Beleidsthema's | Portefeuillehouder | Team |
---|---|---|
Bestuur | E.R. Jaensch, T.I.M. van Tongeren, C. Oudendijk | Bestuur, strategie, bedrijfsvoering |
Griffie & raad | E.R. Jaensch | Bestuur, strategie, bedrijfsvoering |
Publieke dienstverlening | E.R. Jaensch | Publiekszaken en klantcontact |
I Programmaomschrijving |
---|
Dit programma gaat over de ondersteuning van het gemeentebestuur (raad en college), zodat zij goed kunnen functioneren en van betekenis kunnen zijn voor de inwoners van Oegstgeest. Ambtelijke samenwerking met andere overheden en organisaties, dienstverlening, burgerparticipatie en duurzaamheid zijn ook in dit programma ondergebracht. |
II Doelen en op welke wijze deze gerealiseerd worden |
---|
Beleidsthema Bestuur |
---|
We staan voor een goede samenwerking met inwoners en het optimaal benutten van de samenwerking in de regio. Op deze manier willen we de kwetsbaarheid verminderen, de kosten voor partijen minimaliseren en de kwaliteit van de dienstverlening verzekeren. |
Niet alleen de ambtelijke organisatie heeft hierin een rol, we zorgen er ook voor dat het college het gesprek in het dorp hoog op de agenda heeft staan en goed zichtbaar is in het dorp. Daarbij hebben we kaders waarbinnen participatie al vanaf een vroeg stadium van de planvorming een duidelijke plaats krijgt. Zo werken we aan het vertrouwen in ons bestuur. |
We zorgen ervoor dat we een actieve, constructieve en betrouwbare partner zijn in de samenwerking in de regio. Dit verwachten we ook van onze samenwerkingspartners. Daarbij willen we minder controle aan de achterkant en meer sturing aan de voorkant. |
De energietransitie is een belangrijke pijler van duurzaamheid waar we intensief aan werken. We werken langs de lijnen van de Lokale Energiestrategie Oegstgeest (LES) aan de overgang van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare bronnen, energiebesparing en energieopslag op het gebied van elektriciteit en warmte. Voor duurzame opwek zetten we in op zon op kleine en grote daken en verkennen we de mogelijkheden voor zon langs infrastructuur en solar carports. Op het gebied van warmte blijven we op zowel regionaal als lokaal niveau werken aan de beschikbaarheid van voldoende duurzame en betaalbare bronnen en stimuleren we energiebesparing. We dragen zorg voor de ondersteuning van de verschillende doelgroepen, waaronder inwoners en ondernemers, maar ook VvE's en scholen. |
Op welke wijze bereiken we dit? |
Participatie |
|
Regio |
|
Duurzaamheid |
|
Subsidies Duurzaamheid en vaststelling subsidieplafond Subsidie is een van de middelen die we inzetten om beleid te realiseren. Een deel van het budget uit het programma Duurzaamheid is bedoeld voor het verstrekken van subsidies. Een van deze subsidies is de isolatiesubsidie die in het kader van een specifieke uitkering door RVO wordt verstrekt. De tweede tranche van de Subsidieregeling Isolerende Maatregelen zal in Q3 van 2025 van start gaan en met beperkt budget beschikbaar zijn. Deze begroting bepaalt de financiële basis. De gemeenteraad stelt met de vaststelling van de begroting ook de subsidieplafonds vast. In totaal is in deze begroting voor de periode 2025-2026 € 300.000 beschikbaar. Zoals in de Subsidieregeling Isolerende Maatregelen Oegstgeest ook wordt meegenomen gaat het om een eenmalige subsidie van maximaal € 1.300 of €4.000 per huishouden, afhankelijk van de doelgroep. |
