Beleidsthema's | Portefeuillehouder | Team |
---|---|---|
Bestuur | E.R. Jaensch, T.I.M. van Tongeren, C. Oudendijk | Bestuur, strategie, bedrijfsvoering |
Griffie & raad | E.R. Jaensch | Bestuur, strategie, bedrijfsvoering |
Publieke dienstverlening | E.R. Jaensch | Publiekszaken en klantcontact |
I Programmaomschrijving |
---|
Dit programma gaat over de ondersteuning van het gemeentebestuur (raad en college), zodat zij goed kunnen functioneren en van betekenis kunnen zijn voor de inwoners van Oegstgeest. Ambtelijke samenwerking met andere overheden en organisaties, dienstverlening, burgerparticipatie en duurzaamheid zijn ook in dit programma ondergebracht. |
II Doelen en op welke wijze deze gerealiseerd worden |
---|
Beleidsthema Bestuur |
---|
We staan voor een goede samenwerking met inwoners en het optimaal benutten van de samenwerking in de regio. Op deze manier willen we de kwetsbaarheid verminderen, de kosten voor partijen minimaliseren en de kwaliteit van de dienstverlening verzekeren. |
Niet alleen de ambtelijke organisatie heeft hierin een rol, we zorgen er ook voor dat het college het gesprek in het dorp hoog op de agenda heeft staan en goed zichtbaar is in het dorp. Daarbij hebben we kaders waarbinnen participatie al vanaf een vroeg stadium van de planvorming een duidelijke plaats krijgt. Op deze manier werken we aan het vertrouwen in ons bestuur. |
We zorgen ervoor dat we een actieve, constructieve en betrouwbare partner zijn in de samenwerking in de regio. Dit verwachten we ook van onze samenwerkingspartners. Daarbij willen we minder controle aan de achterkant en meer sturing aan de voorkant. |
De energietransitie is een belangrijke pijler van duurzaamheid waar we intensief aan werken. We werken langs de lijnen van de Lokale Energiestrategie Oegstgeest (LES) aan de overgang van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare bronnen, energiebesparing en energieopslag op het gebied van elektriciteit en warmte. Voor duurzame opwek zetten we in op zon op daken en verkennen we de mogelijkheden voor zon langs infrastructuur en solar carports. Op het gebied van warmte blijven we op zowel op regionaal als lokaal niveau werken aan de beschikbaarheid van voldoende duurzame en betaalbare bronnen en stimuleren we energiebesparing. We dragen zorg voor de ondersteuning van de verschillende doelgroepen, waaronder inwoners en ondernemers, maar ook VvE's en scholen. |
Op welke wijze bereiken we dit? |
Participatie |
|
Regio |
|
Duurzaamheid |
|
Beleidsthema Bestuur | Lasten 2025 | Baten 2025 | Saldo 2025 | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
Bestuursorganen | 862 | 0 | 861 | 798 |
Toekomstvisie | 18 | 0 | 18 | 0 |
Intergemeentelijke samenwerking | 713 | 0 | 713 | 807 |
Duurzaamheid | 152 | 0 | 152 | 419 |
Totaal | 1.744 | -1 | 1.744 | 2.024 |
Subsidieplafonds |
---|
Subsidie is een van de middelen die we inzetten om beleid te realiseren. Een deel van het budget uit het programma Duurzaamheid is bedoeld voor het verstrekken van subsidies. De subsidieregeling Klimaatadaptatie zal in het najaar 2024 van start gaan en als pilot beperkte tijd (2024-2025) en met beperkt budget beschikbaar zijn. Deze begroting bepaalt de financiële basis. De gemeenteraad stelt met de vaststelling van de begroting ook de subsidieplafonds vast. In totaal is in deze begroting voor de periode 2024-2025 € 100.000 beschikbaar. Zoals in de subsidieregeling Klimaatadaptatie ook wordt meegenomen gaat het om een eenmalige subsidie van maximaal € 1.000 per huishouden. |
Subsidies die in het kader van specifieke uitkeringen worden verstrekt (bijvoorbeeld voor het Lokaal Isolatieprogramma) vallen hierbuiten. |
Bewoners zullen via de verschillende communicatiekanalen op de hoogte worden gehouden van de lopende subsidieregelingen en beschikbaar budget. |
Beleidsthema Griffie en Raad |
---|
We staan voor een open bestuurscultuur tussen en binnen raad en college. Daarnaast vinden we het op het gebied van regionale samenwerking van belang dat de kaderstelling en controle op de samenwerkingsverbanden wordt versterkt. Hierin zien we voor de raad en griffie ook een rol. In 2025 zal gewerkt worden aan de voorbereiding op de gemeenteraadsverkiezingen 2026. |
Op welke wijze bereiken we dit? |
|
Beleidsthema Griffie en Raad | Lasten 2025 | Baten 2025 | Saldo 2025 | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
Bestuursondersteuning | 0 | 0 | 0 | 0 |
Griffie | 995 | 0 | 995 | 1.032 |
Totaal | 995 | 0 | 995 | 1.032 |
Beleidsthema Publieke dienstverlening |
---|
