PDF Opties

Programma 5 Bestuur

Beleidsthema's

Portefeuillehouder

Team

Bestuur

E.R. Jaensch, T.I.M. van Tongeren, C. Oudendijk

Bestuur, strategie, bedrijfsvoering

Griffie & raad

E.R. Jaensch

Bestuur, strategie, bedrijfsvoering

Publieke dienstverlening

E.R. Jaensch

Publiekszaken en klantcontact

I Programmaomschrijving

Dit programma gaat over de ondersteuning van het gemeentebestuur (raad en college), zodat zij goed kunnen functioneren en van betekenis kunnen zijn voor de inwoners van Oegstgeest. Ambtelijke samenwerking met andere overheden en organisaties, dienstverlening, burgerparticipatie en duurzaamheid zijn ook in dit programma ondergebracht.

II Doelen en op welke wijze deze gerealiseerd worden

Beleidsthema Bestuur

We staan voor een goede samenwerking met inwoners en het optimaal benutten van de samenwerking in de regio. Op deze manier willen we de kwetsbaarheid verminderen, de kosten voor partijen minimaliseren en de kwaliteit van de dienstverlening verzekeren.

Niet alleen de ambtelijke organisatie heeft hierin een rol, we zorgen er ook voor dat het college het gesprek in het dorp hoog op de agenda heeft staan en goed zichtbaar is in het dorp. Daarbij hebben we kaders waarbinnen participatie al vanaf een vroeg stadium van de planvorming een duidelijke plaats krijgt. Zo werken we aan het vertrouwen in ons bestuur.

We zorgen ervoor dat we een actieve, constructieve en betrouwbare partner zijn in de samenwerking in de regio. Dit verwachten we ook van onze samenwerkingspartners. Daarbij willen we minder controle aan de achterkant en meer sturing aan de voorkant.

De energietransitie is een belangrijke pijler van duurzaamheid waar we intensief aan werken. We werken langs de lijnen van de Lokale Energiestrategie Oegstgeest (LES) aan de overgang van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare bronnen, energiebesparing en energieopslag op het gebied van elektriciteit en warmte. Voor duurzame opwek zetten we in op zon op kleine en grote daken en verkennen we de mogelijkheden voor zon langs infrastructuur en solar carports. Op het gebied van warmte blijven we op zowel regionaal als lokaal niveau werken aan de beschikbaarheid van voldoende duurzame en betaalbare bronnen en stimuleren we energiebesparing. We dragen zorg voor de ondersteuning van de verschillende doelgroepen, waaronder inwoners en ondernemers, maar ook VvE's en scholen.

Op welke wijze bereiken we dit?

Participatie

  1. We willen als college zichtbaar zijn in het dorp en op laagdrempelige wijze aanspreekbaar zijn voor bewoners en ondernemers. Dit doen we door initiatieven zoals het college op de markt, het college naar wijk- en buurtverenigingen, collegewerkbezoeken en collegespreekuren.

  2. We maken gebruik van het participatieplatform Doe Mee Oegstgeest en het burgerpanel bij participatietrajecten.

  3. Voor alle beleidstrajecten en projecten die opgestart worden, denken we aan de voorkant na over het participatieaspect en nemen dit in de planvorming mee. Deze participatietoets vindt plaats aan de hand van onze Leidraad voor Participatie.

Regio

  1. We zijn doordrongen van het nut en de noodzaak van regionale samenwerking en waar logisch en waardevol breiden we dit uit, met als hoofddoel de zelfstandigheid van Oegstgeest. We maken ons zichtbaar in de regio en we communiceren duidelijk over onze standpunten. Onze samenwerkingspartners weten wat ze aan ons hebben.

  2. We beseffen ons dat we op bepaalde onderdelen, vooral in Holland Rijnland, een centrale ligging hebben. Dat vraagt onze actieve betrokkenheid en sturing van de initiatieven op regionaal niveau. Wij nemen dan ook actief deel aan de projecten uit de Regionale Investeringsagenda van Holland Rijnland die onze gemeente direct raken.

  3. We investeren in onze zienswijzen voor begrotingen van de verbonden partijen en nemen de kadernota’s van de verbonden partijen op in de raadsplanning, waardoor er minder controle aan de achterkant en meer sturing aan de voorkant plaatsvindt.

