PDF Opties

Programma 3 Wonen en Economie

Beleidsthema

Portefeuillehouder

Team

Wonen

E. Bus

Ruimte

Economie

E. Bus

Beheer en onderhoud / Ruimte

I Programmaomschrijving

Dit programma gaat over de beleidsthema's wonen, economie en het gemeentelijk vastgoed. Nieuwe ontwikkelingen vragen om ruimte om woningen te bouwen en economische en maatschappelijke activiteiten te ontplooien. Als gemeente willen we hier actief invloed op uitoefenen om onze inwoners, bedrijven en organisaties zo goed en evenwichtig mogelijk te bedienen. Zo bieden we de inwoners, bedrijven en organisaties van Oegstgeest een aantrekkelijk woon-, vestigings- en ondernemersklimaat.

II Doelen en op welke wijze deze gerealiseerd worden

Beleidsthema Wonen

Oegstgeest is een fijne woongemeente. Dit willen we behouden en tegelijkertijd bereikbaarder maken voor specifieke doelgroepen: starters die zoeken naar middeldure huur en goedkope koop, ouderen die anders willen wonen en hun eengezinswoning achterlaten, minima die in Oegstgeest zeer beperkte opties hebben. Speciale aandacht hebben we voor mensen die zodanig beperkt zijn dat ze behoefte hebben aan een zorgwoning en ouderen die behoefte hebben aan collectieve woonvormen. Daarnaast zoeken we actief naar (tijdelijke) locaties voor huisvesting van Oekraïners, statushouders en asielzoekers (OSA), spoedzoekers en reguliere woningzoekenden. We werken samen met woningbouwcorporaties, projectontwikkelaars, maatschappelijke initiatieven en onze inwoners om deze doelen daadwerkelijk te realiseren.

Op welke wijze bereiken we dit?

  1. We gaan voor de nieuwe woningbouwprojecten uit van de nieuwe percentages voor betaalbaar wonen in overeenstemming met de regionale woonagenda en Woonvisie.

  2. We nemen de aanpassing van de doelgroepenverordening mee met de transitie van de bestemmingsplannen naar het definitieve omgevingsplan. We hanteren deze geactualiseerde eisen bij nieuwe woningbouwplannen.

  3. We gaan in gesprek met ontwikkelaars over de bouw van extra betaalbare woningen. Het college heeft een regierol en wordt daarbij ondersteund door het ambtelijk apparaat. We bieden actief aan de reserve sociale woningbouw of de reserve middeldure woningbouw in te zetten. Het uitgangspunt is dat sociale huurwoningen in bezit komen van een woningcorporatie. Ook bespreken we of de locatie zich leent voor collectieve woonvormen. Met de initiatiefnemer wordt besproken dat de mate waarin het woningbouwproject bijdraagt aan deze extra woondoelen invloed heeft op het politieke draagvlak.

  4. In de overeenkomsten met ontwikkelaars over de locaties La France en Hofbrouckerpark nemen we voorwaarde op dat er woningen worden gerealiseerd voor ouderen met zorgbehoefte.

  5. De woon-, zorg- en ondersteuningsvraag van aandachtsgroepen in de bredere zin en de manier waarop we daarmee om willen gaan, werken we verder uit in een woonzorgvisie.

  6. We zetten met prioriteit ambtelijke capaciteit in voor de woningbouwlocaties die op korte termijn ontwikkeld kunnen worden. Ook onderzoeken we de mogelijkheden voor flexwonen voor bijzondere doelgroepen.

Beleidsthema Wonen1

Lasten 2026

Baten 2026

Saldo 2026

Begroting 2025

Wonen

175

0

175

222

Volkshuisvesting

1.659

-1.644

15

15

Bouw en woningtoezicht

898

-1.159

-261

131

Apv

334

-5

329

236

Grondexploitaties

7.543

-7.396

147

208

Projecten overig

57

0

57

321

Monumentenzorg

15

-8

7

7

Totaal

10.681

-10.213

468

1.140

  1. 1 Bedragen x 1.000

Beleidsthema Economie

We versterken de economie door samen met ondernemers en de regio een goed economisch klimaat te creëren en winkelgebieden aantrekkelijk te maken. We benaderen dit thema met een integrale blik door bijvoorbeeld ook duurzaamheidsaspecten te betrekken en een duidelijke en sterkere link te realisern tussen gemeente, ondernemers en inwoners.

Op welke wijze bereiken we dit?

  1. We zetten ons in om voor de winkelgebieden het verblijfsklimaat te verbeteren en de leegstand tegen te gaan.

  2. Nadat de ambities voor de centrumvisie zijn vastgesteld, stellen we een uitvoeringsstrategie op.

  3. Samen met onze partners pakken we een actieve rol in het versterken van het Bio Science park tot een dynamisch innovatiedistrict. De komende jaren blijven we een bijdrage aan het Bio Science Park leveren.