We willen een inwonersgerichte gemeente zijn, met een goede bereikbaarheid en een laagdrempelige dienstverlening voor iedereen. Een open en inhoudelijk heldere communicatie zien we hierbij als voorwaarde. |
Op welke wijze bereiken we dit? |
|
Beleidsthema Publiekszaken | Lasten 2025 | Baten 2025 | Saldo 2025 | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|
Dienstverlening | 219 | 0 | 219 | 278 |
Publiekscontacten/Burgerzaken | 1.066 | -506 | 560 | 793 |
Totaal | 1.285 | -506 | 779 | 1.071 |
III Verbonden partijen | Bijdrage aan programmadoelstellingen |
---|---|
Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland | Deze partij draagt bij aan een kwalitatief betere dienstverlening. Dit gebeurt met name door een doelmatige heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen. |
Omgevingsdienst West-Holland (ODWH) | Bij het behalen van de doelen vanuit het duurzaamheidsprogramma voor het thema energietransitie werken we samen met de ODWH. De werkzaamheden van de ODWH bestaan onder meer uit het houden van toezicht en handhaving bij bedrijven vanuit de Wet milieubeheer, coördinatie van het regionale energieloket voor inwoners, bevorderen van milieu-bewustwording en medewerking geven aan de uitvoeringslijnen van de RES Holland Rijnland. |
Holland Rijnland | Holland Rijnland levert een bijdrage aan onze beleidsvorming door regionale strategieën en afspraken op te stellen, die we vervolgens integreren en tot uitvoering brengen via onze eigen beleidsdocumenten. Holland Rijnland levert op deze manier een bijdrage aan onder andere de thema’s duurzaamheid, mobiliteit en wonen in de gemeente Oegstgeest. |
Meerjarenoverzicht
5 BESTUUR | Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenraming | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2026 | 2027 | 2028 | |||||
Beleidsthema Bestuur | Lasten | 2.548 | 2.959 | 1.744 | 1.700 | 1.700 | 1.597 |
Baten | -774 | -935 | -1 | -1 | -1 | -1 | |
Saldo | 1.774 | 2.024 | 1.744 | 1.699 | 1.699 | 1.596 | |
Beleidsthema Griffie en Raad | Lasten | 912 | 1.032 | 995 | 993 | 992 | 985 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 912 | 1.032 | 995 | 993 | 992 | 985 | |
Beleidsthema Publiekszaken | Lasten | 1.345 | 1.560 | 1.285 | 1.225 | 1.244 | 1.244 |
Baten | -394 | -489 | -506 | -602 | -654 | -654 | |
Saldo | 951 | 1.071 | 779 | 623 | 590 | 590 | |
Programma | Lasten | 4.805 | 5.551 | 4.024 | 3.918 | 3.936 | 3.826 |
Baten | -1.168 | -1.424 | -507 | -603 | -655 | -655 | |
Saldo van baten en lasten | 3.637 | 4.127 | 3.517 | 3.315 | 3.281 | 3.171 | |
Reserves | Toevoeging | 204 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -265 | -265 | -100 | -103 | -103 | 0 | |
Mutaties reserves | -61 | -265 | -100 | -103 | -103 | 0 | |
Resultaat | 3.576 | 3.862 | 3.418 | 3.212 | 3.178 | 3.171 |
Toelichting financiële afwijkingen |
Bestuur |
De raming van de lasten op dit beleidsthema daalt in 2025 met € 1.215.000 (V) ten opzichte van 2024. Daarnaast is sprake van een lagere doorbelasting van salarissen ad € 54.000 (V), de inhuur van personeel voor de werkzaamheden van duurzaamheid worden voor 2024 geheel gefinancierd door een SiSa subsidie. De raming van de baten op dit beleidsthema daalt in 2025 met € 934.000 (N) ten opzichte van 2024. Dit wordt geheel verklaart door de in 2024 drie SiSa regelingen, CDOKE, aanpak energiearmoede en lokale aanpak isolatie. In 2025 is nog niet bekend voor welke bedragen de regelingen meegenomen mogen worden, dit zal met de voorjaarsnota 2025 worden meegenomen. |
Publiekszaken |
De raming van de lasten op dit beleidsthema daalt in 2025 met € 275.000 (V) ten opzichte van 2024. De daling is in zijn geheel te verklaren door een lagere doorbelasting van de salarislasten aan het beleidsthema Publiekszaken. Er heeft een verschuiving plaatsgevonden van het beleidsthema Publiekzaken naar het beleidsthema Overhead. |
Verrekening met de reserves
Verrekening reserves programma 5 | Rekening | Begroting | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Res. Investeringsstr. Holland Rijnland | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -265 | -265 | -70 | -103 | -103 | 0 | |
Saldo | -265 | -265 | -70 | -103 | -103 | 0 | |
Reserve Duurzaamheid | Toevoeging | 204 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | 0 | 0 | -30 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 204 | 0 | -30 | 0 | 0 | 0 | |
Verrekening reserves programma 5 | -61 | -265 | -100 | -103 | -103 | 0 |
De financiële mutaties op de reserves lichten we toe in paragraaf 5.2.3, Reserves. |