedrijfsvoeringsprocessen en de professionaliteit van de medewerkers. |
Meerjarenoverzicht
6 OVERHEAD, BEDRIJFSVOERING, VPB | Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenraming | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2026 | 2027 | 2028 | |||||
Beleidsthema Overhead | Lasten | 10.430 | 11.156 | 11.272 | 10.912 | 10.885 | 10.880 |
Baten | -279 | -42 | -43 | -43 | -43 | -43 | |
Saldo | 10.151 | 11.114 | 11.230 | 10.870 | 10.842 | 10.837 | |
Beleidsthema Vpb | Lasten | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Beleidsthema Onvoorzien en overig | Lasten | 0 | 15 | 46 | -53 | 105 | 157 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 0 | 15 | 46 | -53 | 105 | 157 | |
Programma | Lasten | 10.430 | 11.171 | 11.318 | 10.859 | 10.991 | 11.038 |
Baten | -279 | -42 | -43 | -43 | -43 | -43 | |
Saldo van baten en lasten | 10.151 | 11.129 | 11.276 | 10.817 | 10.948 | 10.995 | |
Reserves | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | 0 | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 0 | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat | 10.151 | 11.079 | 11.276 | 10.817 | 10.948 | 10.995 |
Toelichting financiële afwijkingen |
Overhead |
De raming van de lasten op dit beleidsthema stijgt in 2025 met € 116.000 (N) ten opzichte van 2024. Dit heeft meerdere redenen. Extra lasten voor 2025 door extra bijdrage aan projectkosten voor een nieuwe financieel systeem € 443.000 (N). Extra budget afkomstig van de Griffie doordat de accounts en AV-middelen raad al in de bijdrage van de centrumregeling is opgenomen € 92.000 (N). Een afname in 2025 door minder salariskosten € 218.000 (V). In 2024 is de CAO verhoging gemeente breed gereserveerd en in 2025 is de CAO verhoging bij de afdelingen zelf gererveerd € 142.000 (V). In 2024 was er eenmalige extra bijdrage gegeven voor geluidswerende maatregelen € 70.000 (V). |
Verrekening met de reserves
Verrekening reserves programma 6 | Rekening | Begroting | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Reserve Organisatieontwikkeling | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | 0 | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 0 | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verrekening reserves programma 6 | 0 | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De financiële mutaties op de reserves lichten we toe in paragraaf 5.2.3 Reserves. |