Duurzaamheid

  1. We stimuleren en ondersteunen in het besparen van energie door middel van onze communicatiecampagne GaGoed, de energiecoaches, het Lokaal Isolatieplan en het opstellen van een Soortenmanagementplan (SMP).

  2. We onderzoeken het potentieel en de verschillende opties voor het stimuleren van duurzame opwek van zonne-energie op kleine en grote daken, langs infrastructuur en op solar carports.

  3. We blijven op de verschillende niveaus, lokaal, subregionaal en regionaal, werken aan de ontwikkeling van een open regionaal energiesysteem met warmtebronnen zoals geothermie en restwarmte via WarmtelinQ+.

  4. We stellen een warmteprogramma op, waarin we voor de komende 10 jaar (2026-2036) aangeven in welke gebieden we willen starten met het aardgasvrij maken. We hebben hierbij specifiek aandacht voor de betaalbaarheid en leveringszekerheid van duurzame warmte voor onze inwoners.

  5. We bieden voor iedere doelgroep informatie over en, waar mogelijk, verdere ondersteuning in de stappen die gezet moeten worden in de energietransitie.

Subsidies Duurzaamheid en vaststelling subsidieplafond

Subsidie is een van de middelen die we inzetten om beleid te realiseren. Een deel van het budget uit het programma Duurzaamheid is bedoeld voor het verstrekken van subsidies. Een van deze subsidies is de isolatiesubsidie die in het kader van een specifieke uitkering door RVO wordt verstrekt. De tweede tranche van de Subsidieregeling Isolerende Maatregelen zal in Q3 van 2025 van start gaan en met beperkt budget beschikbaar zijn. Deze begroting bepaalt de financiële basis. De gemeenteraad stelt met de vaststelling van de begroting ook de subsidieplafonds vast. In totaal is in deze begroting voor de periode 2025-2026 300.000 beschikbaar. Zoals in de Subsidieregeling Isolerende Maatregelen Oegstgeest ook wordt meegenomen gaat het om een eenmalige subsidie van maximaal 1.300 of €4.000 per huishouden, afhankelijk van de doelgroep.

Beleidsthema Bestuur1

Lasten 2026

Baten 2026

Saldo 2026

Begroting 2025

Bestuursorganen

799

0

799

861

Toekomstvisie

0

0

0

18

Intergemeentelijke samenwerking

687

0

687

713

Duurzaamheid

431

-1

430

286

Totaal

1.917

-2

1.916

1.878

  1. 1 Bedragen x 1.000

Beleidsthema Griffie en Raad

Het hoofddoel van de gemeenteraad is het vertegenwoordigen van de inwoners van Oegstgeest en het bepalen van de hoofdlijnen van het gemeentelijk beleid. De raad stelt kaders voor het beleid en controleert of het college van burgemeester en wethouders dit beleid goed uitvoert. De gemeenteraad wordt hierbij bijgestaan door de onafhankelijk functionerende rekenkamer, die door gedegen onderzoek en aanbevelingen de kwaliteit van de kaderstellende en controlerende rol van de raad versterkt. Verder wordt een deel van het beleid bepaald en uitgevoerd in regionale samenwerking tussen gemeenten. De raad en het college van burgemeester en wethouders staan gezamenlijk voor een open bestuurscultuur. In maart 2026 worden de gemeenteraadsverkiezingen gehouden.

Op welke wijze bereiken we dit?

  1. We zorgen dat de gemeenteraad en raadscommissies kunnen vergaderen volgens een vastgestelde vergadercyclus.

  2. We informeren inwoners over vergaderingen en werkzaamheden van de gemeenteraad en betrekken hen bij de beeldvorming.

  3. We ondersteunen de gemeenteraad bij onderzoeken door de Rekenkamer, de controle door de accountant en de werkzaamheden met betrekking tot de Gemeenschappelijke Regelingen.

  4. Vanwege de gemeenteraadsverkiezing in 2026 zorgen wij voor een soepele overdracht van de huidige raad naar de nieuwe raad. We zorgen er ook voor dat de nieuwe raad wordt ingewerkt op onder andere sociale, ruimtelijke en financiële onderwerpen, maar ook op onderwerpen als integriteit en weerbaarheid en (sociale) veiligheid.

