PDF Opties

Programma 2 Verkeer en infrastructuur

Beleidsthema

Portefeuillehouder

Team

Mobiliteit

C. Oudendijk

Ruimte / Beheer en onderhoud

Riolering

E. Bus

Beheer en onderhoud

I Programmaomschrijving:

Dit programma gaat over de thema's verkeer, mobiliteit en riolering. Voor een prettige leefomgeving zijn goede bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid belangrijk. Deze drie thema’s zijn nauw met elkaar verbonden.

Voorbereiding op klimaatverandering is noodzakelijk. Tegelijkertijd zijn hogere kwaliteitseisen en achterstallig onderhoud een uitdaging voor een klimaatbestendige afvalwaterketen. Een duurzame en milieuverantwoordelijke wijze van het beheer van de openbare ruimte en water zijn in onze leefomgeving van groot belang. Hier zien we samenhang met maatregelen die we benoemen in programma 1.

II Doelen en op welke wijze deze gerealiseerd worden

Beleidsthema Mobiliteit

We werken aan verbetering van de bereikbaarheid door het aantal niet-noodzakelijke autobewegingen te beperken en alternatieven voor de auto aantrekkelijker te maken. Verkeersveiligheid pakken we aan door de maximumsnelheid te verlagen en knelpunten op te lossen. De leefbaarheid van het dorp verbeteren we door de (geluids)overlast te verminderen.

Het doel is om de openbare ruimte in Oegstgeest op een zo duurzaam en efficiënt mogelijke manier te beheren, zonder dat de veiligheid of beschikbaarheid hiervan in het geding komt. Dat vraagt om proactief handelen in plaats van reactief handelen. Denk hierbij aan het vaker uitvoeren van inspecties van de openbare ruimte waar de theoretische eindelevensduur in zicht komt en het tijdig uitvoeren van regulier onderhoud om kapitaalvernietiging op lange termijn te voorkomen.

Verder leveren we eind 2025 het Programma Mobiliteit en Bereikbaarheid op, dat invulling geeft aan de visie op hoe het dorp er over 15 jaar uit moet komen te zien en op welke manier we daar willen komen.

We plannen onderhoudswerkzaamheden over de lange termijn. Deze planning is onderdeel van de beheerplannen en het MJOP.

Op welke wijze bereiken we dit?

  1. We stellen een nieuw programma Bereikbaarheid & Mobiliteit op en in het uitvoeringsplan stellen we vast hoe we hier vervolgens invulling aan geven.

  2. Bij herinrichtingen en gebiedsontwikkeling zetten we meer in op actieve mobiliteit (voetganger en fietser). Het mobiliteitsplan vormt hiervoor de basis.

  3. We brengen in het kader van het Programma Mobiliteit en Bereikbaarheid in beeld op welke  gemeentelijke wegen de snelheid kan worden verlaagd naar 30 km/h.

  4. We gaan in gesprek met provincie, Rijkswaterstaat en omliggende gemeenten om een maximumsnelheid van 80 km/h op de A44 bespreekbaar te maken. Bij de regionale investeringsagenda vragen wij aandacht voor verdiept aanleggen van de A44.

  5. We voeren de wettelijke weginspecties uit. Hiermee maken we onze planning voor het uitvoeren van de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden.

Beleidsthema Mobiliteit1

Lasten 2026

Baten 2026

Saldo 2026

Begroting 2025

Verkeer

483

-1

481

607

Wegen, straten en pleinen

4.616

-169

4.447

4.414

Totaal

5.099

-170

4.929

5.021

  1. 1 Bedragen x 1.000

Beleidsthema Riolering

We zorgen voor een klimaatbestendige (afval)waterketen in afstemming met onze samenwerkingspartners. Ook zorgen we voor voldoende waterberging bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen en groenvoorzieningen. De uitkomsten van de klimaatstresstest dienen hiervoor als leidraad.

We zorgen dat voor alle inwoners en bedrijven het huishoudelijk en bedrijfsafvalwater op een verantwoorde wijze wordt afgevoerd naar de zuivering. Een goed en efficiënt rioleringsstelsel is daarin van groot belang. Dit stelsel moet er ook voor zorgen dat we zorgvuldig omgaan met regenwater. Dit is nodig omdat we door de toenemende verdroging meer water in de grond willen laten lopen in plaats van het direct af te voeren naar het oppervlaktewater. Tegelijkertijd moet het riool meer extreme hoeveelheden water kunnen afvoeren omdat we vaker heftige wolkbreuken krijgen. Door slimme inrichting van de openbare ruimte willen we bereiken dat water op straat kortdurend vastgehouden kan worden. Met de diverse maatregelen, waaronder de vervanging van gemalen, willen we wateroverlast voorkomen in woningen, bedrijfspanden en bij belangrijke verkeersontsluitingen.

Op welke wijze bereiken we dit?

  1. We geven uitvoering aan het regionaal opgestelde Integraal Waterketenprogramma (IWKp). De uitgangspunten van het IWKp zijn regionaal bepaald, de uitvoering is lokaal maatwerk.

