PDF Opties

Programma 5 Bestuur

Beleidsthema's

Portefeuillehouder

Team

Bestuur

E.R. Jaensch, T.I.M. van Tongeren, C. Oudendijk

Bestuur, strategie, bedrijfsvoering

Griffie & raad

E.R. Jaensch

Bestuur, strategie, bedrijfsvoering

Publieke dienstverlening

E.R. Jaensch

Publiekszaken en klantcontact

I Programmaomschrijving

Dit programma gaat over de ondersteuning van het gemeentebestuur (raad en college), zodat zij goed kunnen functioneren en van betekenis kunnen zijn voor de inwoners van Oegstgeest. Ambtelijke samenwerking met andere overheden en organisaties, dienstverlening, burgerparticipatie en duurzaamheid zijn ook in dit programma ondergebracht.

II Doelen en op welke wijze deze gerealiseerd worden

Beleidsthema Bestuur

We staan voor een goede samenwerking met inwoners en het optimaal benutten van de samenwerking in de regio. Op deze manier willen we de kwetsbaarheid verminderen, de kosten voor partijen minimaliseren en de kwaliteit van de dienstverlening verzekeren.

Niet alleen de ambtelijke organisatie heeft hierin een rol, we zorgen er ook voor dat het college het gesprek in het dorp hoog op de agenda heeft staan en goed zichtbaar is in het dorp. Daarbij hebben we kaders waarbinnen participatie al vanaf een vroeg stadium van de planvorming een duidelijke plaats krijgt. Op deze manier werken we aan het vertrouwen in ons bestuur.

We zorgen ervoor dat we een actieve, constructieve en betrouwbare partner zijn in de samenwerking in de regio. Dit verwachten we ook van onze samenwerkingspartners. Daarbij willen we minder controle aan de achterkant en meer sturing aan de voorkant.

De energietransitie is een belangrijke pijler van duurzaamheid waar we intensief aan werken. We werken langs de lijnen van de Lokale Energiestrategie Oegstgeest (LES) aan de overgang van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare bronnen, energiebesparing en energieopslag op het gebied van elektriciteit en warmte. Voor duurzame opwek zetten we in op zon op daken en verkennen we de mogelijkheden voor zon langs infrastructuur en solar carports. Op het gebied van warmte blijven we op zowel op regionaal als lokaal niveau werken aan de beschikbaarheid van voldoende duurzame en betaalbare bronnen en stimuleren we energiebesparing. We dragen zorg voor de ondersteuning van de verschillende doelgroepen, waaronder inwoners en ondernemers, maar ook VvE's en scholen.

Op welke wijze bereiken we dit?

Participatie

  1. We willen als college zichtbaar zijn in het dorp en op laagdrempelige wijze aanspreekbaar zijn voor bewoners en ondernemers. Dit doen we door initiatieven zoals het college op de markt/en andere centrale plekken, college naar wijk- en buurtverenigingen, collegewerkbezoeken en collegespreekuren.
  2. We blijven investeren in het participatieplatform “Doe Mee Oegstgeest” en het burgerpanel. De inzichten uit de evaluatie van twee participatietrajecten verwerken we in de herziene leidraad en Doe Mee-platform om toekomstige trajecten te verbeteren.
  3. Voor alle beleidstrajecten en projecten die opgestart worden, denken we aan de voorkant na over het participatieaspect en nemen dit in de planvorming mee. Deze participatietoets vindt plaats aan de hand van onze Leidraad voor Participatie.