Beleidsthema Griffie en Raad1

Lasten 2026

Baten 2026

Saldo 2026

Begroting 2025

Bestuursondersteuning

0

0

0

0

Griffie

1.132

0

1.132

1.132

Totaal

1.132

0

1.132

1.132

  1. 1 Bedragen x 1.000

Beleidsthema Publieke dienstverlening

We willen een inwonersgerichte gemeente zijn, met een goede bereikbaarheid en een laagdrempelige dienstverlening voor iedereen. Een open en inhoudelijk heldere communicatie zien we hierbij als voorwaarde.

Op welke wijze bereiken we dit?

  1. Goede communicatie vormt de basis voor onze informatievoorziening en voor de dialoog tussen inwoners en gemeente. We blijven werken volgens het in 2023 vastgestelde Communicatiekader door bij te dragen aan participatieprocessen en aan laagdrempelig en persoonlijk contact tussen gemeente en gemeenschap. We laten zien wat de gemeente voor én met de gemeenschap doet.

  2. We werken volgens het principe ‘in één keer goed’. We zorgen bijvoorbeeld dat inwoners en organisaties via alle kanalen dezelfde juiste informatie over onze dienstverlening vinden. We monitoren regelmatig onze bereikbaarheid via de telefoon, de website en de welkombalie en sturen waar nodig bij.

  3. We maken het inwoners gemakkelijk door onze dienstverlening waar het kan digitaal aan te bieden. Onze digitale dienstverlening (website en formulieren) is inhoudelijk up to-date, 24/7 bereikbaar en voldoet aan de privacyrichtlijnen en toegankelijkheidseisen. Voor dat laatste werken we binnen het programma Open en Toegankelijke Overheidsinformatie samen met deelnemers van de Centrumregeling Bedrijfsvoering Leidse regio. Het programma houdt zich bezig met de implementatie van vier wetten die betrekking hebben op het transparant, toegankelijk en persoonlijk maken van overheidsinformatie: de Wet open overheid (Woo), de Wet Elektronische Publicaties (WEP),  Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) en het Besluit digitaal toegankelijke overheid (BDTO).

  4. We werken aan een voor iedereen toegankelijke dienstverlening volgens het VN Verdrag Handicap. We zorgen ervoor dat de website blijft voldoen aan de Webrichtlijnen en dat onze digitale formulieren toegankelijk zijn conform de gestelde eisen. Daarnaast maken we de stembureaus (daar waar mogelijk) ook toegankelijk conform deze eisen.

Beleidsthema Publiekszaken1

Lasten 2026

Baten 2026

Saldo 2026

Begroting 2025

Dienstverlening

240

0

240

219

Publiekscontacten/Burgerzaken

1.453

-620

833

590

Totaal

1.694

-620

1.074

809

  1. 1 Bedragen x 1.000

III Verbonden partijen

Bijdrage aan programmadoelstellingen

Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland

Deze partij draagt bij aan een kwalitatief betere dienstverlening. Dit gebeurt met name door een doelmatige heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen.

Omgevingsdienst West-Holland (ODWH)

Bij het behalen van de doelen vanuit het duurzaamheidsprogramma voor het thema energietransitie werken we samen met de ODWH. De werkzaamheden van de ODWH bestaan onder meer uit het houden van toezicht en handhaving bij bedrijven vanuit de Wet milieubeheer, coördinatie van het regionale energieloket voor inwoners, bevorderen van milieu-bewustwording en medewerking geven aan de uitvoeringslijnen van de RES Holland Rijnland.

Holland Rijnland

Holland Rijnland levert een bijdrage aan onze beleidsvorming door regionale strategieën en afspraken op te stellen, die we vervolgens integreren en tot uitvoering brengen via onze eigen beleidsdocumenten. Holland Rijnland levert op deze manier een bijdrage aan onder andere de thema’s duurzaamheid, groen, mobiliteit en wonen in de gemeente Oegstgeest.

IV Wat gaat het kosten?