Beleidsthema Bestuur1 | Lasten 2026 | Baten 2026 | Saldo 2026 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|
Bestuursorganen | 799 | 0 | 799 | 861 |
Toekomstvisie | 0 | 0 | 0 | 18 |
Intergemeentelijke samenwerking | 687 | 0 | 687 | 713 |
Duurzaamheid | 431 | -1 | 430 | 286 |
Totaal | 1.917 | -2 | 1.916 | 1.878 |
Beleidsthema Griffie en Raad |
---|
Het hoofddoel van de gemeenteraad is het vertegenwoordigen van de inwoners van Oegstgeest en het bepalen van de hoofdlijnen van het gemeentelijk beleid. De raad stelt kaders voor het beleid en controleert of het college van burgemeester en wethouders dit beleid goed uitvoert. De gemeenteraad wordt hierbij bijgestaan door de onafhankelijk functionerende rekenkamer, die door gedegen onderzoek en aanbevelingen de kwaliteit van de kaderstellende en controlerende rol van de raad versterkt. Verder wordt een deel van het beleid bepaald en uitgevoerd in regionale samenwerking tussen gemeenten. De raad en het college van burgemeester en wethouders staan gezamenlijk voor een open bestuurscultuur. In maart 2026 worden de gemeenteraadsverkiezingen gehouden. |
Op welke wijze bereiken we dit? |
|
Beleidsthema Griffie en Raad1 | Lasten 2026 | Baten 2026 | Saldo 2026 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|
Bestuursondersteuning | 0 | 0 | 0 | 0 |
Griffie | 1.132 | 0 | 1.132 | 1.132 |
Totaal | 1.132 | 0 | 1.132 | 1.132 |
Beleidsthema Publieke dienstverlening |
---|
We willen een inwonersgerichte gemeente zijn, met een goede bereikbaarheid en een laagdrempelige dienstverlening voor iedereen. Een open en inhoudelijk heldere communicatie zien we hierbij als voorwaarde. |
Op welke wijze bereiken we dit? |
|
Beleidsthema Publiekszaken1 | Lasten 2026 | Baten 2026 | Saldo 2026 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|
Dienstverlening | 240 | 0 | 240 | 219 |
Publiekscontacten/Burgerzaken | 1.453 | -620 | 833 | 590 |
Totaal | 1.694 | -620 | 1.074 | 809 |
III Verbonden partijen | Bijdrage aan programmadoelstellingen |
---|---|
Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland | Deze partij draagt bij aan een kwalitatief betere dienstverlening. Dit gebeurt met name door een doelmatige heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen. |
Omgevingsdienst West-Holland (ODWH) | Bij het behalen van de doelen vanuit het duurzaamheidsprogramma voor het thema energietransitie werken we samen met de ODWH. De werkzaamheden van de ODWH bestaan onder meer uit het houden van toezicht en handhaving bij bedrijven vanuit de Wet milieubeheer, coördinatie van het regionale energieloket voor inwoners, bevorderen van milieu-bewustwording en medewerking geven aan de uitvoeringslijnen van de RES Holland Rijnland. |
Holland Rijnland | Holland Rijnland levert een bijdrage aan onze beleidsvorming door regionale strategieën en afspraken op te stellen, die we vervolgens integreren en tot uitvoering brengen via onze eigen beleidsdocumenten. Holland Rijnland levert op deze manier een bijdrage aan onder andere de thema’s duurzaamheid, groen, mobiliteit en wonen in de gemeente Oegstgeest. |
Meerjarenoverzicht
5 BESTUUR | Rekening | Begroting | Begroting | MJB | MJB | MJB | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Beleidsthema Bestuur | Lasten | 2.672 | 2.915 | 1.917 | 1.925 | 1.822 | 1.822 |
Baten | -602 | -1.037 | -2 | -2 | -2 | -2 | |
Saldo | 2.071 | 1.878 | 1.916 | 1.924 | 1.820 | 1.820 | |
