PDF Opties

Programma 2 Verkeer en infrastructuur

Beleidsthema

Portefeuillehouder

Team

Mobiliteit

C. Oudendijk

Ruimte / Beheer en onderhoud

Riolering

E. Bus

Beheer en onderhoud

I Programmaomschrijving:

Dit programma gaat over de thema's verkeer, mobiliteit en riolering. Voor een prettige leefomgeving zijn goede bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid belangrijk. Deze drie thema’s zijn nauw met elkaar verbonden.

Voorbereiding op klimaatverandering is noodzakelijk. Tegelijkertijd zijn hogere kwaliteitseisen en achterstallig onderhoud een uitdaging voor een klimaatbestendige afvalwaterketen. Een duurzame en milieuverantwoordelijke wijze van het beheer van de openbare ruimte en water zijn in onze leefomgeving van groot belang. Hier zien we samenhang met maatregelen die we benoemen in programma 1.

II Doelen en op welke wijze deze gerealiseerd worden

Beleidsthema Mobiliteit

We werken aan verbetering van de bereikbaarheid door het aantal niet-noodzakelijke autobewegingen te beperken en alternatieven voor de auto aantrekkelijker te maken. Verkeersveiligheid pakken we aan door de maximumsnelheid te verlagen en knelpunten op te lossen. De leefbaarheid van het dorp verbeteren we door de (geluids)overlast te verminderen.

Het doel is om de openbare ruimte in Oegstgeest op een zo duurzaam en efficiënt mogelijke manier te beheren, zonder dat de veiligheid of beschikbaarheid hiervan in het geding komt. Dat vraagt om proactief handelen in plaats van reactief handelen. Denk hierbij aan het vaker uitvoeren van inspecties van de openbare ruimte waar de theoretische einde levensduur in zicht komt en het tijdig uitvoeren van regulier onderhoud om kapitaalvernietiging op lange termijn te voorkomen.

Verder gaan we de planning van onderhoudswerkzaamheden over de lange termijn opstellen. Deze planning wordt een onderdeel van de beheerplannen en het MJOP.

Op welke wijze bereiken we dit?

  1. We stellen een nieuw programma Bereikbaarheid & Mobiliteit op.
  2. Bij herinrichtingen en gebiedsontwikkeling zetten we meer in op actieve mobiliteit (voetganger en fietser). Het mobiliteitsplan vormt hiervoor de basis.
  3. We onderzoeken de mogelijkheid om op de gemeentelijke wegen de snelheid te verlagen naar 30 km/h.
  4. We gaan in gesprek met Provincie, Rijkswaterstaat en omliggende gemeenten om een maximumsnelheid van 80 km/h op de A44 bespreekbaar te maken. Bij de regionale investeringsagenda vragen wij aandacht voor verdiept aanleggen van de A44.
  5. We voeren de wettelijke inspecties uit. Hiermee maken we onze planning voor het uitvoeren van de noodzakelijke werkzaamheden.

Beleidsthema Mobiliteit
(bedragen x € 1.000)

Lasten 2025

Baten 2025

Saldo 2025

Begroting 2024

Verkeer

479

-1

477

567

Wegen, straten en pleinen

4.105

-129

3.976

3.919

Totaal

4.583

-131

4.453

4.485

Beleidsthema Riolering

We zorgen voor een klimaatbestendige (afval)waterketen in overleg met onze samenwerkingspartners en zorgen voor voldoende waterberging bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen en groenvoorzieningen. De uitkomsten van de klimaatstresstest dienen hiervoor als leidraad.

We zorgen dat voor alle inwoners en bedrijven het huishoudelijk- en bedrijfsafvalwater op een verantwoorde wijze wordt afgevoerd naar de zuivering. Een goed en efficiënt rioleringsstelsel is daarin van groot belang. Dit stelsel moet er ook voor zorgen dat we zorgvuldig omgaan met regenwater. Dit is nodig omdat we vanwege de toenemende verdroging meer water in de grond willen laten lopen in plaats van het direct af te voeren naar het oppervlaktewater. Tegelijkertijd moet het riool meer extreme hoeveelheden water kunnen afvoeren omdat we vaker heftige wolkbreuken krijgen. Door slimme inrichting van de openbare ruimte willen we bereiken dat water op straat kortdurend vastgehouden kan worden. Met de diverse maatregelen, waaronder de vervanging van gemalen, willen we wateroverlast voorkomen in woningen, bedrijfspanden en bij belangrijke verkeersontsluitingen.

Op welke wijze bereiken we dit?

  1. We geven uitvoering aan het nieuwe regionaal opgestelde Integraal Waterketenprogramma (IWKp). De uitgangspunten van het IWKp zijn regionaal bepaald, de uitvoering is lokaal maatwerk.
  2. We richten herinrichtingsgebieden minder traditioneel in. Het rioolstelsel wordt ontworpen op extreme buien en we scheiden vuil water van hemelwater. Gelijktijdig wordt regenwater meer geïnfiltreerd in de bodem door toepassing van waterdoorlatende bestrating in parkeervakken.
  3. We implementeren de hemel- en grondwaterverordening in nieuwbouwplannen en gaan bij bestaande bouw actief met onze inwoners in gesprek zodat ook zij maatregelen kunnen nemen.