  4. Op het gebied van regionale samenwerking richten we ons op Key Region Leiden en Holland Rijnland. Besluitvorming over het voortzetten van de bijdrage aan Economie071 (nu Key Region Leiden) zal in 2026 plaatsvinden.

  5. Voor dorpsmarketing stellen we in 2026 eenmalig een overgangsbudget beschikbaar. De regionale marketing wordt gecontinueerd via streek van verrassingen.

  6. Vastgoed dat in beheer is van de gemeente, maar geen maatschappelijk doel heeft, wordt (conform de wettelijke eisen) duurzaam, sober en doelmatig onderhouden.

Beleidsthema Economie1

Lasten 2026

Baten 2026

Saldo 2026

Begroting 2025

Economische ontwikkelingen

374

-47

327

372

Markt

45

-14

31

27

Grondbeleid en transacties

71

-25

46

65

Beheer gemeentelijk vastgoed

366

-69

297

243

Totaal

857

-156

701

706

  1. 1 Bedragen x 1.000

III Verbonden partijen

Bijdrage aan programmadoelstellingen

VOF Oegstgeest aan de Rijn

Stichting Leiden Bio Science Park

We gaan een aantrekkelijk en kwalitatief hoogwaardig woon- en werkklimaat realiseren.

Samen met de andere partners in de triple helix moderniseren we het Bio Science Park tot een innovatiedistrict.

IV Wat gaat het kosten?

Meerjarenoverzicht

3 WONEN EN ECONOMIE

Rekening

Begroting

Begroting

MJB

MJB

MJB

Bedragen x 1.000,-

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsthema Wonen

Lasten

2.437

4.476

10.681

1.832

1.784

1.784

Baten

-4.025

-3.336

-10.213

-1.365

-1.365

-1.365

Saldo

-1.588

1.140

468

467

420

420

Beleidsthema Economie

Lasten

710

860

857

845

864

864

Baten

-191

-154

-156

-156

-156

-156

Saldo

519

706

701

689

709

708

Programma

Lasten

3.148

5.337

11.537

2.677

2.649

2.648

Baten

-4.217

-3.490

-10.368

-1.521

-1.521

-1.521

Saldo van baten en lasten

-1.069

1.847

1.169

1.157

1.128

1.127

Reserves

Toevoeging

100

-

-

-

-

-

Onttrekking

-

-25

-

-

-

-

Mutaties reserves

100

-25

-

-

-

-

Resultaat

-969

1.822

1.169

1.157

1.128

1.127

Toelichting financiële afwijkingen

Wonen

Lasten

De raming van de lasten op dit beleidsthema neemt in 2026 met 6.205.000 (N) toe ten opzichte van 2025.

Dit komt door een vertraging in de afronding van de grondexploitaties (MPG 2025). Dit verschil is met name toe te schrijven aan een hogere raming van de lasten bij de grondexploitaties van € 5.137.000 (N) en de uitbetaling van rijksbijdrage aan DUWO 1.644.000 (N). Een verschuiving inde uren en bezuiniging in de ambtelijke capaciteit (APV, projecten, bouw- en woningtoezicht, wonen) levert een voordeel van 577.000 (V) op.

Baten

De raming van de baten op dit beleidsthema neemt in 2026 met 6.877.000 (V) toe ten opzichte van 2025.

Dit komt door een vertraging in de afronding van de grondexploitaties (MPG 2025). Het verschil is te verklaren door de stijging van de raming van de baten voor de grondexploitaties van € 5.198.000 (V). In 2026 wordt eenmalig 1.644.000 (V) rijksbijdrage begroot. De overige verschillen bedragen per saldo € 35.000 (V)..

Economie

Lasten

De raming van de lasten op dit beleidsthema neemt in 2026 met 4.000 (V) af ten opzichte van 2025.

Dit wordt enerzijds veroorzaakt door een hogere raming van de doorbelasting van salarislasten van € 56.000 (N) op beheer vastgoed en 25.000 (V) op economische ontwikkeling.

Verrekening met de reserves

Reserves programma 3

Rekening

Begroting

Begroting

MJB

MJB

MJB

Bedragen x 1.000,-

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Reserve OegstFeest

Toevoeging

-

-

-

-

-

-

Onttrekking

-

-25

-

-

-

-

Saldo

-

-25

-

-

-

-

Reserve projectinitiatieven

Toevoeging

100

-

-

-

-

-

Onttrekking

-

-

-

-

-

-

Saldo

100

-

-

-

-

-

Totaal

Toevoeging

100

-

-

-

-

-

Onttrekking

-

-25

-

-

-

-

Reserves programma 3

100

-25

-

-

-

-

De financiële mutaties op de reserves lichten we toe in paragraaf 4.2.3 Reserves.