PDF Opties

Programma 3 Wonen en Economie

Beleidsthema

Portefeuillehouder

Team

Wonen

E. Bus

Ruimte

Economie

E. Bus

Beheer en onderhoud / Ruimte

I Programmaomschrijving

Dit programma gaat over de beleidsthema's wonen, economie en het gemeentelijk vastgoed. Nieuwe ontwikkelingen vragen om ruimte om woningen te bouwen en economische en maatschappelijke activiteiten te ontplooien. Als gemeente willen we hier actief invloed op uitoefenen om onze inwoners, bedrijven en organisaties zo goed en evenwichtig mogelijk te bedienen. Zo bieden we de inwoners, bedrijven en organisaties van Oegstgeest een aantrekkelijk woon-, vestigings- en ondernemersklimaat.

II Doelen en op welke wijze deze gerealiseerd worden

Beleidsthema Wonen

Oegstgeest is een fijne woongemeente. Dit willen we behouden en tegelijkertijd bereikbaarder maken voor specifieke doelgroepen: starters die zoeken naar middeldure huur en goedkope koop, ouderen die anders willen wonen en hun eengezinswoning achterlaten, minima die in Oegstgeest zeer beperkte opties hebben. Speciale aandacht hebben we voor mensen die zodanig beperkt zijn dat ze behoefte hebben aan een zorgwoning en ouderen die behoefte hebben aan collectieve woonvormen. Daarnaast zoeken we actief naar (tijdelijke) locaties voor huisvesting van Oekraïners, statushouders en asielzoekers (OSA), spoedzoekers en reguliere woningzoekenden. We werken samen met woningbouwcorporaties, projectontwikkelaars, maatschappelijke initiatieven en onze inwoners om deze doelen daadwerkelijk te realiseren.

Op welke wijze bereiken we dit?

  1. We gaan voor de nieuwe woningbouwprojecten uit van de nieuwe percentages voor betaalbaar wonen in overeenstemming met de regionale woonagenda.
  2. We nemen de aanpassing van de doelgroepenverordening mee met de transitie van de bestemmingsplannen naar het definitieve omgevingsplan.
  3. We gaan in gesprek met ontwikkelaars over de bouw van extra betaalbare woningen. Het college heeft een regierol en wordt daarbij ondersteund door het ambtelijk apparaat. We bieden actief aan de reserve sociale woningbouw of de reserve middeldure woningbouw in te zetten. Het uitgangspunt is dat sociale huurwoningen in bezit komen van een woningcorporatie. Ook bespreken we of de locatie zich leent voor collectieve woonvormen. Met de initiatiefnemer wordt besproken dat de mate waarin het woningbouwproject bijdraagt aan deze extra woondoelen van invloed is op het politieke draagvlak..
  4. Voor de in de woonvisie genoemde aantallen woningen voor mensen met een zware zorgindicatie (Wet langdurige zorg), zoeken we woningbouwlocaties in de directe nabijheid van de zorglocaties van Marente. In het coalitieakkoord worden La France, de KPN Centrale en Hofbrouckerpark genoemd als geschikte locaties hiervoor. We zijn hierover in gesprek met de grondeigenaar/initiatiefnemer.
  5. We zetten met prioriteit ambtelijke capaciteit in voor de woningbouwlocaties die op korte termijn ontwikkeld kunnen worden en onderzoeken de mogelijkheden voor flexwonen voor bijzondere doelgroepen.

Beleidsthema Wonen
(bedragen x € 1.000)

Lasten 2025

Baten 2025

Saldo 2025

Begroting 2024

Wonen

222

0

222

241

Volkshuisvesting

15

0

15

15

Bouw en woningtoezicht

1.196

-1.125

71

-546

Vastgoedregistratie

0

0

0

0

Apv

201

-5

196

330

Grondexploitaties

6.909

-6.701

208

222

Projecten overig

321

0

321

194

Monumentenzorg

15

-8

7

69

Totaal

8.879

-7.839

1.040

526

Beleidsthema Economie

We versterken de economie door samen met ondernemers en de regio een goed economisch klimaat te creëren en winkelgebieden aantrekkelijk te maken. We benaderen dit thema met een integrale blik door bijvoorbeeld ook duurzaamheidsaspecten te betrekken en een duidelijke en sterkere link tussen gemeente, ondernemers en inwoners te realiseren.

Op welke wijze bereiken we dit?