Beleidsthema Riolering
(bedragen x € 1.000)

Lasten 2025

Baten 2025

Saldo 2025

Begroting 2024

Riolering

2.138

-3.216

-1.079

-676

Totaal

2.138

-3.216

-1.079

-676

III Verbonden partijen

Bijdrage aan programmadoelstellingen

Omgevingsdienst West-Holland (ODWH)

De ODWH neemt deel namens de gemeente Oegstgeest aan de Bestuurlijke Regiegroep Schiphol (BRS). De BRS is het samenwerkingsverband van 56 gemeenten en 4 provincies in de Schipholregio. Het doel van de BRS is om de belangen van de regio te behartigen als het gaat om de ontwikkeling van de luchtvaart en luchthaven in relatie tot de omgeving. Daarnaast zet de dienst zich in om de kennis van de lokale luchtkwaliteit te vergroten naast de kennis van geluid door luchtverkeer. Dit door bijvoorbeeld (luchtkwaliteits)beleid te ontwikkelen dat toeziet op de gevolgen en/of het effect van andere bronnen die effect hebben op onze luchtkwaliteit.

IV Wat gaat het kosten?

Meerjarenoverzicht

2 VERKEER EN INFRASTRUCTUUR
(bedragen x € 1.000)

Rekening
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Meerjarenraming

2026

2027

2028

Beleidsthema Mobiliteit

Lasten

4.458

4.616

4.583

4.752

5.296

5.723

Baten

-243

-130

-131

-131

-131

-131

Saldo

4.215

4.485

4.453

4.622

5.166

5.592

Beleidsthema Riolering

Lasten

1.962

2.103

2.138

2.243

2.417

2.532

Baten

-2.685

-2.779

-3.216

-3.133

-3.133

-3.133

Saldo

-723

-676

-1.079

-889

-715

-601

Programma

Lasten

6.419

6.719

6.721

6.996

7.713

8.254

Baten

-2.928

-2.909

-3.347

-3.263

-3.263

-3.263

Saldo van baten en lasten

3.491

3.810

3.374

3.733

4.450

4.991

Reserves

Toevoeging

2.151

1.813

1.163

63

63

63

Onttrekking

-576

-919

-687

-166

-166

-191

Mutaties reserves

1.575

894

476

-103

-103

-128

Resultaat

5.067

4.704

3.851

3.630

4.347

4.863

Toelichting financiële afwijkingen

Mobiliteit

De raming van de lasten op dit beleidsthema daalt in 2025 met € 33.000 (V) ten opzichte van 2024.
Dit wordt verklaard door een lagere doorbelasting van kapitaallasten als gevolg van vertraging in de planning van projecten € 112.000 (V). Nadelig zijn de hogere advieskosten op verkeer € 30.000 (N), onderhoudskosten bruggen € 28.000 (N) en de bijdrage aan de gezamenlijke bruggen naar Katwijk en Leiden € 25.000 (N).

Riolering

Lasten

De raming van de lasten op het beleidsthema Riolering stijgt in 2025 met € 35.000 (N) ten opzichte van 2024 door met name hogere kapitaallasten van afgesloten projecten van € 27.000 (N).

Baten

De raming van de baten op het beleidsthema Riolering stijgt in 2025 met € 437.000 (V) ten opzichte van 2024 voornamelijk door:

- een hogere geraamde rioolheffing € 397.000 (V)

- een vrijval van € 40.000 (V) voorziening riolering derden.

Positief saldo

Het positieve saldo van € 1.079.000 op het beleidsproduct Riolering ontstaat doordat in de berekening van onze tarieven ook de kosten van BTW, overhead en kwijtschelding worden meegenomen in de kostendekkendheid (zie voor de berekening paragraaf Lokale heffingen 3.2).

Verrekening met de reserves

Verrekening reserves programma 2
(bedragen x € 1.000)

Rekening
2023

Begroting
2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Bestemmingsreserve Riolering

Toevoeging

250

250

0

0

0

0

Onttrekking

-36

-379

0

0

0

0

Saldo

214

-129

0

0

0

0

Bestemmingsres. Groot onderhoud wegen

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

Onttrekking

-540

-540

-540

0

0

0

Saldo

-540

-540

-540

0

0

0

Bestemmingsreserve t.b.v. MJOP projecten

Toevoeging

1.901

1.563

1.163

63

63

63

Onttrekking

0

0

-147

-166

-166

-191

Saldo

1.901

1.563

1.016

-103

-103

-128

Verrekening reserves programma 2

1.575

894

476

-103

-103

-128

Een toelichting op de financiële mutaties op de reserves staat in paragraaf 5.2.3 Reserves.