Meerjarenoverzicht

5 BESTUUR

Rekening

Begroting

Begroting

MJB

MJB

MJB

Bedragen x 1.000,-

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsthema Bestuur

Lasten

2.672

2.915

1.917

1.925

1.822

1.822

Baten

-602

-1.037

-2

-2

-2

-2

Saldo

2.071

1.878

1.916

1.924

1.820

1.820

Beleidsthema Griffie en Raad

Lasten

923

1.132

1.132

1.132

1.125

1.125

Baten

-

-

-

-

-

-

Saldo

923

1.132

1.132

1.132

1.125

1.125

Beleidsthema Publiekszaken

Lasten

1.657

1.315

1.694

1.713

1.713

1.713

Baten

-656

-506

-620

-673

-673

-673

Saldo

1.002

809

1.074

1.040

1.040

1.040

Programma

Lasten

5.252

5.362

4.743

4.770

4.660

4.660

Baten

-1.258

-1.543

-622

-675

-675

-675

Saldo van baten en lasten

3.995

3.819

4.121

4.095

3.985

3.985

Reserves

Toevoeging

142

-

-

-

-

-

Onttrekking

-416

-242

-103

-103

-

-

Mutaties reserves

-274

-242

-103

-103

-

-

Resultaat

3.721

3.577

4.018

3.992

3.985

3.985

Toelichting financiële afwijkingen

Bestuur

Lasten

De raming van de lasten op dit beleidsthema neemt in 2026 met 998.000 (V) af ten opzichte van 2025. In 2025 is in totaal 1.035.000 (V) geraamd voor de uitvoering van een viertal rijksregelingen, namelijk: a. CDOKE (Capaciteit Decentrale Overheden voor Klimaat- en Energiebeleid); b. Versnelling natuurinclusief isoleren; c. Lokale Aanpak Isolatie en d. Aanpak Energiearmoede. Voor 2026 zijn de bedragen voor deze regelingen nog niet bekend en dus ook niet geraamd. De bedragen voor 2026 zullen in de voorjaarsnota 2026 worden meegenomen. De overige verschillen bedragen per saldo 37.000 (N) .

Baten

De raming van de baten op dit beleidsthema neemt in 2026 met 1.035.000 (N) af ten opzichte van 2025.

De daling van 1.035.000 (N) wordt veroorzaakt doordat de rijksvergoedingen 2026 voor de vier regelingen, zoals genoemd aan de lastenzijde, (nog) niet zijn geraamd. Deze rijksvergoedingen zullen in de voorjaarsnota 2026 worden meegenomen.

Publiekszaken

Lasten

De raming van de lasten op dit beleidsthema neemt in 2026 met 379.000 (N) toe ten opzicht van 2025.

De raming van de doorbelasting van de salarislasten is in 2026 met 410.000 (N) toegenomen. Er heeft met name een andere toerekening van uren plaatsgevonden dan in 2025, omdat medewerkers dienstverlening nu breder inzetbaar zijn, ook voor de dienstverlening bij Burgerzaken. De verwachting is dat in 2026 meer reis- en rijdocumenten worden uitgegeven. Dit leidt tot een hogere afdracht van rijksleges van 41.000 (N). In 2025 was een extra incidenteel budget van 72.000 (V) opgenomen voor de verkiezingen.

Baten

De raming van de baten op dit beleidsthema stijgen in 2026 met 114.000 (V) ten opzicht van 2025.

Er is sprake van een toename aan legesinkomsten van 114.000 (V) als gevolg een stijging van de uitgiften van het aantal reis- en rijdocumenten.

Verrekening met de reserves

Reserves programma 5

Rekening

Begroting

Begroting

MJB

MJB

MJB

Bedragen x 1.000,-

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Res. Investeringsstr. Holland Rijnland

Toevoeging

-

-

-

-

-

-

Onttrekking

-265

-70

-103

-103

-

-

Saldo

-265

-70

-103

-103

-

-

Reserve Duurzaamheid

Toevoeging

142

-

-

-

-

-

Onttrekking

-151

-172

-

-

-

-

Saldo

-9

-172

-

-

-

-

Totaal

Toevoeging

142

-

-

-

-

-

Onttrekking

-416

-242

-103

-103

-

-

Reserves programma 5

-274

-242

-103

-103

-

-

De financiële mutaties op de reserves lichten we toe in paragraaf 4.2.3, Reserves.