  1. We zetten ons in om voor de winkelgebieden het verblijfsklimaat te verbeteren en de leegstand tegen te gaan.
  2. Samen met onze partners pakken we een actieve rol in het versterken van het Bio Science park tot een dynamisch innovatiedistrict. De komende jaren blijven we een bijdrage aan het Bio Science Park leveren.
  3. Op het gebied van regionale samenwerking richten we ons op Economie071 en Holland Rijnland. Besluitvorming over het voortzetten van de bijdrage aan Economie071 na 2026 zal plaatsvinden na afronding van de evaluatie in Q4 2024.
  4. We zoeken samen met externe partners naar externe middelen voor de voortzetting van Dorpsmarketing na 2025.
  5. Vastgoed dat in beheer is van de gemeente, maar geen maatschappelijk doel heeft, wordt conform de wettelijke eisen duurzaam, sober en doelmatig onderhouden.

Beleidsthema Economie
(bedragen x € 1.000)

Lasten 2025

Baten 2025

Saldo 2025

Begroting 2024

Economische ontwikkeling

419

-47

372

354

Markt

41

-14

27

27

Grondbeleid en transacties

90

-25

65

48

Beheer gemeentelijk vastgoed

310

-68

243

179

Totaal

860

-154

706

608

III Verbonden partijen

Bijdrage aan programmadoelstellingen

VOF Oegstgeest aan de Rijn

Stichting Leiden Bio Science Park

We gaan een aantrekkelijk en kwalitatief hoogwaardig woon- en werkklimaat realiseren.

Samen met de andere partners in de triple helix moderniseren we het Bio Science Park tot een innovatiedistrict.

IV Wat gaat het kosten?

Meerjarenoverzicht

3 WONEN EN ECONOMIE
(bedragen x € 1.000)

Rekening
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Meerjarenraming

2026

2027

2028

Beleidsthema Wonen

Lasten

3.113

5.897

8.879

2.397

2.396

2.348

Baten

-3.704

-5.371

-7.839

-1.331

-1.331

-1.331

Saldo

-591

526

1.040

1.066

1.066

1.018

Beleidsthema Economie

Lasten

906

761

860

746

775

776

Baten

-164

-154

-154

-154

-154

-154

Saldo

742

608

706

592

621

621

Programma

Lasten

4.019

6.658

9.740

3.143

3.171

3.124

Baten

-3.868

-5.524

-7.993

-1.485

-1.485

-1.485

Saldo van baten en lasten

151

1.134

1.747

1.658

1.686

1.639

Reserves

Toevoeging

715

0

0

0

0

0

Onttrekking

-770

0

0

0

0

0

Mutaties reserves

-55

0

0

0

0

0

Resultaat

96

1.134

1.747

1.658

1.686

1.639

Toelichting financiële afwijkingen

Wonen

De raming van de lasten op dit beleidsthema stijgt in 2025 met € 2.982.000 (N) ten opzichte van 2024 i.v.m. de vertraging afronding grondexploitaties (MPG 2024). Dit verschil is met name toe te schrijven aan een hogere raming van de lasten bij de grondexploitaties ad € 2.712.000 (N), hogere raming uren bij projecten van € 126.000 (N) en uren bij Bouw- en Woningtoezicht € 331.000 (N). Verder was er een lagere doorbelasting van salarislasten APV € 128.000 (V) en monumentenzorg van € 60.000 (V).

De raming van de baten op dit beleidsthema stijgt in 2025 met € 2.468.000 (V) ten opzichte van 2024 i.v.m. de vertraging afronding grondexploitaties (MPG 2024).. Ook hier is het verschil te verklaren door de stijging van de raming van de baten voor de grondexploitaties ad € 2.748.000 (V). Daarnaast is er sprake van een lagere raming van de opbrengst bouwleges van € 280.000 (N).

Economie

De raming van de lasten op dit beleidsthema stijgt in 2025 met € 99.000 (V) ten opzichte van 2024. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door een hogere raming van de doorbelasting van salarislasten van € 105.000 (N) op beheer vastgoed en € 57.000 (N) op economische ontwikkeling. Aan doorbelasting van kapitaallasten viel € 48.000 (V) vrij i.v.m. vertraging van vastgoed projecten.

Verrekening met de reserves

Verrekening reserves programma 3
(bedragen x € 1.000)

Rekening
2023

Begroting
2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Egalisatiereserve WABO

Toevoeging

715

0

0

0

0

0

Onttrekking

0

0

0

0

0

0

Saldo

715

0

0

0

0

0

Risicoreserve Grondexploitaties

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

Onttrekking

-770

0

0

0

0

0

Saldo

-770

0

0

0

0

0

Verrekening reserves programma 3

-55

0

0

0

0

0

De financiële mutaties op de reserves lichten we toe in paragraaf 5.2.3 Reserves.