Regio

  1. We zijn doordrongen van de nut en noodzaak van regionale samenwerking en waar logisch en waardevol breiden we dit uit, met als hoofddoel de zelfstandigheid van Oegstgeest. We maken ons zichtbaar in de regio en we communiceren duidelijk over onze standpunten. Onze samenwerkingspartners weten wat ze aan ons hebben.
  2. We beseffen ons dat we op bepaalde onderdelen, vooral in Holland Rijnland, een centrale ligging hebben. Dat vraagt onze actieve betrokkenheid en sturing van de initiatieven op regionaal niveau. Wij nemen dan ook actief deel aan de projecten uit de Regionale Investeringsagenda van Holland Rijnland die onze gemeente direct raken.
  3. We investeren in onze zienswijzen voor begrotingen van de verbonden partijen en nemen de kadernota’s van de verbonden partijen op in de raadsplanning, waardoor er minder controle aan de achterkant en meer sturing aan de voorkant plaatsvindt.

Duurzaamheid

  1. We stimuleren en ondersteunen in het besparen van energie door middel van onze communicatiecampagne GaGoed, de energiecoaches, het Lokaal Isolatieprogramma en het opstellen van een Soortenmanagementplan (SMP).
  2. We onderzoeken de verschillende opties voor het stimuleren van duurzame opwek van zonne-energie op kleine en grote daken, langs infrastructuur en op solar carports
  3. We blijven op de verschillende niveaus, regionaal, subregionaal en lokaal, werken aan de ontwikkeling van een open regionaal energiesysteem met warmtebronnen zoals geothermie en restwarmte via WarmtelinQ+.
  4. We herijken de Transitievisie Warmte naar een Warmteprogramma en werken een eerste warmtekavel voor een toekomstig warmtenet uit, waarbij we specifiek aandacht hebben voor de betaalbaarheid en leveringszekerheid van duurzame warmte voor onze inwoners.
  5. We bieden voor iedere doelgroep informatie over en, waar mogelijk, verdere ondersteuning in de stappen die gezet moeten worden in de energietransitie.

Beleidsthema Bestuur
(bedragen x € 1.000)

Lasten 2025

Baten 2025

Saldo 2025

Begroting 2024

Bestuursorganen

862

0

861

798

Toekomstvisie

18

0

18

0

Intergemeentelijke samenwerking

713

0

713

807

Duurzaamheid

152

0

152

419

Totaal

1.744

-1

1.744

2.024

Subsidieplafonds

Subsidie is een van de middelen die we inzetten om beleid te realiseren. Een deel van het budget uit het programma Duurzaamheid is bedoeld voor het verstrekken van subsidies. De subsidieregeling Klimaatadaptatie zal in het najaar 2024 van start gaan en als pilot beperkte tijd (2024-2025) en met beperkt budget beschikbaar zijn. Deze begroting bepaalt de financiële basis. De gemeenteraad stelt met de vaststelling van de begroting ook de subsidieplafonds vast. In totaal is in deze begroting voor de periode 2024-2025 € 100.000 beschikbaar. Zoals in de subsidieregeling Klimaatadaptatie ook wordt meegenomen gaat het om een eenmalige subsidie van maximaal € 1.000 per huishouden.

Subsidies die in het kader van specifieke uitkeringen worden verstrekt (bijvoorbeeld voor het Lokaal Isolatieprogramma) vallen hierbuiten.

Bewoners zullen via de verschillende communicatiekanalen op de hoogte worden gehouden van de lopende subsidieregelingen en beschikbaar budget.

Beleidsthema Griffie en Raad

We staan voor een open bestuurscultuur tussen en binnen raad en college. Daarnaast vinden we het op het gebied van regionale samenwerking van belang dat de kaderstelling en controle op de samenwerkingsverbanden wordt versterkt. Hierin zien we voor de raad en griffie ook een rol. In 2025 zal gewerkt worden aan de voorbereiding op de gemeenteraadsverkiezingen 2026.

Op welke wijze bereiken we dit?

  1. We overleggen met de raad hoe zij willen samenwerken met raadsleden uit andere gemeenten, met name waar het gaat om samenwerkingsverbanden. In overleg met Team Publiekszaken wordt een draaiboek voor de verkiezingen opgesteld. Daarnaast zal worden overlegd met de campagneleiders.