  2. We richten herinrichtingsgebieden minder traditioneel in. Het rioolstelsel wordt ontworpen op extreme buien en we scheiden vuil water van hemelwater. Gelijktijdig wordt regenwater meer geïnfiltreerd in de bodem door toepassing van waterdoorlatende bestrating in parkeervakken.

  3. We implementeren de hemel- en grondwaterverordening in nieuwbouwplannen en gaan bij bestaande bouw actief met onze inwoners in gesprek zodat ook zij maatregelen kunnen nemen.

Beleidsthema Riolering1

Lasten 2026

Baten 2026

Saldo 2026

Begroting 2025

Riolering

2.105

-3.331

-1.226

-1.082

Totaal

2.105

-3.331

-1.226

-1.082

  1. 1 Bedragen x 1.000

III Verbonden partijen

Bijdrage aan programmadoelstellingen

Omgevingsdienst West-Holland (ODWH)

De ODWH neemt deel namens de gemeente Oegstgeest aan de Bestuurlijke Regiegroep Schiphol (BRS). De BRS is het samenwerkingsverband van 56 gemeenten en 4 provincies in de Schipholregio. Het doel van de BRS is om de belangen van de regio te behartigen als het gaat om de ontwikkeling van de luchtvaart en luchthaven in relatie tot de omgeving. Daarnaast zet de dienst zich in om de kennis van de lokale luchtkwaliteit te vergroten naast de kennis van geluid door luchtverkeer. Dit door bijvoorbeeld (luchtkwaliteits)beleid te ontwikkelen dat toeziet op de gevolgen en/of het effect van andere bronnen die effect hebben op onze luchtkwaliteit.

IV Wat gaat het kosten?

Meerjarenoverzicht

2 VERKEER EN INFRASTRUCTUUR

Rekening

Begroting

Begroting

MJB

MJB

MJB

Bedragen x 1.000,-

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsthema Mobiliteit

Lasten

4.439

5.152

5.099

5.460

5.733

5.742

Baten

-182

-131

-170

-170

-170

-170

Saldo

4.257

5.021

4.929

5.290

5.563

5.572

Beleidsthema Riolering

Lasten

1.767

2.135

2.105

2.170

2.276

2.292

Baten

-2.803

-3.216

-3.331

-3.266

-3.266

-3.265

Saldo

-1.037

-1.082

-1.226

-1.096

-989

-973

Programma

Lasten

6.205

7.286

7.203

7.630

8.010

8.034

Baten

-2.985

-3.347

-3.501

-3.436

-3.436

-3.435

Saldo van baten en lasten

3.220

3.939

3.702

4.194

4.574

4.599

Reserves

Toevoeging

1.813

1.163

63

63

63

63

Onttrekking

-919

-687

-182

-182

-182

-182

Mutaties reserves

894

476

-119

-119

-119

-119

Resultaat

4.114

4.416

3.583

4.075

4.455

4.480

Toelichting financiële afwijkingen

Mobiliteit

Lasten

De raming van de lasten op dit beleidsthema neemt in 2026 met 53.000 (V) af ten opzichte van 2025. Dit komt onder andere door de incidentele uitgaven verkeersonderzoeken in 2025 (170.000 V) en Spaargarenstraat (231.000 V). De kapitaallasten stijgen ten opzichte van 2025 met 323.000 N.

Baten

We ontvangen voor de reclame in de ABRI's jaarlijks circa 35.000 (V).

Riolering

Lasten

De raming van de lasten op dit beleidsthema neemt in 2026 met 30.000 (V) af.

De kapitaalslasten stijgen met 31.000 (N) ten opzichte van 2025. De kosten van planvorming dalen met 47.000 (V). De overige verschillen bedragen per saldo 14.000 (V).

Baten

De raming van de baten op dit beleidsthema neemt in 2026 met 115.000 (V) toe. Dit komt doordat er in 2026 een hogere opbrengst van 120.000 (V) uit rioolheffing is voorzien.

Verrekening met de reserves

Reserves programma 2

Rekening

Begroting

Begroting

MJB

MJB

MJB

Bedragen x 1.000,-

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Bestemmingsreserve Riolering

Toevoeging

250

-

-

-

-

-

Onttrekking

-379

-

-

-

-

-

Saldo

-129

-

-

-

-

-

Bestemmingsres. Groot onderhoud wegen

Toevoeging

-

-

-

-

-

-

Onttrekking

-540

-540

-

-

-

-

Saldo

-540

-540

-

-

-

-

Bestemmingsreserve t.b.v. MJOP projecten

Toevoeging

1.563

1.163

63

63

63

63

Onttrekking

-

-147

-

-

-

-

Saldo

1.563

1.016

63

63

63

63

Reserve afgesloten MJOP A-projecten P2

Toevoeging

-

-

-

-

-

-

Onttrekking

-

-

-182

-182

-182

-182

Saldo

-

-

-182

-182

-182

-182

Totaal

Toevoeging

1.813

1.163

63

63

63

63

Onttrekking

-919

-687

-182

-182

-182

-182

Reserves programma 2

894

476

-119

-119

-119

-119

Een toelichting op de financiële mutaties op de reserves staat in paragraaf 4.2.3 Reserves.