Beleidsthema Griffie en Raad | Lasten | 923 | 1.132 | 1.132 | 1.132 | 1.125 | 1.125 |
Baten | - | - | - | - | - | - | |
Saldo | 923 | 1.132 | 1.132 | 1.132 | 1.125 | 1.125 | |
Beleidsthema Publiekszaken | Lasten | 1.657 | 1.315 | 1.694 | 1.713 | 1.713 | 1.713 |
Baten | -656 | -506 | -620 | -673 | -673 | -673 | |
Saldo | 1.002 | 809 | 1.074 | 1.040 | 1.040 | 1.040 | |
Programma | Lasten | 5.252 | 5.362 | 4.743 | 4.770 | 4.660 | 4.660 |
Baten | -1.258 | -1.543 | -622 | -675 | -675 | -675 | |
Saldo van baten en lasten | 3.995 | 3.819 | 4.121 | 4.095 | 3.985 | 3.985 | |
Reserves | Toevoeging | 142 | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -416 | -242 | -103 | -103 | - | - | |
Mutaties reserves | -274 | -242 | -103 | -103 | - | - | |
Resultaat | 3.721 | 3.577 | 4.018 | 3.992 | 3.985 | 3.985 |
Toelichting financiële afwijkingen |
Bestuur |
Lasten De raming van de lasten op dit beleidsthema neemt in 2026 met € 998.000 (V) af ten opzichte van 2025. In 2025 is in totaal € 1.035.000 (V) geraamd voor de uitvoering van een viertal rijksregelingen, namelijk: a. CDOKE (Capaciteit Decentrale Overheden voor Klimaat- en Energiebeleid); b. Versnelling natuurinclusief isoleren; c. Lokale Aanpak Isolatie en d. Aanpak Energiearmoede. Voor 2026 zijn de bedragen voor deze regelingen nog niet bekend en dus ook niet geraamd. De bedragen voor 2026 zullen in de voorjaarsnota 2026 worden meegenomen. De overige verschillen bedragen per saldo € 37.000 (N) . Baten De raming van de baten op dit beleidsthema neemt in 2026 met € 1.035.000 (N) af ten opzichte van 2025. De daling van € 1.035.000 (N) wordt veroorzaakt doordat de rijksvergoedingen 2026 voor de vier regelingen, zoals genoemd aan de lastenzijde, (nog) niet zijn geraamd. Deze rijksvergoedingen zullen in de voorjaarsnota 2026 worden meegenomen. |
Publiekszaken |
Lasten De raming van de lasten op dit beleidsthema neemt in 2026 met € 379.000 (N) toe ten opzicht van 2025. De raming van de doorbelasting van de salarislasten is in 2026 met € 410.000 (N) toegenomen. Er heeft met name een andere toerekening van uren plaatsgevonden dan in 2025, omdat medewerkers dienstverlening nu breder inzetbaar zijn, ook voor de dienstverlening bij Burgerzaken. De verwachting is dat in 2026 meer reis- en rijdocumenten worden uitgegeven. Dit leidt tot een hogere afdracht van rijksleges van € 41.000 (N). In 2025 was een extra incidenteel budget van € 72.000 (V) opgenomen voor de verkiezingen. Baten De raming van de baten op dit beleidsthema stijgen in 2026 met € 114.000 (V) ten opzicht van 2025. Er is sprake van een toename aan legesinkomsten van € 114.000 (V) als gevolg een stijging van de uitgiften van het aantal reis- en rijdocumenten. |
Verrekening met de reserves
Reserves programma 5 | Rekening | Begroting | Begroting | MJB | MJB | MJB | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Res. Investeringsstr. Holland Rijnland | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -265 | -70 | -103 | -103 | - | - | |
Saldo | -265 | -70 | -103 | -103 | - | - | |
Reserve Duurzaamheid | Toevoeging | 142 | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -151 | -172 | - | - | - | - | |
Saldo | -9 | -172 | - | - | - | - | |
Totaal | Toevoeging | 142 | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -416 | -242 | -103 | -103 | - | - | |
Reserves programma 5 | -274 | -242 | -103 | -103 | - | - |
De financiële mutaties op de reserves lichten we toe in paragraaf 4.2.3, Reserves. |