Beleidsthema Griffie en Raad
(bedragen x € 1.000)

Lasten 2025

Baten 2025

Saldo 2025

Begroting 2024

Bestuursondersteuning

0

0

0

0

Griffie

995

0

995

1.032

Totaal

995

0

995

1.032

Beleidsthema Publieke dienstverlening

We willen een inwonersgerichte gemeente zijn, met een goede bereikbaarheid en een laagdrempelige dienstverlening voor iedereen. Een open en inhoudelijk heldere communicatie zien we hierbij als voorwaarde.

Op welke wijze bereiken we dit?

  1. Goede communicatie vormt de basis voor onze informatievoorziening en voor de dialoog tussen inwoners en gemeente. We blijven werken volgens het in 2023 vastgestelde Communicatiekader door bij te dragen aan participatieprocessen en aan laagdrempelig en persoonlijk contact tussen gemeente en gemeenschap. We laten zien wat de gemeente voor én met de gemeenschap doet. We benutten het participatieplatform “DoeMee Oegstgeest” om digitale participatievormen mogelijk te maken en resultaten terug te koppelen.
  2. We werken volgens het principe ‘in één keer goed’. We zorgen bijvoorbeeld dat inwoners en organisaties via alle kanalen dezelfde juiste informatie over onze dienstverlening vinden. We monitoren regelmatig onze bereikbaarheid via de telefoon, de website en de welkombalie en sturen waar nodig bij.
  3. We maken het inwoners gemakkelijk door onze dienstverlening waar het kan digitaal aan te bieden. Onze digitale dienstverlening (website en formulieren) is inhoudelijk up to-date, 24/7 bereikbaar en voldoet aan de privacyrichtlijnen en toegankelijkheidseisen. We werken samen met deelnemers van de Centrumregeling Bedrijfsvoering Leidse regio binnen het programma Open en Toegankelijke Overheidsinformatie. Het programma houdt zich bezig met de implementatie van drie wetten die betrekking hebben op het transparant, toegankelijk en persoonlijk maken van overheidsinformatie: de Wet open overheid (Woo), de Wet Elektronische Publicaties (WEP) en het Besluit digitaal toegankelijke overheid (BDTO). Per 1 januari 2025 zijn wij voor officiële berichten altijd ook digitaal bereikbaar.
  4. We werken aan een voor iedereen toegankelijke dienstverlening volgens het VN Verdrag Handicap. We zorgen ervoor dat de website blijft voldoen aan de Webrichtlijnen en dat onze digitale formulieren toegankelijk zijn conform de gestelde eisen. Daarnaast maken we de stembureaus (daar waar mogelijk) ook toegankelijk conform deze eisen.

Beleidsthema Publiekszaken
(bedragen x € 1.000)

Lasten 2025

Baten 2025

Saldo 2025

Begroting 2024

Dienstverlening

219

0

219

278

Publiekscontacten/Burgerzaken

1.066

-506

560

793

Totaal

1.285

-506

779

1.071

III Verbonden partijen

Bijdrage aan programmadoelstellingen

Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland

Deze partij draagt bij aan een kwalitatief betere dienstverlening. Dit gebeurt met name door een doelmatige heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen.

Omgevingsdienst West-Holland (ODWH)

Bij het behalen van de doelen vanuit het duurzaamheidsprogramma voor het thema energietransitie werken we samen met de ODWH. De werkzaamheden van de ODWH bestaan onder meer uit het houden van toezicht en handhaving bij bedrijven vanuit de Wet milieubeheer, coördinatie van het regionale energieloket voor inwoners, bevorderen van milieu-bewustwording en medewerking geven aan de uitvoeringslijnen van de RES Holland Rijnland.

Holland Rijnland

Holland Rijnland levert een bijdrage aan onze beleidsvorming door regionale strategieën en afspraken op te stellen, die we vervolgens integreren en tot uitvoering brengen via onze eigen beleidsdocumenten. Holland Rijnland levert op deze manier een bijdrage aan onder andere de thema’s duurzaamheid, mobiliteit en wonen in de gemeente Oegstgeest.

IV Wat gaat het kosten?

Meerjarenoverzicht

5 BESTUUR
(bedragen x € 1.000)

Rekening
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Meerjarenraming

2026

2027

2028

Beleidsthema Bestuur

Lasten

2.548

2.959

1.744

1.700

1.700

1.597

Baten

-774

-935

-1

-1

-1

-1

Saldo

1.774

2.024

1.744

1.699

1.699

1.596

Beleidsthema Griffie en Raad

Lasten

912

1.032

995

993

992

985

Baten

0

0

0

0

0

0

Saldo

912

1.032

995

993

992

985

Beleidsthema Publiekszaken

Lasten

1.345

1.560

1.285

1.225

1.244

1.244

Baten

-394

-489

-506

-602

-654

-654

Saldo

951

1.071

779

623

590

590

Programma

Lasten

4.805

5.551

4.024

3.918

3.936

3.826

Baten

-1.168

-1.424

-507

-603

-655

-655

Saldo van baten en lasten

3.637

4.127

3.517

3.315

3.281

3.171

Reserves

Toevoeging

204

0

0

0

0

0

Onttrekking

-265

-265

-100

-103

-103

0

Mutaties reserves

-61

-265

-100

-103

-103

0

Resultaat

3.576

3.862

3.418

3.212

3.178

3.171

Toelichting financiële afwijkingen

Bestuur

De raming van de lasten op dit beleidsthema daalt in 2025 met € 1.215.000 (V) ten opzichte van 2024.
Dit wordt voor € 934.000 (V) veroorzakt doordat in 2024 de drie SiSa regelingen, CDOKE, aanpak energiearmoede en lokale aanpak isolatie zowel als lasten en als baten in de begroting verantwoord. In 2025 is nog niet bekend voor welke bedragen de regelingen meegenomen mogen worden, dit zal met de voorjaarsnota 2025 worden meegenomen. In 2024 was er sprake van een een incidenteel budget van € 204.000 (V) voor de inzet voor het opstellen van een managementplan benodigd voor het, onder de wet natuurbescherming, mogen isoleren van de gebouwde omgeving.

Daarnaast is sprake van een lagere doorbelasting van salarissen ad € 54.000 (V), de inhuur van personeel voor de werkzaamheden van duurzaamheid worden voor 2024 geheel gefinancierd door een SiSa subsidie.

De raming van de baten op dit beleidsthema daalt in 2025 met € 934.000 (N) ten opzichte van 2024. Dit wordt geheel verklaart door de in 2024 drie SiSa regelingen, CDOKE, aanpak energiearmoede en lokale aanpak isolatie. In 2025 is nog niet bekend voor welke bedragen de regelingen meegenomen mogen worden, dit zal met de voorjaarsnota 2025 worden meegenomen.

Publiekszaken

De raming van de lasten op dit beleidsthema daalt in 2025 met € 275.000 (V) ten opzichte van 2024.

De daling is in zijn geheel te verklaren door een lagere doorbelasting van de salarislasten aan het beleidsthema Publiekszaken. Er heeft een verschuiving plaatsgevonden van het beleidsthema Publiekzaken naar het beleidsthema Overhead.

Verrekening met de reserves

Verrekening reserves programma 5
(bedragen x € 1.000)

Rekening
2023

Begroting
2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Res. Investeringsstr. Holland Rijnland

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

Onttrekking

-265

-265

-70

-103

-103

0

Saldo

-265

-265

-70

-103

-103

0

Reserve Duurzaamheid

Toevoeging

204

0

0

0

0

0

Onttrekking

0

0

-30

0

0

0

Saldo

204

0

-30

0

0

0

Verrekening reserves programma 5

-61

-265

-100

-103

-103

0

De financiële mutaties op de reserves lichten we toe in paragraaf 5.2.3, Reserves.